YouGov Omnibus, april 2014 Omnibus Zoonoser ERV Försäkringsaktiebolag.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Advertisements

Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Gymnasieskolans årskurs 2 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Befolkningens syn på vården Vårdbarometern är en undersökning av den vuxna befolkningens attityder till, kunskaper om och förväntningar på svensk hälso-
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Resebarometern 2011 HELA LANDET. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (31%) 2. Göteborg (29 %) 3. Malmö.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Fakta om undersökningen
Rapport sept 2013 ”Kvalitetsstjärnan” Nationellt kvalitetsregister Del 2: Fokus på Stjärnvariabler I Del 1 undersöktes internt bortfall i Kvalitetsstjärnans.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Fakta om undersökningen
Montessori Elefanten Sigtuna kommun Skolundersökning 2013 Föräldrar förskola Antal svar för aktuell förskola: 15 st. Svarsfrekvens: 94 procent Antal svar.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Omnibuss KPA Pension. 2 Hur skulle du reagera om du fick veta att dina pensionspengar placeras i företag som producerar pornografi? Med pensionspengar.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
Novus Stockholmare om frivilligt arbete November 2010 Stockholm Arne Modig 2046.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Resebarometern 2011 ÖSTERGÖTLANDS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (33 %) 2. Göteborg (31 %)
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Hälsa på lika villkor Presentation för förbundsdirektionen 10 mars 2015, Umeå.
Februari 2015 Friskis&Svettis - Tracking. Totalt – 7 mätningar (2014: Jan/Mar/Maj/Juli/Sep/Nov och 2015: Jan)
Resebarometern 2011 NORRBOTTENS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (46%) 2. Göteborg (31%) 3.
Byråkrati sätter krokben för företagare Undersökning av Länsförsäkringar 2008.
Statistiska samband i trafikolyckor Av: Lina Forsberg Hangjin Lee Daniel Leo Carl-Mikael Westman.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Pensionschock hotar var fjärde svensk Undersökning av Länsförsäkringar Våren 2006.
Sida 1 Svenskarnas semesterplaner 2008 Pengar - Resor - Miljö Baserat på en undersökning från Synovate för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Juni 2008.
November/december 2013 Skånetrafiken: Koncepttest företagskort.
HALMSTAD KULTURFÖRVALTNING - KULTURUNDERSÖKNINGEN 2015 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel: Kontakt: Maria Gellert.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Medborgarpanel 4 - Diskriminering Botkyrka kommun Oktober - November 2009 Stockholm november 2009.
Från Kalix till Ystad observationer på folkbibliotek
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Rapport Nya postrutiner
Frågor om skyddad natur
Allhelgonaundersökning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ekonomiska ficktjuvar och impulsköp
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så mycket lägger vi på våra trädgårdar och trädgårdsutrustning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Presentationens avskrift:

YouGov Omnibus, april 2014 Omnibus Zoonoser ERV Försäkringsaktiebolag

Innehållsförteckning YouGov ► Introduktion > Metod och information om studien > Bakgrundsvariabler ► Sammanfattning & slutsatser ► Resultat ► Ytterligare studieinformation > Frågor i undersökningen > Presentation och tolkning av data

Metod och bakgrundsvariabler Introduktion

Metod och information om studien YouGovSida 4 Syfte och bakgrund Zoonoser är sjukdomar som sprids mellan människor och djur, t.ex. rabies, och de innebär en risk för svenskar som reser utomlands. I denna kontext ville ERV under april 2014 undersöka hur stor andel av svenskar som utsätter sig för denna risk och klappar djur när de reser samt se hur stor andel som har för vana att tvätta händerna efter detta. Dessutom ställdes samma frågor gällande barn som kan vara extra utsatta för risken eftersom de har en tendens att stoppa fingrar i munnen etc. Metod Undersökningen gjordes genom online-intervjuer i YouGovs Omnibus. Omnibus är en undersökning som YouGov kör dagligen där frågor kan ställas till svenska folket. Målgruppen för Omnibusen är personer i Sverige i åldrarna år. Fältperiod Undersökningen är genomförd under perioden 22 april - 24 april 2014 via YouGov Sveriges Internetpanel. Internetpanelen består av för- rekryterade personer som vill delta i undersökningar från YouGov, en så kallad accesspanel. Urval/omfattning Undersökningen genomfördes bland 2013 kvinnor och män i åldern år i Sverige. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region. Vägning av data Data vägdes utifrån dimensionerna kön, ålder, region mot bakgrund av en modell från Statistiska Centralbyrån, på sådant sätt att resultaten är representativa för befolkningen i förhållande till målgruppen. Publicering av resultaten Om resultaten publiceras ska YouGov alltid tydligt uppges som källa. Innan undersökningens resultat publiceras ska YouGov få del av och godkänna pressmeddelande eller annan användning av resultaten. Det enda syftet med detta är att säkerställa att vi rent analystekniskt kan stå för användningen av resultaten. Pressmeddelanden ska utformas i enlighet med ESOMAR:s regler, varför följande text ska inkluderas: ”Undersökningen genomfördes av opinions- och marknadsunder- sökningsföretaget YouGov. Under perioden 22 – 24 april 2014 gjordes sammanlagt 2013 online-intervjuer med kvinnor och män i åldern år ”. För övrigt hänvisar vi till våra allmänna försäljningsvillkor.

Bakgrundsvariabler YouGovSida 5 Bakgrundsvariabler Kön Kvinna Man Ålder Region Stockholm Norra mellersta Sverige Norra Sverige Södra mellersta Sverige Skåne, Halland och Blekinge Hushållsdefinition Hushåll utan barn (under 46) Hushåll med barn 0-6 år Hushåll med barn 7 år + Hushåll utan barn (46 år +) Pensionär Vet ej UrbaniseringsgradHuvudstadsområde Storstad (mer än invånare) – men ej huvudstadsområde Mellanstor stad ( invånare) Mindre stad ( invånare) Småstad (färre än invånare) Landsbygd

Zoonoser Sammanfattning & slutsatser

Sammanfattning YouGovSida 7  De allra flesta svenskar har någon gång rest utanför Norden och en övervägande majoritet har klappat djur under resan. Fyra av tio har klappat ett herrelöst djur. Sex av tio svenskar som rest utanför Norden har någon gång klappat ett djur. Fyra av tio svenskar har någon gång klappat ett herrelöst djur på en resa utanför Norden. Fler kvinnor, yngre och personer i storstadsområde har klappat herrelösa djur på resa.  De flesta som klappat ett djur under sin resa menar att de har för vana att tvätta händerna efteråt. Över åtta av tio av de som klappat ett djur utanför Norden menar att de har för vana att tvätta händerna efteråt. Två av tre tvättar alltid eller oftast sina händer efteråt. En av tre tvättar bara ibland eller aldrig händerna efter att ha klappat ett djur.  En majoritet av svenska föräldrar har barn som klappat djur under en resa utanför Norden. En av tre föräldrar har barn som klappat ett herrelöst djur.  De flesta föräldrar vars barn klappat ett djur menar att barnet tvättar händerna efteråt. Åtta av tio föräldrar vars barn klappat ett djur menar att barnet brukar tvätta händerna efteråt. Sju av tio av de vars barn klappat ett djur anger att barnet alltid eller oftast tvättar händerna efteråt.

Slutsatser YouGovSida 8 En övervägande majoritet av svenskar löper risk för Zoonoser:  Sex av tio svenskar har klappat djur utanför Norden och fyra av tio har någon gång klappat ett herrelöst djur. En av tre föräldrar har barn som klappat herrelösa djur.  Kvinnor, yngre och personer från storstäder klappar oftare herrelösa djur och löper därför högre risk för sjukdomar. Vuxna slarvar mer med att tvätta händerna än barn när de klappat djur:  En av tre av de som klappat djur utanför Norden tvättar bara ibland eller aldrig händerna.  Lite fler än en av tio föräldrar har barn som bara ibland eller aldrig tvättar händerna efter att ha klappat djur utomlands.

Zoonoser Resultatet

Fyra av tio svenskar har klappat ett herrelöst djur när de varit på resa utanför Norden, speciellt kvinnor, den yngre åldersgruppen och storstadsbor. YouGovSida 10 Signifikanta skillnader JA (NET) (43%) Kvinnor (46%) Män (39%) år (50%) år (34%) Huvudstadsområde (51%) Landsbygd (32%)

En av tre föräldrar menar att deras barn klappat ett herrelöst djur under en resa utanför Norden. YouGovSida 11 Bas – Har barn (n=1342) Ja (NET)30% Nej, aldrig51% Mina barn har aldrig varit på resa utanför Norden 8% Vet ej11%

Sex av tio av svenskar som rest utanför Norden har klappat ett djur. Över åtta av tio av dem menar att de har för vana att tvätta händerna efteråt. YouGovSida 12 Bas – Har klappat djur (n=1258) Ja (NET)85% Alltid36% Oftast32% Ibland17% Nej, aldrig13% Vet ej2%

YouGovSida 13 Lite fler än hälften av de som har barn som rest utanför Norden svarar att barnet klappat ett djur. Åtta av tio menar att barnet tvättat händerna efteråt. Barnet har klappat djur (NET): 55% Signifikanta skillnader JA (NET) (51%) Huvudstadsområde (59%) Landsbygd (42%) Bas – Barnet har klappat djur (n=674) Ja (NET)82% Alltid38% Oftast35% Ibland10% Nej, aldrig7% Vet ej11%

Frågeformulär och dataanalys Ytterligare studieinformation

Frågor i undersökningen YouGovSida 15 Deltagarna fick följande frågor: ► Fråga 1. Har du någon gång klappat ett herrelöst djur (t.ex. hund, katt eller annat djur), när du varit på resa utanför Norden? ► Fråga 2. Har ditt/dina barn någon gång klappat ett herrelöst djur (t.ex. hund, katt eller annat djur) när du varit på resa utanför Norden? ► Fråga 3. Har du för vana att tvätta händerna efter att du klappat ett djur (t.ex. hund, katt eller annat djur) när du varit på resa utanför Norden? ► Fråga 4. Brukar ditt/dina barn tvätta händerna efter att de klappat ett djur (t.ex. hund, katt eller annat djur) när du varit på resa utanför Norden?

Presentation och tolkning av data YouGovSida 16 Grafer Graferna i rapporten ger en bild av huvudresultatet för den aktuella frågan och ger en samlad bild av vad personerna i målgruppen har svarat i undersökningen. Tabell Svaren för varje fråga korsas med alla bakgrundsvariabler, så att det i varje tabelluppsättning går att se svaren för varje fråga fördelade på de olika nedbrytningsgrupperna. Signifikanta skillnader Siffermaterialet i tabellerna har testats för signifikans (signifikanta skillnader). Det finns en lång rad signifikanta skillnader i tabellerna, vilket betyder att det finns olika skillnader i förhållande till hur de olika nedbrytningsgrupperna besvarar de enskilda frågorna. En skillnad är signifikant om svaret från en viss nedbrytningsgrupp skiljer sig markant från svaret från en annan eller alla andra nedbrytningsgrupper. Statistiska tester för att visa signifikanta skillnader – Chi2-test och T-test För att visa på de signifikanta skillnaderna i de olika grupperna av svenskar utförs två olika statistiska tester, ett Chi2-test och ett T-test. Chi2-test: Chi2-testformen representeras i tabellerna med färgerna rött eller grönt. Om talet i tabellen är grönt betyder det att resultatet i den aktuella kolumnen är signifikant högre än totalen. Om talet i tabellen är rött betyder det att resultatet i den aktuella kolumnen är signifikant lägre än totalen. T-test: T-testet visas i tabellerna med blockbokstäver. Om det visas en blockbokstav i tabellerna betyder det att resultatet i den aktuella kolumnen skiljer sig signifikant från den kolumn som blockbokstaven hänvisar till. För det här testet har konfidensintervall 95 % valts.

Kontakta YouGov YouGovSida 17 YouGov Denmark A/S Bryggervangen 55, København Ø Tel: YouGov Denmark A/S Agtrupvej 51A, Kolding T: YouGov Sweden AB Holländargatan 17 B Stockholm Tel: YouGov Sweden AB Västergatan Malmö Tel: YouGov Norway AS Møllergata Oslo Tel: YouGov Finland Oy Myllypellontie 3 C Helsinki Tel: Therese Karlsson Research Consultant YouGov Sweden