Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAlf Bergqvist
1
Rapportering av luftfartshändelser Ingrid Cherfils Chef, avdelningen för utredning och omvärldsanalys Henrik Lundberg Chef, enheten för flygsäkerhetsanalys
2
Enheten för flygsäkerhetsanalys 15 medarbetare 5 piloter med erfarenhet av tung kommersiell luftfart 1 haveriutredare 1 flygledare 1 analytiker 1 statistiker 1 kvalificerad utredare 1 expert Human Factors 4 handläggare
3
Uppdraget Haveriärenden Analys av luftfartshändelser Underlag för flygsäkerhetsarbetet i myndigheten Larmfunktion Trendbevakning Flygsäkerhetsstatistik
4
Verktygen för hög säkerhet Reglering Tillsyn – se till att reglerna följs Lära av gamla misstag –Krav på att olyckor utreds –Egna och andras fel rapporteras –Analysera det som hänt
5
Delarna måste hänga ihop Regler TillståndTillsyn Analys
6
Händelserapportering Obligatoriskt att rapportera –Driftsavbrott, defekt, fel eller annan onormal omständighet som har inverkat eller kan inverka på flygsäkerheten, även om händelsen inte lett till en olycka. –Rapportering ska ske inom 72 timmar.
7
Händelserapporter 2006 – 2840 st 2007 – 3272 st 2008 ~ 4500 st (prognos)
9
Förtroendet för rapporterings- systemet är avgörande Syftet med händelserapporteringen är att lärdom av inträffade händelser för att undvika att de inträffar igen INTE att fastställa vem som bär skulden till att händelsen inträffat. På grund av säkerhetsinformationens känsliga natur är insamlingen av den beroende av att sekretessen garanteras, att källan skyddas och att förtroendet hos den personal som arbetar inom den civila luftfarten upprätthålls
10
Skyddsnätet Skydd mot repressalier från arbetsgivaren. Skydd mot rättsliga förfaranden från myndighetens sida om oavsiktliga fel. Sekretesskydd för rapportören. Tillsynssekretess (driftsförhållande)
12
Vad gör vi med rapporterna? Varje rapporterad händelse analyseras och kategoriseras Omedelbara åtgärder vidtas om det är nödvändigt Information förs in i en databas Informationen ligger till grund för en samlad bild av läget Trender identifieras och analyseras Utredningar initieras Förslag till åtgärder lämnas till berörda enheter
13
Vad är aktuellt just nu? Airspace infringements – flygning i kontrollerat luftrum utan klarering Runway incursions – personer, fordon eller föremål som felaktigt befinner sig på rullbanan Utredningar av enskilda händelser
14
Vad leder arbetet till? Omedelbara flygsäkerhetshöjande åtgärder Ökad kunskap om orsaker till händelser Grund för regleringsbehov Underlag för tillsynsverksamheten Flygsäkerhetsinfo Flygtendenser
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.