Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avHåkan Jakobsson
1
Lässvårigheter/dyslexi och språkstörning – hur ser överlappningen ut? Dyslexi och komorbiditet Dyslexiföreningen februari 2016 Stockholm Maria Levlin, lektor i språkdidaktik/leg logoped
2
Upplägg Funktionsnedsättningar orsak och uttryck Överlappning dyslexi- språkstörning, vilka likheter och skillnader kan vi se… En studie på 43 elever med lässvårigheter från åk 2 till 3 – hur såg den språkliga profilen ut? Datum Sidfot 2
3
Språkstörning och dyslexi i relation till andra funktionsnedsättningar… 3 Språkstörning Dyslexi ADHD Autism Utvecklings- störning Dyskalkyli
4
Språkstörning och dyslexi i relation till andra funktionsnedsättningar… 4 Språkstörning Dyslexi ADHD Autism Utvecklings- störning Dyskalkyli
5
The three-level framework (Frith, 1999, Paradoxes in the Definition of Dyslexia) Biologisk Kognitiv Beteende Genetisk sårbarhet Neuro-anatomi Informations- processande mekanismer Avkodning Fonologisk medvetenhet Snabb benämning 5 Miljö Ortografi Pedagogik Kulturella värderingar Graviditet
6
Vad beror överlappning mellan diagnoserna på? Samma riskfaktorer i genetik och miljö ökar risken för såväl språkstörning, dyslexi som andra utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar…(Bishop, 2014) –T ex är begränsningar i arbetsminne centralt problem vid både språkstörning, dyslexi och ADHD.. 6
7
7 Baddeley, 2000; 2003; Bishop & Snowling, 2004; Levelt, 1989; Plaut et al, 1996; Plaut, 2005
8
Överlappningen dyslexi – språkstörning… Hur ser den ut? Simple View of Reading (Gough & Tunmer, 1986; Tunmer & Greaney, 2010) Specifika förståelse- svårigheter Normal Språk/läs- utveckling Blandade lässvårigheter Specifika avkodnings- svårigheter Hörförståelse/ Språklig förmåga Ordförråd Grammatik Narrativ förmåga + Avkodning/Fonologisk förmåga - Jfr Bishop & Snowling (2004) Catts et al (2005); Pennington & Bishop (2009) Ramus et al (2013) Perc 10 Språk- störning Dyslexi - +
9
Specifika avkodningssvårigheter Svårt med de tekniska aspekterna av läsningen, dvs avkoda orden rätt och automatiserat. Svårigheterna beror på begränsning i fonologiskt processande – svårt matcha ortografisk representation med fonologisk representation God hörförståelse och läsförståelse – en god språklig förmåga kompenserar för avkodningssvårigheterna framförallt i högre åldrar (Bishop & Snowling, 2004). Det samma som dyslexi om: a) lässvårigheterna är bestående över tid b) utvecklingen i övrigt är typisk c) eleven har fått evidensbaserad lästräning d) det finns en begränsning i fonologiskt processande (Tunmer & Greaney, 2010) 9
10
Specifika förståelsesvårigheter Begränsad hörförståelse och läsförståelse i kombination med god avkodningsförmåga Hörförståelsesvårigheterna omfattar ordförråd, grammatik, förmåga att lyssna på en berättelse och svara på frågor/återberätta Utgör ca 10% av en åldersgrupp (Nation & Snowling, 1997) En del av barnen med specifika förståelsesvårigheter passar in på kriterierna för språkstörning (Nation et al., 2004) 10
11
Blandade lässvårigheter Svårigheter med både fonologiskt processande (t ex fonologisk medvetenhet, fonologiskt korttidsminne) och hörförståelse (förståelse av ord, grammatik och diskurs) leder till begränsning i både avkodning och läsförståelse En del av eleverna med dessa svårigheter stämmer även in på kriterierna för språkstörning (Catts et al., 2005; Ramus et al., 2013) 11
12
Vad innebär olika gränsvärden… Medel Percentil 10 Percentil 15 Diagnosen bör baseras både på utfallet i standardiserade test i kombination med en bedömning av om den språkliga funktionsnedsättningen hindrar barnet i vardagen
13
Frågeställningar i studien ” Lässvårigheter, språklig förmåga och skolresultat i tidiga skolår” (Levlin, 2014) Hur ser relationen ut mellan svag läsning i åk 2 och den språkliga förmågan i åk 3? Hur relaterar de individuella variationerna i avkodning och läsförståelse i åk 2 till avkodning och hörförståelse i åk 3 utifrån Simple View of Reading modellen? Datum Sidfot 13
14
Simple View of Reading (Hoover & Gough, 1990; Tunmer & Greaney, 2010) Specifika förståelse- svårigheter Normal läs- utveckling (stavning) Blandad läs- svårighet Avkodnings- svårigheter Hörförståelse - + Avkodning + -
15
Studiens upplägg Screening i åk 2 187 elever i 14 klasser - avkodning, läsförståelse, stavning 121 elever Läs- och stavning ≥ stan 4 66 elever Läs- och/eller stavning ≤ stan 3 45 familjer tackar ja Utredning i åk 3 Språklig förmåga Fonologisk förmåga Minnesfunktioner Ordavkodning Läsförståelse Icke-verbal IK -2 elever exkluderades från data-analysen 43 elever
16
Utfall i olika läsprofiler i åk 2 (n=43) Specifika förståelse- svårigheter Normal läs- utveckling (stavning) Blandad läs- svårighet Avkodnings- svårigheter Läsförståelse - (- 0,8 SD) + Avkodning (-0, 8 SD) + - 12 4 19 8
17
Andel med svag hörförståelse i åk 3 i respektive läsprofil (n=43) Specifika förståelse- svårigheter n= 12 Normal läs- utveckling N= 4 (stavning ) Blandad läs- svårighet n=19 Avkodnings- svårigheter (dyslexi) n=8 Läsförståelse/åk 2 - + Avkodning/åk 2 + - 0 % 58 % 47 % Hörförståelse ≤ perc 15 Ordförråd (LOGOS begrepp) Grammatik (TROG-2 ) Hörförståelse text (LOGOS) Lyssna och återberätta (Buss-sagan)
18
Antal elever med diagnos i åk 3 i respektive läsprofil (n=43) Specifika förståelse- svårigheter n= 12 Normal läs- utveckling N= 4 (stavning) Blandad läs- svårighet n=19 Avkodnings- svårigheter (dyslexi) n=8 Hörförståelse/åk 3 - + Avkodning/åk 3 + - 2 dyslexi 0 3 SLI 3 SLI* 8 dyslexi** 1 dyslexi (Hörförst – 0,7 ) * 1 stämde även in på kriterierna för dyslexi ** varav 4 svag hörförståelse (-0,8 till – 0,9 SD)
19
Svåra språkliga uppgifter för elever med läsförståelsesvårigheter i åk 2 Hörförståelse –Lyssna och återberätta (lättare lyssna och svara på frågor) Uttrycksförmåga –Ordmobilisering/snabb benämning –Signifikant kortare meningar jfr med elever med enbart avkodningssvårigheter Heterogena språkliga svårigheter inom gruppen! Datum Sidfot 19
20
Sammanfattning Svag läsförståelse i åk 2 innebär ökad risk för hörförståelsesvårigheter i åk 3. Enbart avkodningssvårigheter i åk 2 = god hörförståelse i åk 3 Viktigt att beakta elevers hörförståelse i kartläggning och pedagogisk planering när eleven har läsförståelsesvårigheter. Svårigheter i avkodning och hörförståelse rör sig på ett kontinuum – många elever som ligger strax över gränsvärdena för diagnos (subkliniska svårigheter = elever som också kan behöva stöd) 21 av 43 elever hade en ålderstypisk utveckling i åk 3, men av dem hade 7 svag hörförståelse och 4 svag avkodning (-0,6 till -0,9). Ett antal elever med lässvårigheter i åk 2 uppfyllde kriterierna för språkstörning (6/43= 14%) respektive dyslexi (11/43= 26%). Viktigt att beakta att ytterligare 13 elever hade svag hörförståelse även om de inte fick någon diagnos. 20
21
Framtiden Viktigt med fortsatt forskning om subkliniska svårigheter (elever i ”gråzonen”). Internationellt/nationellt konsensusarbete angående riktlinjer för utredning, diagnostiska kriterier och intervention vid språkstörning. Patientsäkerhetsperspektiv – bör få samma diagnos och insatser oavsett vem man träffar inom en profession. Behövs även en dialog mellan professioner och mellan sjukvård-elevhälsa-skola! Utredning om grav språkstörning på utbildningsdepartementet – klart i april 2016 21
22
Tack för att ni lyssnade! maria.levlin@umu.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.