Invånartjänster september 2015
Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående och planerade projekt Genomförda och planerade utbildningsinsatser och pågående införanden Aktuell status i tjänster Aktuella möten med uppdragsgivare/intressenter Kontaktvägar support Felanmälan
Om rapporten Det här är en ”det händer just nu”-rapport. Om du har synpunkter och tankar, mejla dem gärna till: lisa.adolphsson@sll.se Rapporten publiceras på inera.se och meddelande skickas också ut per mejl till: Förvaltningsgrupperna Informationsdirektörerna Landstingens kommunikatörer Verksamhetschefer 1177 Vårdguiden på telefon
Statistik nyttjande av tjänster Nationellt September 2015
1177 Vårdguiden på webben Sessioner per invånare och år i snitt Månad Sessioner per invånare och år i snitt Sessioner Mobiltrafik % Inklusive surfplattor Sessioner på hitta och jämför vård Besvarade frågor i frågetjänsten 1 9,0 7 288 612 67% 709 724 880 2 8,6 6 978 404 662 362 884 3 9,5 7 684 691 66% 742 678 858 4 8,7 7 019 568 686 250 798 5 7 089 194 68% 663623 6 7,5 6 103 801 70% 654 275 704 7 7,1 5 796 686 74% 581 579 20 8 7,6 6 195 193 72% 660 324 541 9 8,4 6 777 157 756 457 879 10 11 12
1177 Vårdguiden på telefon Månad Inkomna invånarsamtal per invånare och år i snitt Inkomna invånarsamtal 2015 Andel besvarade invånarsamtal Andel besvarade invånarsamtal besvarade inom 3 minuter 1 0,6 509 267 81% 42% 2 500 799 77% 30% 3 499 297 76% 25% 4 468 884 79% 35% 5 460 168 82% 44% 6 0,5 439 544 45% 7 430 695 8 434 136 49% 9 420 012 83% 10 11 12
1177 Vårdguidens e-tjänster (Mina vårdkontakter) Månad Andel invånare med konto Inloggningar per invånare och år i snitt Invånarkonton Vårdenheter anslutna till 1177 Vårdguidens e-tjänster Vårdenheter i 1177 Vårdguidens e-tjänster som erbjuder webbtidbokning 1 22% 0,8 2 109 137 7 353 1 389 2 2 166 669 7401 1 593 3 23% 0,9 2 228 689 7 433 1 622 4 2 280 509 7 472 1 676 5 24% 2 336 819 8 325 1 686 6 2 385 571 7 585 1 707 7 25% 0,7 2 440 872 7 571 1 725 8 2 478 372 7 736 1 727 9 26% 1,0 2 538 516 7 800 1 744 10 11 12
20-i-topp på 1177 Vårdguiden på webben - september Sidor med flest sidvisningar 20-i-topp sökord från Google Mest använda sökorden i hitta vård-söket Mest lästa frågorna och svaren på 1177.se 20-i-topp frågekategorierna i frågetjänsten 1 Sök Kan man träna fast man är lite sjuk? Data går Är det farligt att dricka alkohol i samband med penicillinbehandling? Leder, muskler och skelett 2 1177 Vårdguiden - sjukdomar, undersökningar, hitta vård, e-tjänster Vad är normal puls vid vila och vid olika grader av aktivitet? För tillfället Vilka biverkningar har kortison? Hud och hår 3 Fakta och råd Varför måste jag kissa så ofta? inte att få Vad är skillnaden mellan magkatarr och magsår? Övrig administration 4 E-tjänster fram. Läkemedel 5 Ont i magen Varför får jag lock för öronen? Hur spolar man öron? Graviditeten 6 Urinvägsinfektion Vad visar egentligen sänkan? Mage och tarm 7 Förkylning Vad gör man åt lågt blodsocker? Fråga ställd flera gånger 8 Hitta vård - hela Sverige Vad kan man göra åt segt slem i halsen? Övriga undersökningar 9 Hitta vård - Stockholms läns landsting Hur högt kan blodvärdet vara? Infektioner 10 Halsfluss Vad är proppar och hål på halsmandlarna? Varför sticker det och pirrar i händer och fötter? Öron, näsa, hals 11 Borrelia Vad innebär diagnosen borderline? Övriga behandlingar 12 Höstblåsor Kan jag använda massagestav när jag är gravid? Vilken mat bör man undvika vid Waranbehandling? Kvinnors könsorgan 13 Graviditetskalender Vad är snabbsänka? Varför får man nervryckningar? Hjärta och blodkärl 14 Magsjuka – diarré och kräkningar Vad händer i kroppen när man slutar med p-piller? Skador och olycksfall 15 Feber Vad gör jag åt nagelsvamp på tårna? Hjärna och nervsysten 16 Sidan finns inte Vad är normal vilopuls? Psykiska sjukdomar och besvär 17 Klamydia Vilken mat är bra när man har magkatarr? Varför får jag så lätt blåmärken? Lungor och luftvägar 18 Hemorrojder Är det farligt med höga levervärden? Tål småbarn att ramla och slå i huvudet? Mäns könsorgan 19 Ont i bröstet Mun och tänder 20 Svinkoppor - impetigo Vad är Morbus Tietze ? Ögon
20-i-topp 1177 Vårdguiden på telefon - september Kontaktorsaker 1 Buksmärta - vuxen 2 Läkemedelsfråga 3 Feber - barn 4 Administrativ åtgärd 5 Allmän medicinsk information 6 Utslag - barn 7 Halsont 8 Urinvägsbesvär - kvinna 9 Ryggbesvär - vuxen 10 Bröstsmärta 11 Sårskada 12 Andningsbesvär - vuxen 13 Huvudvärk - vuxen 14 Yrsel 15 Utslag - vuxen 16 Buksmärta - barn 17 Slag mot huvudet - barn 18 Fot- och fotledsskada 19 Hosta - vuxen 20 Ögonbesvär - vuxen Gäller ej Stockholm, Sörmland, Värmland och Norrbotten.
UMO.se Sessioner per invånare och år i ålder 13-25 i snitt Månad Sessioner per invånare och år i ålder 13-25 i snitt Sessioner 2015 Mobiltrafik % inklusive surfplattor UMO.se Besvarade frågor i fråga UMO 1 5,6 714 578 68% 808 2 3,5 444 341 1 591 3 5,0 638 409 893 4 4,9 625 144 70% 789 5 5,4 694 002 758 6 4,4 568 128 76% 704 7 567 326 80% 890 8 4,7 605 760 79% 728 9 625 543 73% 746 10 11 12
20-i-topp på UMO.se - augusti Sidor med flest sidvisningar 20-i-topp sökord från Google Mest lästa frågorna och svaren på UMO.se 20-i-topp frågekategorier i fråga UMO 1 Startsidan (not provided) Kan man ha mens när man är gravid? Skydd mot graviditet 2 Sex umo Kan jag göra min penis större? Tjejers underliv 3 Kroppen ungdomsmottagningen Varför kliar det på penisen? Killars underliv 4 Hitta din mottagning porr Visst är det liten risk att bli gravid under mensen? Mens 5 P-piller sexnoveller Jag har klåda i underlivet, är det svamp? Övrigt 6 Jag asperger Mitt underliv luktar illa, vad ska jag göra? Graviditet 7 Klamydia klamydia Får jag större penis med en penispump? Könssjukdomar 8 Kärlek & vänskap dagen efter piller Varför kliar det på mina bröst? Att ha sex 9 Att må dåligt umo se Varför har jag ömma bröst? Kärlek 10 Hur har man sex? bröst Jag har slutat med p-piller men får inte någon mens Puberteten 11 umo.se När börjar p-pillren verka? Nedstämdhet 12 Mellanblödningar p stav Jag får inte orgasm när vi har samlag, vad är det för fel? Ungdomsmottagning 13 Fråga UMO könssjukdomar Hur visar man att man är kär? Skolarbete 14 Prickar och knottror på penisen och pungen sex Glömde ta p-piller, vad borde jag göra? Bröst 15 Svamp i underlivet mens Kan man vara gravid även om man får mens? Hud 16 Tobak alkohol droger panikångest Jag vill könsoperera mig, hur går det till? Onani 17 http://www.umo.se/vald--krankningar/du-har-ratt-att-behandlas-rattvist-3/ Varför får jag en brun flytning vid mens? Föräldrar 18 Akut-p-piller kondylom Hur får jag igång en konversation? Ångest 19 Flytningar onani Jag har vita prickar på penisen Vänskap 20 ångest Kan problemen i underlivet bero på rakningen? Oro
För definitioner, fler värden och unika rapporter per landsting och region, se Månadsrapport invånartjänster 2015 på http://inera.se/invanartjanster
Statistik nyttjande av tjänsterna – SLL September 2015
20-i-topp - september 1177 Vårdguiden på webben – 20 i topp Sidor med flest sidvisningar Sök 1177 Vårdguiden - sjukdomar, undersökningar, hitta vård, e-tjänster Fakta och råd Hitta vård - Hitta vårdcentral, tandvård, akutmottagning - Stockholms läns landsting E-tjänster Ont i magen Hitta vård - Hitta vårdcentral, tandvård, akutmottagning - hela Sverige Urinvägsinfektion Förkylning Halsfluss Borrelia Höstblåsor Klamydia Bra mat när man är gravid Svampinfektion i underlivet Graviditetskalender Magsjuka – diarré och kräkningar Hemorrojder Sidan finns inte Svinkoppor - impetigo 1177 Vårdguiden på telefon Kontaktorsaker Övrig Administration Läkemedelsfråga Feber - barn Buksmärta - vuxen Allmän sjukdomsfråga Utslag - barn Halsont Slag mot huvudet - barn Bröstsmärta Underlivsbesvär - kvinna Sårskada Huvudvärk - vuxen Urinvägsbesvär - kvinna Ryggbesvär - vuxen Utslag - vuxen Buksmärta - barn Ögonbesvär - vuxen Yrsel Endokrint, övrigt Bett av fästing
Pågående, kommande och avslutade projekt September 2015
Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson ESS: System för händelsebaserad övervakning Ett nationellt system för bevakning och bedömning av utbrottsrisker baserat på s.k. händelsebaserad information med utgångspunkt i samtal till 1177 Vårdguiden på telefon samt sökningar på 1177 Vårdguiden på webben. 2013 2015-12 Pär Bjelkmar Förstudie nationell samverkan Förstudie för att ta fram förslag på plan framåt för nationell samverkan 2015 Q1 2015-12 Etapp 1 Karin Webb Förstudie nationell språktjänst Förstudie för att undersöka förutsättningarna för att etablera en nationell samverkan kring språktjänsten. (Omfattning minimerad i ö.k med Inera) Stöd och behandling (1.3) Version: 1.3 Vidareutveckling av funktioner i teknisk plattform 2015-05 2015-09 Anni Axelsson Videostöd för ökad kvalitet i sjukvårdsrådgivning Projektet videostöd för ökad kvalitet och tillgänglighet syftar i ett första steg till att utvärdera användning av flerpartsvideo vid rådgivningssamtal mellan teckenspråkstalande, teckenspråkstolk och sjuksköterskan. 2014-09 2016-01 Jonathan Björkehag/ Anni Axelsson
Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Hitta och jämför vård: Valfrihetsinformation Skåne (specialiserade vårdval) Förbättra valfrihets- och jämförelseinformationen för invånarna i Regions Skåne genom att göra specialiserade vårdval sökbara via 1177 samt att visa väntetider till specialistvården. 2015-02 2016-01 Anna Dahlström Hitta och jämför vård: HJV Genomförande av strategi Genomförande av koncept och strategi framtaget i projektet ”HJV koncept och utvecklingsstrategi” med avseende på förbättrad informationsstruktur, guide till vården och utökad valfrihetsinformation. 2015-09 2016-03 Agneta Östlund Utvecklings av provtagningstjänsten (Klamydia) Dagens klamydiatjänst saknar automatiserad hantering av provsvar. Det pågår inom SLL och Karolinska institutet ett samverkans-projekt (4D) där bland annat en automatiserad lösning för provtagnings-tjänster byggs enligt nationell arkitektur. I avvaktan på 4D-projektets framdrift genomförs inom förvaltningen mindre vidareutveckling av befintlig funktionalitet för att underlätta den manuella hanteringen. 2015 Q1 2015-12 Katja Öster
Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Virtuell portal 2.0 Mina vårdkontakter Ett sammanhållande projekt som innefattar uppgraderingar av gränssnitt, funktionalitet och verksamhetsprocesser inom MVK för att svara upp mot behov av anslutande virtuella portaltjänster såsom Vårdhändelser och Behandlingsplattformen, såväl som interna och landstingsgemensamma användbarhets- och förvaltningsaspekter, samt anpassning till 1177 Vårdguiden som varumärke. 2014 Q3 2015-12 Löpande delleveranser Gabriel von Euler (Delöverlämningar till förvaltning pågår) Tjänstedatabas/ Tjänsteutdelning Projektet syftar till en mer dynamisk tjänsteutdelning och minskade administrativa kostnader jämfört med dagens system. För att uppnå detta behövs en grundläggande funktionalitet i databas-hanteringen av tjänster oavsett om dessa är knutna till mottagningar eller ej, och projektet avser utreda och om möjligt genomföra erforderliga förändringar. 2015-02 Vidareutveckling webbtidbokens gränssnitt Landstingen önskar få bättre funktionalitet när det gäller flödet i invånargränssnittet för webbtidbokning. Ett gemensamt arbete pågår inom nätverksgruppen för Mina vårdkontakter kring detaljering och prioritering av krav. Utifrån estimat av de mest prioriterade förslagen av förbättringar genomförs vidareutveckling av webbtidboken. 2015 02
Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Sammanhållen inloggning för vårdens och omsorgens e-tjänster (inkl. ny version av nationell patientöversikt) Bidra till ökad tillgänglighet och mer information via e-tjänster genom ett sammanhållet och effektivt koncept för både utveckling, förvaltning och distribution av e-hälsotjänster till såväl vård- och omsorgspersonal som invånare. Därigenom erbjuds utvecklingsverktyg för interna och externa utvecklare. Nerladdningsbara grundkompententer återanvänds så att nya lösningar snabbare kan sättas i drift till lägre kostnad. 2014-06 2015-12-31 Nina Sellberg
Avslutade projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Hitta och jämför vård Koncept och utvecklingsstrategi Ta fram en långsiktig strategi och ett koncept för att hitta, jämföra och välja vård. Ta fram mål/syfte med tjänsten utifrån användarkoncept, arkitektur och förvaltning. 2015 Q1 2015-09 Tomas Kaipe Förbättra kontaktkortsadmin Sammanställning problembild Beslutsunderlag med förslag till lösning och genomförandeplan Tomas Kaipe/ Anna Dahlström
Kommande projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Stöd och behandling Videointegration Utveckla ett gränssnitt för integration av video i stöd och behandling. 2015-10 Planering pågår Maria Berglund/ Rita Bodin
Genomförda och planerade utbildningsinsatser samt pågående införanden September 2015
Pågående införanden – nationellt Kort syfte Start Klart när Kontaktperson Stöd och behandling Införandeprogram för Stöd och behandling. Workshop 2(4) genomförd för 10 lt/regioner. Planering av orkshop 2 för resterande 10 lt/regioner pågår. Genomfört uppföljnings-möte 2 med 10 lt/regioner och uppföljningsmöte 1 pågår med övriga 10 lt/regioner. Syftet är att möta lt/regioners behov av stöd under perioden. Planering inför workshop 3 pågår. December 2014 Pågående Kristina Stener, Eva Lindholm Rådgivningsstödet webb införs i utbildning – Högskolan i Skövde. (pilot) 2013 2016 Eva Lindholm Pilotprojekt RGS webb läsplatta Kungälv Ambulansverksamhet(pilot) Pilotprojektets syfte är att genomlysa användbarheten av RGS webb via läsplatta för ambulansverksamheten Kungälv VGR. April 2014 September 2015 Annelie Amigelius Införande av Vårdhändelser och formulärtjänsten Stödja införandet av Vårdhändelser och formulärtjänsten i aktuella landsting. 2014 Sofia Sjölén Maria Berglund
Pågående pilot projekt – Nationellt Införanden Kort syfte Start Klart när Kontaktperson Utbildning 1177 Sjukvårds-rådgivning Videostöd för ökad kvalitet och tillgänglighet. Utveckla och genomföra utbildning i telefonrådgivning, samtalsprocess och samtalsmetodik för trepartssamtal till 1177 Vårdguiden på telefon -sjuksköterska, tolk och teckenspråkstalande. Utbildningen har vänt sig till sjuksköterskor i 1177 Vårdguiden på telefon. Augusti 2015 December Elisabeth Almgren Eriksson
Genomförda utbildningsinsatser – Nationellt Syfte Start Klart när Kontaktperson Samtalshandledarutbildning Ge fördjupade kunskaper och förståelse av samtalsprocess som metod i att göra patientsäkra bedömningar med mål att kunna arbeta som samtalshandledare September 2015 December 2015 Elisabeth Almgren Eriksson
Aktuell status i våra tjänster September 2015
1177 Vårdguiden på webben Uppdaterad artikel om Vård om man är asylsökande, gömd eller papperslös. Kommer översättas till 14 språk, bland annat arabiska och engelska. Publicerat vecka 27-41: 1 ny text 43 reviderade texter 1 bildspel 6 texter är översatta till 14 olika språk 1 avpublicerad artikel
1177 Vårdguiden på webben I början av september så driftsattes ett antal förbättringar, bland annat: Möjlighet till undertextning för inbäddade Youtube-filmer på 1177.se. Lösning av problem att visa språket Tigrinya på iPhone/iOS. Byte av favicon för 1177.se (favicon är den lilla bilden som visas till vänster om adressen på hemsidor. Det är också ikonen som visas under "Bokmärken"/"Favoriter" ifall sidan sparats).
1177 Vårdguiden på telefon Nationell samverkan – genomförandefasen är påbörjad En arbetsgrupp med verksamhetschefer som ska samarbeta med projektet har utsetts (där ingår verksamhetschefer från Dalarna, Kronoberg, Jönköping, VGR och Västerbotten). Gruppen har haft ett arbetsmöte i Stockholm kring koncept och scenarier för Nationell samverkan. Senare i höst är ytterligare möten inplanerade bland annat kring samtalsstyrning och tider för samverkan.
1177 Vårdguidens e-tjänster 1177 Vårdguidens e-tjänster har passerat 2,5 miljoner användare! Arbetet med höstens första release pågår och planen är att produktionsätta den i mitten av oktober. Prestandaproblem kan göra det svårt att logga in och handlägga ärenden i vårdpersonalens verktyg Mina vårdkontakter, särskilt i början av veckan. Problemen är kända sedan tidigare och är i grunden kopplade till den gamla tekniska plattformen i kombination med den snabbt ökande användningen av e-tjänsterna. En första åtgärd där antalet servrar har utökats genomfördes i mitten av september som kan ge vissa positiva effekter, men det kommer också att krävas andra typer av åtgärder för att komma tillrätta med prestandaproblemen. Ett intensivt analysarbete pågår sedan en tid tillbaka tillsammans med leverantören för att ta reda på grundorsaken och ta fram en plan med åtgärder på både kort och lång sikt. I slutet av september månad genomfördes ett nätverksmöte då man bland pratade om nöjdhetsmätningar och status i varumärkesbytesprojektet. Nu finns det ett nytt supportformulär till e-tjänsterna på 1177.se. Det ersätter det supportformulär som idag finns på supportwebbplatsen för invånare (minavardkontakter.se), i samband med att den webbplatsen stängs ner.
Hitta och jämför vård – Utveckling Det finns nu förslag på övergripande koncept och utvecklingsstrategi för tjänsten på ca 3 års sikt. De rekommendationer som just nu är finansierade och kommer att genomföras nationellt ingår i projektet Hitta och jämför vård – Genomförande av strategi (steg1) och innehåller: • Förbättrad informationsstruktur och sökfunktionalitet • Guider som ska stödja invånare och patienter i särskilt viktiga användningsfall • Utökad valfrihetsinformation (tex väntetider, utvalda kvalitetsindikatorer) Projektet finansieras av Socialdepartementet, SKL och Stockholms läns landsting och kommer att pågå till och med mars 2016. Det är troligt att Socialdepartementet kommer att besluta om medel för hela 2016. Projektet kommer därför att planera utifrån detta. Parallellt med det nationella projektet pågår två regionalt finansierade projekt kring Hitta och jämför vård: Valfrihetsinformation Skåne och Anpassning utbudsinformation för Stockholms läns landsting. Projekten är regionala men målet är att lösningarna ska göras återanvändbara nationellt. Alla tre projekten ingår i ett samordningsprogram ”Hitta och jämför vård 2.0” för att säkerställa att all utveckling går i linje med det övergripande konceptet och strategin. Statusrapporter kring programmet som helhet kommer att skickas ut en gång per månad för att informera om helheten och lite mer detaljerat kring respektive delprojekt. Första statusrapporten kommer i slutet av oktober.
Hitta och jämför vård – Förvaltning Arbete pågår med att säkerställa driftsäkerhet och kapacitet nu när fler landsting flyttar vårdutbudsinformationen från den egna webbplatsen till 1177.se. Förvaltningen erbjuder stöd och dialog kring dessa frågor och arbete pågår med att ta fram riktlinjer kring användning av kontaktkortadmin.
Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se Nya svarsbankssvar på UMO.se Varför oroar jag mig för att vara pedofil?
Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se Reviderade svarsbankssvar UMO.se Varför rinner sperman ut? Är det farligt att ha sex flera gånger i rad? Varför blir jag inte kåt av någons utseende? Vad gör jag åt pruttljud under sex? Kan man kissa från slidan? Varför känns slidan annorlunda efter sex? Varför har jag flytningar? Varför blir jag våt? Kan man utveckla klamydia spontant? När ska man ta sina minipiller när man ställer om klockan? Varför fick jag så lite mens? Hur länge gäller receptet på p-piller? Är man skyddad under sockerpillerveckan? Oroar mig för något jag gjorde för länge sen, är jag konstig? Vad innebär det att vara borderline? Hur blir jag av med ångesten? Jag vet inte om han är rätt för mig? Varför är jag alltid kåt? Hur ska jag bli av med min blyghet? Hur ska jag lyckas sluta skära mig? Hur ska jag kunna säga allt jag vill efter våldtäkten? Jag njuter av att göra andra illa, vad ska jag göra?
Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se Reviderade svarsbankssvar 1177.se Vad kan man göra mot Guillain-Barrés sjukdom? Hur kan man ha så olika symtom vid hjärtinfarkt? Det gör ont i öronen när jag flyger. Vad kan jag göra? Hur hög testosteronhalt ska man ha? Varför har jag så kalla händer och fötter? Har tvillingar identiskt DNA? Kan en hormonspiral växa fast? Vad betyder ett amnionband i fostersäcken? Hur mycket får man motionera när man är gravid?
Stöd och behandling Ny version 1.3 i september Få bättre koll Förbättringar i gränssnittet för behandlare för att få en tydligare bild över en invånares aktiviteter i ett moment och vad behandlare ska göra härnäst, samt utökad information om vilka mätningar invånaren har gjort och missat. Så mycket enklare att kommunicera! - Ny meddelandefunktionalitet för behandlare och invånare som gör det möjligt att kunna skriva ett meddelande under tiden man tittar på information/övningar i momentet. - Även möjligt att kunna spara meddelande som utkast för att kunna gå tillbaka och klart vid senare tillfälle - Och behandlare kan se när invånaren har öppnat meddelandet för att få en indikation om att den har tagit del av informationen. Ny funktionalitet som hjälper invånare att komma igång i Stöd och behandling Som visar hur plattformen fungerar i stora drag när invånaren påbörjar ett nytt moment för första gången, anpassas utifrån hur momentet är skapat. Få bättre koll Gränssnittet för invånaren har också förbättras för att tydligare visa för invånaren vad hen ska göra nu och härnäst i momentet för att inte känna sig osäker. Mer personligt Invånaren kan också se namnet på sin behandlare i sin översikt för att det ska kännas mer personligt.
Invånare i behov av förändrad livsstil Stöd och behandling har utökat funktionaliteten för att kunna stödja invånare i behov av förändrad livsstil. Det går att skapa aktivitetsplaner som är en enkel form för invånaren att få reda på när den ska göra något och registrera värden för den aktiviteten. Som vårdpersonal kan ta del av som underlag för uppföljning för satt målsättning och mer förberedda patienter inför vårdbesök. Designer kan skapa aktivitetsplaner Som behandlare kan du individanpassa aktivitetsplanen för en specifik invånare och även skapa helt ny aktivitetsplan Lättare att hantera media Nu är det möjligt för designern att ta bort och få en struktur på Media i sitt moment, under förutsättning att media inte används i ett moment som är publicerat till innehållskatalogen. Styra start på moment Det är också möjligt för designer när den skapar moment att styra vilka moduler som ska vara aktiverade (default) och vilken status de ska ha när behandlare eller invånaradministratör startar momentet för en invånare. Lättar och roligare att skapa innehåll Ny stegeditor i designverktyget
Införande Stöd och behandling En utbildning i Designverktyget erbjöds externa leverantörer i september. Workshop 2 genomfördes första ggn två heldagar 15-16:e september. Material finns att tillgå på http://www.inera.se/TJANSTER--PROJEKT/Stod-och-behandling/Kommunikationsmaterial/ Anslutningsblanketter publicerade på http://www.inera.se/TJANSTER--PROJEKT/Stod-och-behandling/Inforande-och-anslutning/Teknisk-anslutning/, Alla som ska gå workshop 2 i november behöver ha skickat in blanketterna till förvaltningen några dagar innan workshopen. Införandet är i full gång! Jättespännande! Internethabiliteringen i Sthlm först i drift 8 okt 2015 Uppsala startar i mitten av oktober 2015 Värmland startar sin första tillämpning i november 2015 Jönköping, Kalmar, Gävleborg, Kronoberg, Gotland, Västerbotten, Skåne och Östergötland startar tillämpningar jan – april 2016 Tillämpningar inom verksamhetsområden psykiatri, somatik och primärvård Övriga landsting planerar tillämpningar under 2016
Grupper Stöd och behandling Nätverksgrupp Den 25 november 14-15 kommer den första nätverksträffen äga rum via ett webbinarium. Varje landsting/region behöver därför utse två representanter som ska ingå i nätverksgruppen för Stöd och behandling. Förvaltningsgrupp Stöd och behandling har en etablerad förvaltningsgrupp sedan hösten 2014 bestående av Anna-Greta Brodin, SKL/MFD Mats Bäckarslöf, Landstinget i Sörmland Ulla Forsbeck-Olsson, SLL Marcus Persson, Mälardalens Högskola Mats Rundkvist, Västerås Stad Anneli Uusitalo, Region Jönköpings Län Jennie Österberg, Landstinget Gävleborg
Aktuella möten med uppdragsgivare/intressenter September 2015
Kundansvarigas besök i landsting och regioner (i samarbete med Inera) 2015 Västmanland 20 jan Kalmar 21 jan Västerbotten 6 februari Halland 11 februari VGR 18 februari Värmland 9 mars Jönköping 7 april Skåne 8 maj Kronoberg 7 oktober VGR 14 oktober Kalmar 15 oktober Dalarna 27 oktober (avbokat) Blekinge 11 november Gävleborg 4 december
Möten 2015 Förvaltningsgruppsmöten Nätverksmöten 5 feb 26 mars 3 juni 3 sept 22 okt 10 dec Nätverksmöten 1177 Vårdguiden på telefon - verksamhetschefer 28 januari 6 maj 16 september 25 november 1177 Vårdguiden på telefon - Medicinskt ledningsansvariga läkare (MLA) 14 oktober 1177 Vårdguiden på telefon - utbildare 29 maj 10 november 1177 Vårdguiden på telefon - samtalsledare 27 oktober RGS webb 16 april 26 november Mina vårdkontakter 25 mars 2 juni 23 september 9 december Redaktörsnätverket 4 maj 24 september Hitta och jämför vård 5 maj Stöd och behandling 13 april Under hösten inom ramen för införanden
Kontaktvägar support 1177 Vårdguiden på telefon Driftsstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt. Användarstöd, synpunkter och frågor: 1177svr@1177.se 1177 Vårdguiden på webben Driftstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt. Synpunkter och frågor kan även skickas via kontaktformulären på 1177.se. Hitta och jämför vård Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt.
Kontaktvägar support UMO.se Mina vårdkontakter Stöd och behandling Driftstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt Mina vårdkontakter Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: minavardkontakter@sll.se 08-123 135 25 – Vårdgivarsupport, 08-123 135 00 – Invånarsupport alla dagar kl. 6-22 Stöd och behandling Det pågår ett arbete med att fastställa svarstider och vi återkommer angående detta längre fram.
Viktig info i en felanmälan För att en felanmälan ska kunna tas om hand och felsökas på är det viktigt att supporten får en så komplett bild av felet innan felsökning kan påbörjas. Ni kan hjälpa oss att hjälpa er genom att ta med nedstående i er felanmälan. Om ni inte har det så kan supporten behöva kräva in det innan ärendet tas vidare för felsökning: Går felet att upprepa? VIKTIGT!!! Om ni är på en webbsida, ex i Epi, 1177 eller UMO - Vilken URL var ni på när problem uppstod? Sänd länk dit problem uppstår Noggrann steg-för-steg-beskrivning av vad man gjort (Var på skärmen klickade man, eller använde man ett snabbkommando på tangentbordet? Gjorde man något precis innan problemet uppstod? ) Omfattningen - Är det fler som upplever samma problem? Kolla om ni får samma fel i er klient. (Om ni har tillgång till den) – Kan göra det lättare att skilja mellan driftsproblem (lokala eller centrala) och när det är direkta fel i klienten. Om ni mailar i ert ärende - skicka gärna med skärmdump i er felanmälan på ev felmeddelande mm Namn, kontaktuppgifter och roll. Med roll menar vi ex Nationell Redaktör, Regional Redaktör, Svarare för anonym frågetjänst, Telefonssjuksköterska m. m.