Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMicael Bergström
1
Arbetsplatsträff 20170510
2
Elevenkäten – steg 2 Elevenkätsresultaten hittar ni på Driven, en mapp som heter APT 2017- 05-10 är delad med er
3
Elevenkäten 2017 Generellt är det lägre nöjdhetsgrad i årskurs 8 än i de övriga årskurserna Ingen större skillnad mellan pojkar och flickor i stort, förutom när det gäller vissa områden. Trivsel är lägre än kommunsnittet (7.6 – 8.0) Lägre är också frågan om skolarbetet är intressant, samt om lärare kan få eleven att tro att eleven klarar skolarbetet. Elever skulle rekommendera Storsjöskolan i mindre utsträckning kommunsnittet. Storsjöskolan har lägst resultat i kommunen när det gäller frågorna kopplat till om eleverna utvecklar förmåga till argumentation och kritiskt tänkande. Alarmerande!
4
Positivt i enkäten Eleverna känner sig trygga på skolan Eleverna känner sig utmanade i undervisningen (lägre i åk 9 än i övriga årskurser) (?) Mycket högt värde på hur delaktiga och vilket inflytande eleverna känner att det har på undervisningen! (Åk 9) Goda exempel att dela med sig av?
5
Grön färg: Bättre resultat än kommunen Gul färg: Jämförbart med kommunen, eller 0,1 enheter lägre Röd färg: Lägre resultat än kommunen. (I rektors tycke anmärkningsvärt låga värden markerade med utropstecken).
7
Uppgift i mentorskonstellationer 7A: Johan & Ida 7B: Jessica, Frida & Elin S 7C: Pär & Linda 8A + 8B: Jonas, Sara & Inger 8C: Elin L & Alvina 9A: Yvonne & Maria 9B: Nicolina & Stefan
8
Gå igenom er klass enkätresultat och leta efter saker som sticker ut positivt eller negativt. Lista de 5 mest positiva resultaten för klassen Lista de 2 mest negativa resultaten för klassen Gör en kort analys av vad ni tror har orsakat enkätresultaten både positivt och negativt. Detta behöver inte dokumenteras, bara resoneras kring i er konstellation Bestäm sedan hur ni ska ta upp de listade resultaten med klassen, och hur ni ska involvera klassens elever att jobba vidare med utvecklingsområden framöver.
9
Goda relationer http://tinyurl.se/hy6n7iel
10
Hur går vi vidare? http://tinyurl.se/iyd
11
Uppstart av höstterminen 2017 Förslag: Alla elever i blivande årskurs 7 kallas till ett introduktionssamtal med vårdnadshavare och mentorer innan skolstart. Syfte med samtalet: - Att minska elevers och föräldrars oro inför stadieövergången - Att som mentor tidigt träffa familjerna, och ta ett första steg till gott relationsbyggande med samverkan med hemmet samt få en (om än översiktlig) beskrivning av elevernas tidigare skolgång. Så här kan ett förslag på intervjumall se ut: http://tinyurl.se/po
12
Hur hinns detta med? Naturligtvis kräver det planering. Om vi räknar med ca 20 minuters samtal per elev á ~24 elever handlar det om 8 effektiva klocktimmars samtalande för mentorerna i blivande åk 7. Detta är i mitt tycke välinvesterad tid, men däremot krävs det planering av ledningsgruppen så att vi lägger tiderna ”smart”. Här är ett förslag på hur det skulle kunna lösas rent praktiskt, men det ska givetvis tänkas mer kring detta framöver, om vi vill köra på modellen med dessa samtal. http://tinyurl.se/3aj-u-k
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.