Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016 Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) På väg mot.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Advertisements

Vision för en vacker skärgårdsö under utveckling
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Regionalt mobilitetskontor i Kalmar län & Exempel på genomförda & pågående projekt.
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Tillgänglighet i Gävle Tillgänglighetsarbetet på Tekniska kontoret
Vad innebär val av vårdenhet?
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Vägvisning och tydliggörande av huvudcykelnätet
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Infrastrukturplanering
Strategisk inriktning för Trafikverket
Lars-Erik Lundin Trafikplanerare cykel
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
Cykelinvesteringar Telegramvägen Cykelparkeringen vid busshållplats Telegramvägen på Värmdövägen har uppgraderats med väderskydd och cykelställ.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Trafikförbättrande åtgärder 2015
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
1. Hållbar stadsutveckling Huskvarna 23 okt 2009 Erland Ullstad.
VÄLKOMNA Klimatsamverkan Skånes Fossilfrihet på väg – i Skåne! Johannes Elamzon Social hållbarhet
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Mänskliga rättigheter i Västra Götalandsregionen Förvaltning/avdelning/grupp/enhet som dragningen är för Datum:
Parkeringstal för ett attraktivt Västerås Linnea Viklund Tekniska kontoret.
Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur..
Näringslivslunch 16 december. Varmt välkomna  Tillståndsguiden  Parkeringsplan  Ny bygglovschef.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Regional handlingsplan FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt.
Näringslivslunch 8 november.
BAKGRUND Längre cykelresor…. BAKGRUND Längre cykelresor…
Infrastruktur Marks kommun
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Samrådsförslag.
Regionalt cykelbokslut för 2014
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Översiktsplanering för ett hållbart energisystem
Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer
Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden: Bra utbud av cykelvägar   Från 5 till 20 procent år 2030 Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden:  
Nya trafikregler 1 sept Lars A.
Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016
1. Hållbar stadsutveckling
Omställningen av hälso- och sjukvården
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
I huvudet på en cykelplanerare
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Cykelplan
Presentationens avskrift:

Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016 Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) På väg mot

Detta har vi lovat… Vi satsar en miljard på att göra Stockholm till en cykelstad  Sammanhängande cykelnät, vi rustar upp och ökar säkerheten för stadens cyklister. Vi kommer att prioritera cykeln framför bilen  Bra bredder, mer utrymme, grön våg, trafikseparering, bättre framkomlighet och cykelparkeringar istället för fler bilparkeringar. Bra underhåll i alla väder, för att du ska kunna cykla året runt  Bättre snöröjning, god belysning, tydliga skyltar, bort med gruset, fixa hålen och bort med hinder i cykelbanorna. Cykelgarage vid stora kollektivtrafikpunkter  Det behövs fler cykelparkeringar vid busshållplatser, tunnelbane- och pendeltågsstationer.

Cykelmiljarden fortsätter, mer i reinvesteringar  Från och med 2015 har cykelplanen förstärkts med 300 miljoner.  Den långsiktiga planen från och med 2016 är 250 miljoner per år.  Nya reinvesteringar på 45 miljoner för 2015–2018.

Beslutade cykelinvesteringar sedan valet 2014  Förbättrad framkomlighet för buss och cykel på Kungsbron  Gång- och cykelbro över Korpmossevägen  Cykelåtgärder på Ormkärrsvägen i Hagsätra  Ny gång- och cykelbro över Åbyvägen  Breddning av cykelbanor Norr Mälarstrand/Rålambshovsleden  Nya cykelbanor på Långholmsgatan  Gång - och cykelåtgärder på Lidingövägen  Ombyggnad gång- och cykelförbindelse Södertäljevägens påfartsramp i Marievik  Ombyggnation cykelbana i Rålambshovsparken och tunneln under Gjörwellsgatan  Cykelbana Värtavägen och pilotprojekt skyltning  Cykelåtgärder på Ågesta Broväg och Magelungsvägen i Farsta  Ny cirkulationsplats, gång- och cykelåtgärder Skärholmsvägen  Ny gång- och cykelbana i samband med Växthusvägens förlängning från Järfälla  Ny gång- o cykelbana på del av Akallalänken (beslutas 15/10)

Cykelfrämjande budgetsatsningar 2016  Ambitionshöjning för cykelpendlingsnätet 7 miljoner  Kommunikation Hållbart resande 4 miljoner  Trädbeskärning 3 miljoner

Cykling - en del av den växande staden…  Stockholm ska ha ett välfungerande transportsystem med minimal klimatpåverkan, som gör att människor snabbt och enkelt kan röra sig i hela regionen. Vägutrymmet är begränsat och prioritet ska ges till kapacitetsstarka transporter. Staden ska prioritera gång, cykel, kollektivtrafik och nyttotrafik.  Inriktningen är att nya bostäder ska byggas i goda befintliga kollektivtrafiklägen, i lägen där ny infrastruktur planeras samt i lägen som möjliggör gång och cyklande som ett pendlingsalternativ.  I stadsutveckling är det viktigt att utbyggnad av kollektivtrafik, cykel och övriga kommunikationsstråk mellan dessa sker samordnat med planering av ny bebyggelse för att skapa attraktiva, inkluderande och sammanhängande stadsmiljöer.

Cykling - en del av framkomlighetsstrategin…  Staden arbetar aktivt för att öka framkomligheten. Kapacitetsstarka färdmedel måste prioriteras för att fler människor och mer gods ska kunna förflyttas effektivt. Det innebär att åtgärder behöver vidtas för att resor som görs med bil måste minska.  Målningar av cykelboxar, övergångställen och lastzoner ska göras för att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten.  Stockholm ska inventera trafiksignaler för att öka framkomligheten för de prioriterade trafikslagen.  En fungerande varudistribution är avgörande för ett växande Stockholm. I arbetet ingår att pröva potentialen för leveranser av gods med lastcykel.  Stockholm ska fortsätta medverka i europeiska trafikantveckan, inklusive I stan utan min bil.

Stockholm ska bli en ledande cykelstad Ett ökat ansvar för hela staden att arbeta med ett tydligt cykelperspektiv, med målet att alla stockholmare tryggt och enkelt ska kunna cykla i alla sammanhang.

Ledande cykelstad: Styrdokument  Framkomlighetsstrategi för Stockholm Framkomlighetsstrategi för Stockholm  Gods- och leveransstrategin Gods- och leveransstrategin  Cykelplan Stockholm Cykelplan Stockholm  Strategi för ökad cykling i Stockholms stad Strategi för ökad cykling i Stockholms stad  Trafiksäkerhetsprogram för Stockholms stad Trafiksäkerhetsprogram för Stockholms stad Obs, fråga: varför är det blå text med streck? Ska det vara länkar? Annars tycker jag bäst att ändra till svart

Ledande cykelstad: förbättrade möjligheter att cykla i hela Stockholm  Hög ambitionsnivå för planeringen av cykelinfrastruktur. Staden ska även med- verka till genomförande av den regionala cykelplanen.  Åtgärder för att skapa ett väl fungerande och utbyggt cykelvägnät med god framkomlighet och hög trafiksäkerhet, fler säkra cykelparkeringar och tydliga cykelvägvisningar.  Stockholm ska arbeta med att förbättra möjligheterna att cykla i hela regionen.

Ledande cykelstad: förbättra samspelet, minska konflikter och förbättra lånecykelsystemet  Stockholm ska förbättra samspelet och minska konfliktpunkter mellan cyklister och fotgängare genom att utveckla informationen kring cykel- och gångbanor.  En tydlig skyltning och fysisk infrastruktur ska tydliggöra respektive trafikslags skyldigheter och förutsättningar på olika platser samt minska antalet konfliktytor i stadsrummet.  I planeringen av nya områden ska stor hänsyn tas till behov av trygga cykelparkeringar med god tillgänglighet.  Förutsättningarna för cykelgarage i kollektivtrafiknära lägen ska fortsatt utredas.  2016 ska säkra cykelparkeringsplatser uppföras  Staden ska kontinuerligt ta om hand övergivna cyklar.  Det ska bli enklare att bygga ut lånecykelsystemet i hela staden, systemet med lånecyklar ska utvecklas och staden ska verka för ett regionalt system för lånecyklar.

Ledande cykelstad: förbättrad cykeljour  Cykeljourstyrkan ska snabbt avhjälpa enklare problem för att öka säkerheten och framkomligheten. Cykeljouren ska prioritera drift och underhåll på pendlingsstråk och utveckla underhållsarbetet.  Underhållet ska förbättras och cykling ska ges bra förutsättningar året om. Olika hinder, hål och skador i cykelbanan ska åtgärdas.  Sopning och snöröjning av cykelbanor ska förbättras, detta ska beaktas i entreprenadupphandlingar.  Trafikkontoret ska följa upp och vidta trafiksäkerhetsåtgärder för gående och cyklister.  En tydlig ambitionshöjning avseende skötsel, drift och underhåll av cykelpendlingsnätet ska uppnås.  I samråd med stadsdelsnämnderna ska en effektiv drift av cykelplanens pendlings- och huvudstråk säkerställas.

Ledande cykelstad: cykla mot enkelriktat och ”holländsk högersväng”  Stockholm ska införa möjligheten för dubbelriktad cykling på lämpliga enkelriktade gator.  Stockholm ska även utreda om det är möjligt att pröva holländsk högersväng vid trafiksignal när trafiksäkerheten medger i utvalda korsningar i staden, samt utreda, föreslå och pröva allgrönt vid lämpliga korsningar.  Stockholm ska inventera trafiksignaler på stadens pendlingsstråk för cykeltrafik för åtgärder (som till exempel detektering och överanmälan).

Ledande cykelstad: cykelbro Gamla Stan–Tegelbacken  Stockholm ska aktivt arbeta för framkomlighet på cykelbanorna och snabbt vidta åtgärder när dessa blockeras av felparkerade bilar eller andra hinder, bl a inom ramen för motorcykelburna parkeringsvakter.  I uppdraget om pendlingscykelstråket Gullmarsplan – Odenplan ska Stockholm utreda en cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken.

stockholm.se