Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Karin Stammarnäs karin.stammarnas@gmail.com Identitet, musik och delaktighet
2
Folkbildning och Identitet Svenska modellen Den moderna staten Medborgerlig bildning Betonade gemensam identitet, gemensamt språk och nationellt medborgarskap¨ Hur Folkbildningen förhåller sig till det: Postmoderna Interkulturella Individualisering Globalisering. Kulturella friställningen.
3
Vad är identitet? Den unika människan. Självdefinierad (hur jag upplever mig själv, vem jag är och inte är) eller definierad av andra. Formas under hela livet Många olika egenskaper. Självvalt och sådana vi inte kan påverka. samspel/samverkan med sin omgivning. Och samtidigt finns det utrymme för individuella val och uttryck.
4
Martin Buber (1878-1965) Leva utifrån sitt väsen, från den man är. Leva utifrån bilden av sig själv, att låta sitt liv bestämmas av vilket intryck man vill göra
5
Kulturbegreppet Etnicitet Klass Kön Ekonomi Sexualitet
6
1800-talet Glesbygd Närproducerat Kyrkans roll Federalsamhälle Flera generationer Cykliskt tid Låg läskunnighet hos folket Folkskolan infördes Folkhögskolor Folkbibliotek
7
Nikolaj Severin Grundtvig (1783-1872) En skola för livet Det andliga, osynlig men universell kraft i varje människa Livsupplysning För folket, genom folket Myndiggöra sig själv Känslans kultur
8
Sverige Ellen Key (1849 -1926) Rationalitet Modernisering Nytta Produktion Arbete
9
Oscar Olsson (1877-1950) Nykterist Socialdemokrat Första studiecirkeln Fritt och frivilligt Öka läskunnigheten Minska alkoholkonsumtionen Mot det passiva lyssnandet. Utbildning var någonting skolan ägnade sig åt. För bildning, ett aktivt, livslångt lärande på folkets eget initiativ.
10
Första delen av 1900-talet Det moderna samhället – Den första friställningen Järnvägen Telefon Dagstidningar Radio Elektricitet Fler politiska partier Industrialismen
11
Rörelserna + Folkskola= Demokrati Nykterhetsrörelsen Väckelserörelsen Arbetarrörelsen Idrottsrörelsen Folkskola Bibliotek Föreningsarbete
12
Nationalstaten Kön Identitet Klass Politiskt parti Familj
13
Andra delen av 1900-talet Det postmoderna samhället. Den andra friställningen Individen i centrum Invandringen ökar Mobilare samhälle Hemmafruepoken är över Barn på dagis – förskola Rörlig marknad Interkulturellt samhälle Globalt samhälle Internet, sms etc.
14
Början av 2000-talet Nutid, frisättning från de gemensamma Global marknad De stora universaliska berättelsernas upplösning Det moderna är omodernt
15
Folkbildningen Staten och folkbildningen separerar. Folkbildningsrådet bildas 1991 Män och kvinnors möjlighet att påverka sin livssituation Ta del och själv utföra kultur Demokrati och demokratiska mötesplatser Det livslånga lärandet
16
Tio olika studieförbund Arbetarrörelsens Bildnings Förbund (ABF) Folkuniversitet Sensus Studieförbundet Vuxenskolan (SV) Medborgarskolan Studiefrämjandet Bilda Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet (NBV) Ibn Rush Kulturens Bildningsverksamhet
17
Bernt Gustavsson född 1946- Idéhistoria Bildning är mötet mellan individens egna erfarenheter och de kollektiva erfarenheterna Skapade en svensk identitet men är som företeelse universell Olika uttryck, olika vägar till lärande och gemenskap Måste rymma olika identiteter - Mångfald Ta bort rädslan och mötas i det reella
18
Det mellanmänskliga Martin Buber (igen) Att kunna möta det främmande hos sig själv i mötet med det främmande Social eller kollektiva i relation till det mellanmänskliga Åsikt eller nå insikt Äkta dialog Att vara medveten om den andre i mötet Finns vare sig i den ena parten eller i båda tillsammans utan i de levande samspelet, det som är verkligt mellan dem.
19
Motstridigheter inom Folkbildningen Bernt Gustavsson (igen) Fri och oändlig – klart uttalad målsättning Skapa sammanhang – specialkompetens Jämlikhetsskapande – elitism Förändrande radikal- konservativ och samhällsbevarande
20
Studiecirkelns grundstenar Man lär sig av och genom varandra Det finns ingen expert som talar om vad som är bäst Fritt och frivilligt Respekt för varandras oliktänkande Demokrati, inflytande, delaktighet Tid för eftertanke Det livslånga lärandet Förankrat i rörelse – föreningsliv eller andra nätverk
21
I skolan går du för att bli något, i en studiecirkel går du för att bli någon
22
Identitet och Musik – inom Folkbildningen Ökat fritid Ungdomskultur Musiken är starkt identitetskapande Ca 150 000 st människor deltar i musikverksamhet och 47 000 av dess hos studieförbunden 9 av 10 ungdomar har starkt eller mycket starkt musikintresse Historiskt har få kvinnliga förebilder lyfts fram Hur påverkar det identiteten?
23
Musiken som: Sammanhållande enande kraft Vi-känsla (arenarock) Förmåga att uttrycka utanförskap (mot det andra) Kläder och uttryck I sin musikgrupp skapar man en egen enhet. Ett ¨eget rum¨ Skapar drömmar, förbereder sig och över inför framträdandet Skapar en dialog utifrån sig själv till världen Stora möjligheter att se sig själv genom dokumentation Skapa särprägel Ett språk- demokrati
24
Sven-Eric Lidman Idéhistoria Det är först när jag kan identifiera mig med något som jag har möjlighet att särskilja mig.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.