Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avSiv Berglund
1
Samhällsorientering för nyanlända
2
Förordning om samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare (SFS 2010:1138) 11 § Länsstyrelserna ska främja och stödja samarbete mellan kommuner om samhällsorienteringen. 12 § Länsstyrelserna ska följa upp verksamheten. Varje kommun ska lämna länsstyrelsen de uppgifter som behövs för detta. 13 § Länsstyrelserna ska varje år lämna en gemensam redovisning om samhällsorienteringen till regeringen.
3
Datainsamling Webbenkät - 243 kommuner Webbenkät om samhällsorientering på distans - 33 kommuners Fördjupad uppföljning -17 kommuner Statistik från Arbetsförmedlingen och Migrationsverket Stickprov kring överensstämmelsen mellan kommuners och Arbetsförmedlingens statistik 349 deltagares svar på en enkät Länsstyrelsernas erfarenheter
5
Vet vi hur många som genomför SO? Vi saknar tillförlitlig nationell statistik över deltagande Kommunerna redovisar högre deltagande än arbetsförmedlingen Stickprov av statistiken, stor andel var endast registrerade hos kommunen (48%)
6
Väntetider Väntar in deltagare Barnomsorg SO under en viss period Samordning med andra insatser
7
Utökad målgrupp 87% av kommunerna anger att de erbjuder SO till den utökade målgruppen Väldigt få deltar (79% finns i fem av landets kommuner) 13% anordnar ingen SO till målgruppen och anledningar som anges är ingen efterfrågan och avsaknad av ekonomiska resurser
8
Olika sätt att marknadsföra SO
9
Genomförande och flexibilitet inom SO Språk – 86 % av kommuner ger SO på modersmålet Distanslösningar och samverkan med andra kommuner 23% av kommunerna erbjuder SO på kvällstid
10
Samverkan Utveckling av SO genom samverkan på olika nivåer 28% av landets kommuner upphandlar SO (tillsammans eller enskilt) Samverkan med Af –fungerar bättre kring anmälan än kring uppföljning av frånvaro Regional samverkan fungerar ”mycket eller ganska bra” Länsstyrelsen – samordning av nätverk och utbildningsinsatser, stöd att nå den utökade målgruppen
12
Samhällskommunikatörer Tillgång till kommunikatörer varierande över landet Inga tydliga samband mellan kommunstorlek, länstillhörighet, eller antal deltagare i verksamhet. Lättare att rekrytera där tillsvidareanställningar förekommer Svårigheter att erbjuda heltidstjänster Kombinerade tjänster - Samhällskommunikatörer, modersmålslärare, studiehandledare, Sfi, mottagande av nyanlända
14
Deltagarnas synpunkter och erfarenheter Högt betyg när deltagare tillfrågas Dialog är central del inom SO – 85% anger att de har fått möjlighet till diskussion Vilka ämne som är viktiga skiljer sig till viss del mellan grupperna ”att bilda familj” och ”att leva med och fostra barn” – mycket viktigt för kvinnor i ålder 30-64 jämfört med män i ålder 18- 29 år
15
Västmanland Sju av länets kommuner har besvarat enkäten (Arboga, Fagersta, Kungsör, Köping, Norberg, Sala och Surahammar) Samtliga erbjuder SO till nyanlända inom etableringen En kommun erbjuder inte SO till den utökade målgruppen Genomförande: egen regi, upphandlat (ABF, Viadidakt), samverkan med närliggande kommuner
16
Väntetid – 0 till 21 veckor (barnomsorg, för få med samma språk och svårt att hitta kommunikatörer, samordna insatser) 4 av 7 kommuner uppger att det är ganska svårt att rekrytera samhällskommunikatörer Svårt att identifiera den utökade målgruppen samt att erbjuda SO inom ett år Västmanland
17
Åtgärdsförslag Uppföljning av deltagande Ökat deltagande Den utökade målgruppen Nyanlända som fått Put och finns kvar på anläggningsboenden Samhällsorientering på modersmål Hög och jämn kvalité i hela landet Samhällskommunikatörers kompetens anställningsförhållanden behöver bli bättre Hälsa -hälskommunikation på modersmål
18
TACK! Sanela Cerimagic sanela.cerimagic@lansstyrelsen.se Tel: 010-224 92 36 sanela.cerimagic@lansstyrelsen.se Sam Bäfvenberg sam.bafvenberg@lansstyrelsen.se Tel: 010-224 92 42
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.