Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Varmt välkomma!
2
Utmaningen att se nyanlända elever som individer
Samma lösningar för alla är inte vägen framåt
3
Fyra aktuella granskningar av nyanländas skolsituation
4
Positiva resultat av huvudmännens mottagande i grundskolan
Åtta av tio kommuner lyckas ta emot nyanlända barn i skolan inom en månad Många huvudmän har lyckats bygga ett mottagande inom ramen för sin befintliga organisation Skolverkets kartläggningsmaterial används Flera positiva effekter av mottagandet
5
Men också utvecklingsområden i mottagandet av nyanlända elever
Kollektiva lösningar Ämnesbedömningar genomförs inte Rektor inte delaktig i de inledande bedömningarna System för spridning saknas – dokumentation följer inte med elever som flyttar Nyanlända saknas i systematiskt kvalitetsarbete
6
Språkintroduktion i gymnasieskolan
Fjärde största gymnasieprogrammet Språkintroduktion syftar till att ge nyanlända en utbildning, med tyngdpunkt i det svenska språket, för att snarast möjligt kunna gå vidare i gymnasieskolan eller annan utbildning 2016/ elever 2015/ elever
7
Granskningens resultat
Plan för utbildning – möjlighet till flexibilitet eller risk för bristande likvärdighet och rättssäkerhet? Individuell studieplan, en ”hyllvärmare” Rektor: ”Planen är mer ett formellt papper. Den ska finnas. Det finns inte några krav på hur den ska följas. Det är inget levande dokument.”
8
Andra resultat Kartläggning – att ta reda på vissa saker
Studie- och yrkesvägledning – tillgång möter inte behov Utbredd ohälsa och för lite elevhälsa Överlämningar varierar i kvalitet Nivågruppering utifrån kunskaper i svenska och ”svenska först” Studiehandledning och modersmålsundervisning – tillgång möter inte behov
9
Faktorer som påverkar utbildningens kvalitet positivt (exempel)
Gedigen kartläggning och att informationen tillvaratas Utbildningen utformas efter den enskilda elevens behov Ämnesundervisning erbjuds i de ämnen eleven behöver God tillgång till studiehandledning på modersmålet och modersmålsundervisning Eleverna erbjuds heltidsstudier
10
Studiehandledning på modersmål – preliminära resultat
Många elever får inte stöd i att utveckla sina ämneskunskaper Inte bara översättning – studiehandledning är också pedagogik Behoven ser olika ut – viktigt att utgå från elevens nivå Viktiga förutsättningar: Samverkan mellan lärare och studiehandledare Möjligheter att rekrytera Studiehandledarens egen förståelse i ämnet
11
Sammanfattade iakttagelser av nyanländas skolsituation
Många skolor och kommuner har gjort stora insatser och visat stort engagemang när det gäller mottagandet Men – Skolinspektionens granskningar visar att det kvarstår många utmaningar för att eleverna ska få en god och likvärdig utbildning Skolan måste se elevernas enskilda behov – inte bara erbjuda kollektiva lösningar
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.