Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avIngvar Jakobsson
1
1177 Vårdguiden på webben Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten 20160316
2
Agenda Detta är 1177 Vårdguiden på webben Så jobbar vi nationellt och regionalt Utveckling – det här är på gång Information på andra språk Frågor och synpunkter
3
Om 1177 Vårdguiden på webben Är en av hälso- och sjukvårdens gemensamma invånartjänster. De andra är 1177 Vårdguiden på telefon, 1177 Vårdguidens e-tjänster (fd Mina vårdkontakter) och UMO.se, ungdomsmottagningarna på nätet. Drivs av Inera, ett aktiebolag som ägs gemensamt av alla landsting och regioner. Inera ska koordinera det gemensamma e-hälsoarbetet och utveckla tjänster till nytta för invånare, vård- och omsorgspersonal och beslutsfattare.
4
Typ av innehåll på sajten 1.Olika typer av faktaartiklar om sjukdomar, behandlingar, rättigheter liksom temaområden, exempelvis cancer och egen avdelning för barn. 2.Kontaktuppgifter till mottagningar (kontaktkort). 3.E-tjänster 4.1177 Vårdguiden på telefon 5.Frågetjänst 6.Översatta texter
5
Så här jobbar vi Alla invånartjänster förvaltas av Stockholms läns landsting. Den nationella redaktionen för 1177 Vårdguiden på webben ansvarar för att det nationella innehållet är korrekt och aktuellt, för likvärdig och kvalitetssäkrad information. 1 istället för 21 artiklar på samma ämne, men med kompletterande lokal information vid behov. Alla landsting och regioner har regionala representanter i två nätverk: redaktörsnätverk och nätverk för Hitta och jämför vård (vårdenheternas kontaktkort). Regionalt/lokalt ska informationen utvecklas så att den kompletterar den nationella/generella. Nätverksträffar i Stockholm två gånger per år. I Region Östergötland: En redaktör för 1177.se/ostergotland samt huvudredaktörer och kontaktkortsadministratörer som ansvarar för sina webbsidor, sk kontaktkort, på 1177.se (under Hitta och jämför vård). Region Östergötland var först ut med att flytta över all sin patientinformation till 1177.se och ligger längst fram vad gäller att jobba med innehåll på kontaktkorten (Hitta och jämför vård). Exempel, Vårdcentralen Ekholmen, LinköpingVårdcentralen Ekholmen, Linköping
6
Utveckling Nuvarande sajt lanserades december 2010 och växer kontinuerligt både vad gäller innehåll, antalet besökare/användare och kännedom. 1177.se/ostergotland har i snitt cirka 260 000 besök per månad.
7
20-i-topp på 1177 Vårdguiden på webben
8
Region Östergötlands strategi för e-hälsa Öka kontakterna med invånarna via digitala kanaler. Flytta över manuella ärenden till digitala kanaler där det finns en stor patient- och verksamhetsnytta. Erbjuda kvalitetssäkrade råd om vård och hälsa via 1177.se Öka kännedomen om 1177.se och e-tjänsterna.
9
Nästa generations kontaktkort – lanseras i höst
10
Vidareutveckling kontaktkorten Tre år har gått, dags för ansiktslyftning. Lansering i september. Först utvecklas mobilt läge – se skiss.
11
Några förbättringar… Bättre navigering som gör det lättare att hitta dit man ska. Högt placerade ”Hitta hit- knappen” går till Google Maps. Vägledande bild på byggnaden från Googles gatuvy. Designmässigt också ett lyft med bild. Kan tas bort om den inte passar, ersätts då av kartbilden. E-tjänsterna lyfts fram – helt i enlighet med vår strategi att öka användandet av e- tjänster och förbättra vår digitala service till invånarna. Snyggare design, med ny grafik och bilder.
12
Mer utveckling: kvalitetsmått och valfrihetsinformation
13
Regional prototyp för kvalitetsmått Invånare som överväger en gråstarrsoperation får utökad information, på prov. I artikeln om grå starr för Region Skåne och Stockholms län visas fyra kvalitetsindikatorer. Modulen är en prototyp som kommer att utvärderas och tas bort efter sommaren. http://www.1177.se/Skane/Fakta-och- rad/Sjukdomar/Gra-starr/
14
Projekt: Valfrihetsinformation Skåne - tagga mottagningar som ingår i vårdval Projekt för bättre information kring valfrihet
15
Information på andra språk
16
Other languages 14 olika språk samt minoritetsspråken under ingången ”Other languages”. - Olika hur mycket som finns översatt till olika språk. - Först i år fick Invånartjänster ett årligt nationellt uppdrag och pengar för att förvalta befintliga översättningar. -Framöver ska det finnas en nationell redaktör som ska ansvara för planering och strategi. Diskussion om att den nationella redaktionen kan samarbeta omkring en behovsanalys med alla landsting som har minoritetsspråk som förvaltningsspråk. Region Östergötlands egen information utifrån att vara finskt förvaltningsområde nås via länk från Other languages (samma sida men två ingångar): http://www.1177.se/Ostergotland/Other-languages/Finska/ http://www.1177.se/Ostergotland/Nationella-minoritetssprak/Nationella-minoritetssprak/Finska/ Synpunkter och frågor?
17
New in Sweden Nytt temaområde sedan årsskiftet som samlar alla översatta texter, 14 språk, som är viktiga för den som är ny i Sverige: 1177.se/newinsweden1177.se/newinsweden Texter som finns idag ”Vård i Sverige om du är asylsökande, gömd eller papperslös” ”Tolkning till andra språk” ”Hitta rätt i sjukvården” ”Sök vård om du är asylsökande eller papperslös” (sorani och romani arli saknas) På gång, två nya texter samt marknadsföring (pågår) ”Vård av personer från andra länder” (ej flyktingar, exempelvis studenter och EU-migranter) ”Tandvård i Sverige om du är asylsökande gömd eller papperslös”
18
Tack för mig!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.