Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
EVA-LENA HAPPSTADIUS Yrkesroll & Didaktiska konsekvenser
2
Teori Eva-Lena Happstadius //Okänd
3
Teori: en grupp antaganden eller påståenden som förklarar företeelser av något slag och systematiserar vår kunskap om dem Nationalencyklopedin 2016-01-08 Teorier hjälper oss att förstå vår praktik.
4
Olika sätt att se på förhållandet teori och praktik Teori tillämpas på Praktiken Praktiken skapar Teori Teori utvecklar Praktiken Medveten kunskapssyn påverkar val av metod. Ömsesidig påverkan. Växelspel Ömsesidig påverkan. Växelspel Risk för stagnation Eva-Lena Happstadius
5
Inlärningsteorier
6
EVA-LENA HAPPSTADIUS Behavioristisk perspektiv Läsning och skrivning, ett inlärt beteende som lärs in genom förstärkning från omgivningen. Kognitivistiskt perspektiv Läsning och skrivning är en individuell tankemässig process utifrån olika stadier. Sociokulturellt perspektiv Läsning och skrivning lärs in i interaktion med andra människor och olika artefakter. Kulturella erfarenheter spelar stor roll. Pragmatiskt perspektiv Läsa och skriva som en meningsfull och praktisk handling. Tillämpbarhet, funktion och användbarhet centralt vid inlärningen. Teori och praktik är sammankopplat.
7
EVA-LENA HAPPSTADIUS Barnet -Inlärning genom imitation där barnet är en passiv mottagare av språket. -Alla har samma genetiska förutsättningar -Tabula rasa (oskrivet blad) -Beteende lärs in via iakttagelser i interaktion med miljön Behavioristiskt perspektiv- Skinner Lärarroll Inlärning är beroende av belöning eller bestraffning Förmedlare av ”yttre” kunskap
8
EVA-LENA HAPPSTADIUS Kognitivistiskt perspektiv- Piaget Stadieteori: Mognadsnivå en förutsättning för lärande Individualpsykologiskt perspektiv Barnet: utveckling kommer inifrån och barnet utvecklas i den takt som det mognar konstruerar aktivt sin egen kunskap lärande = aktiva mentala processer (Hwang & Nilsson 2011) Lärarroll: Läsning och skriftspråket utvecklas genom isolerade färdigheter Läsning utan specifikt syfte ”Färdighetsträning”
9
EVA-LENA HAPPSTADIUS Socialinteraktionistiskt perspektiv Lärande föregår utveckling. Sociokulturellt perspektiv- Vygotskij Barnet -Aktivt handlande -Kunskapsskapande tillsammans med andra. Lärarroll -Förespråkar socialt samspel -Helhetssyn på språket -Betonar språkets kommunikativa funktion -Skriften förmedlar ett budskap.
10
Pragmatisk perspektiv- Dewey ”Learning by doing” Teori och praktik är integrerade i människans handlande Språk och kommunikation centralt för allt lärande Meningsfullhet en grundsten för lärande Människan lär sig genom att ställa frågor och undersöka världen. (Säljö 2014)
11
VÄGAR ATT LÄRA BARN LÄSA OCH SKRIVA (METODER) Phonics Alfabetisk metod Bottom-up Ljudningsmetod Syntetisk metod Whole language Analytisk metod Top-down Helordsmetod Ordbildsmetod
12
Didaktiska konsekvenser Didaktiska implikationer
13
Lärandeteori/perspektiv Behavioristiskt Individualpsykologiskt/Kognitivistiskt Socialinteraktionistiskt/Sociokulturellt Pragmatiskt Lärandeteori/perspektiv Behavioristiskt Individualpsykologiskt/Kognitivistiskt Socialinteraktionistiskt/Sociokulturellt Pragmatiskt Läs- och skrivforskning Didaktiska implikationer i verksamheten Didaktiska konsekvenser Vad blir möjligt eller inte möjligt att lära beroende på teori? Didaktiska konsekvenser Vad blir möjligt eller inte möjligt att lära beroende på teori?
14
Exempel på förskoleinriktningar med en medveten didaktisk inriktning Montessoripedagogik – utvecklingspsykologisk stadieteori. https://www.youtube.com/watch?v=9n-Vsp9xCSA Reggio Emila- skapandets roll i barnets personliga utveckling https://www.youtube.com/watch?v=ugQ4sAOilHI&list=PLIBU3azGdOrDuz X7JB5fvv_SlJeLd3zXU Waldorf- böcker sällsynta, Att härma och ta efter och att ha goda förebilder är viktiga aspekter Diskutera med grannen: Vilka av dessa känner du till? Känner du till andra förskolor med speciell inriktning?
15
EVA-LENA HAPPSTADIUS När börjar läs- och skrivutvecklingen? Hälften av alla svenska treåringar använder internet. (Findahl 2012) De hanterar symboler; bokstäver, siffror, musklick, logga in leta information lyssna på musik spela spel osv.
16
Skriftspråkliga konventioner Förstå nyttan av att kunna läsa Tecknen (bokstäver) förmedlar berättelsen – inte bilderna. Från vänster till höger, uppifrån och ner. Förstå innebörden av bokstav, ord, siffra. Versaler och gemener och regler för hur de används. Eva-Lena Happstadius 2016
17
Stimulerande språkrum Tillgång till skriftmaterial och bildmaterial Böcker och texter av olika slag, svårighetsgrad och genrer Datorer/I-pads Högläsning och textsamtal Eva-Lena Happstadius 2016
18
Skriv- och läsutvecklande material Block/skrivpapper Pennor/kritor Böcker och tidningar Spel Brevpapper Kuvert Stämplar Frimärken Brevlåda Telefon Dator/Ipad Miniräknare Eva-Lena Happstadius
19
Skrivutveckling Härmande klotter Lekskrivning Bokstäver i rad utan innebörd Talat språk som ritas Konventionell skrivning ”som det låter” Enkla meningar Eva-Lena Happstadius
20
Multimodalitet (Selander & Kress) Meningsskapande genom att använda flera olika textresurser. ”En rikare förståelse” Eva-Lena Happstadius 2016
21
Bakgrundsinformation Eva-Lena Happstadius 2016
22
Inferenser Eva-Lena Happstadius 2016
23
Lek Lek, fantasi och som-om-världar. Intensitet, närvaro och meningsfullhet. Språkutvecklande Eva-Lena Happstadius 2016
24
Estetik och språkutveckling Helhetstänk på lärande Fler språk/modaliteter ökar kommunikationsförmågan. visuella auditiva kinestetiska (bild, musik, drama och dans) När du kombinerar flera modaliteter får du fram mer än de säger var för sig. (Tiller 2000). Eva-Lena Happstadius 2015
25
Språklek- skriva sig till läsning: Trageton https://www.youtube.com/watch?v=g1PtREfw wXw Boksamtal https://www.youtube.com/watch?v=CSv5Aky8 UkU
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.