Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Högerklicka och välj HELSKÄRM

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Högerklicka och välj HELSKÄRM"— Presentationens avskrift:

1 Högerklicka och välj HELSKÄRM
Motorbyte KELA OBS ! Högerklicka och välj HELSKÄRM

2 Ända sedan vi köpte båten 2009 har den gamla motorn, en Volvo Penta MD11C, känts otrygg.
Det har alltid krävts kallstart och den har rykt rejält. Med tanke på att den var från 1981 så var det inget alternativ att renovera den. Sommaren 2013 bestämde vi oss för att byta motor efter upptagningen. Vi kollade upp allt vi kunde på nätet och i båttidningar och vi åkte även runt och tittade och lyssnade på olika motorer. Den som kändes bäst var en Lombardini En 30 hästars motor som vi fick se ”live” på Rodahl Marin i Lidköping. Saken blev inte sämre av att en kille i hamnen är kontaktperson åt Rodahl Marin så hjälpen fanns nära och priset blev billigare. vi fick in diverse prisförslag på montering och det var allt mellan kronor, vilket vi tyckte var ganska mycket. Vi valde därför att lägga in motorn själv, trots minimal kunskap om motorer. som tur var hjälpte säljaren till med råd och dåd och vi hittade även en kille som tidigare jobbat på Sydmarin och han hjälpte oss att justera motorn till en ringa kostnad. Även Rodahl Marin var till stor hjälp och det går bra att bolla problemen med dem, även om man inte köper motorn direkt från dem. I stort var det inga större problem att lägga in motorn, men det krävdes en hel del tankearbete för att få rätt på alla kringdetaljer som kylvatten, avgasslang, bränsleslang dragning och batteri- kablar. Vi valde att byta det mesta av det gamla när vi ändå höll på. I vissa fall var det lättare att behålla det gamla, även om det klabbade när man skulle passa ihop gamla tumdetaljer med nya millimeterdetaljer. Till slut fick vi ihop allt och det var en befrielse när vi tryckte på startknappen för första gången och motorn startade utan problem. Är det då värt priset och arbetet? Enligt vår mening är det helt klart värt både priset och jobbet, även om det blev en hel del svordomar och irritation under resans gång. Vad gäller priset gav vi strax under kr för motorn. Det ska jämföras med Volvo Penta och Yanmar som inte gick att få under kr. Vi lyckades även sälja den gamla motorn för kronor på Blocket. Det tillkom en hel del kringutrustning under tiden som vi höll på, som nya batterikablar, ny propeller- axeltätning, nytt gasreglage, samt diverse slangnipplar och annat smått och gott som kostar pengar när det är till en båt. Uppskattningsvis hamnade slutsumman runt kr, men då raknar vi med försäljningen av den gamla motorn. Ett ganska rimligt pris för den trygghet som en ny motor ger. Vi har i skrivande stund inte hunnit med några längre resor med den nya motorn, men de provturer vi gjort har varit väldigt tillfredsställande. Motorn låter ungefär som en symaskin när man står vid ratten. Den ryker inte och den vibrerar minimalt tack vare flexkopplingen och de kraftiga motor- kuddarna. Eftersom motorn har en inkörningstid på 50 timmar så har vi inte varvat mer än 2500 varv och i lugnt vatten gör båten 6 knop på strax över 2000 varv. Man känner även att det är bra drag i den nya fasta propellern, både fram och bak, så det blir nog en enkel match att ta sig fram i både motström och vågor framöver. Kristian Andersson 1065 KELA

3 Den gamla MD 11:an bortplockad.
Blev en hel del rengöring, men riktigt skönt att få bort all gammal olja, sot och gamla kablar Blev en del jobb med att hugga bort plast, spackla, slipa och måla innan motorbädden var klar. Min motorbädd var i två nivåer så det blev till att lägga distanser I framkant. Med hjälp av en jigg som jag lånade från Rodahl Marin blev jobbet lite lättare. Bara att rikta mot propelleraxeln och sen väga med vinkelpass.

4 Nya motorn på plats. Blev en ny propelleraxel tätning av märket PSS. R&D flexkoppling som rekommenderades av Rodahl marin

5 Bytte ut den gamla vattenavskiljaren
mot en ny Delphi. Hittade ingen bra avstängningsventil så det blev att återanvända den gamla ventilen Lösningen med returdiesel blev till slut en vinklad nippel där vi lödde ett rör på undersidan så att det kommer ner en bit i tanken för att minimera risken att motorn suger luft den vägen Brytarna till batterikretsarna sitter på skottet bakom toaletten, Satte även in en separator från Tystor.

6 Kylvattensystemet Vi byggde en ställning där vi kunde fästa både sjövattenfiltret och vakuum ventilen. Ställningen skruvade vi fast i ”armen” till reglagekabeln. En ganska enkel och ”ren” lösning Där allt fick plats med minimala slangdragningar. Både filtret och vakuum ventilen kommer Ganska högt upp, men får ändå plats under bordet.

7 Avgassystemet För att minimera risken för att vatten rinner in i motorn bakvägen så satte vi in ett Vetus NLPH vattenlås. Det är gott om plats att få in det under motorn. Det kluriga var att fästa dem, men det löste vi genom att låta dem vila på plåtband som vi drog under vattenlåset och sedan skruvade fast i motorbädden. Sidledes fixerades vattenlåset med motorrumsisolering för att minimera vibrationsljud. En liten nackdel med Lombardini är att avgaslimpan vinklas snett ut åt vänster. Det gick precis att få upp avgasslangen bredvid armen till reglagekabeln. Vii valde att inte byta hela avgasslangen, utan endast den främre biten. Vi skarvade ihop den gamla och nya slangen i tunneln vid propelleraxeln.

8 Originalpanelen är en digital display med 80-tals stuk som vi inte tyckte passade
in på båten. Valde därför att beställa en annan modell med analog display som, enligt vårt tycke, är betydligt snyggare. Fick göra en ny ram som målades med Internationals top lack 812, vilket är precis samma nyans som vi har på gelcoaten. Vi var först inne på att ha en folding propeller från Varifold. Det känns på något sätt mer rätt på en segelbåt, men ju mer vi tänkte på det ju mer gled vi över på en fast propeller. Vi kappseglar inte så vi bestämde oss för att prova ett år och se hur det känns. Blev en 16 tums 3-bladig propeller. Bra drag både framåt och bakåt.


Ladda ner ppt "Högerklicka och välj HELSKÄRM"

Liknande presentationer


Google-annonser