Utsatta EU-medborgare - juridiska förutsättningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europaparlamentet och rådets förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen och dess tillämpningsförordning (EG) nr 987/2009.
Advertisements

God man för ensamkommande barn
Skatteverket Ewa Almgren och Mattias Karlsson 21 maj 2014
Erfarenheter från Terrafem
Lag om psykiatrisk tvångsvård LPT
Skräp i korridorer, snus i tak och på väggar?
LSO på skadeplatsen.
Brukarfokus i biståndshandläggning
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
RÄTTSSÄKERHET Från grundlag till Allmänna råd EU-MEDBORGARE
SOCIALTJÄNSTLAGEN SoL
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
1 Bosättningskravet och EU-domstolens mål C-542/09.
(Fri-)rörlighetsdirektivet 2004/38/EG
En JoKhaMoshyamexandra Presentation
Socialtjänstens möjligheter och begränsningar
Analys av regeringens promemoria Införande av en rehabiliteringskedja
Riksdagen beslutar  Regeringen / Justitiedepartementet styr
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Demokrati och hur Sverige styrs
Handläggning enligt SoL
Socialtjänstlagen, SoL
Utsatta EU-medborgare Ove Ledin Vård och socialtjänst Leif Klingensjö Lärande och arbetsmarknad.
UPPSALA.
RÄTTSSÄKERHET JURIDISKT
HANDLÄGGARDAG OM EKONOMISKT BISTÅND
EKONOMISKT BISTÅND RÄTTSSÄKRARE HANDLÄGGNING
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Vi ska gynna den fria rörligheten
Nya föreskrifter och allmänna råd
En heldag om ”spontanister” och lite annat om ekonomiskt bistånd Halmstad 27 mars 2012.
RÄTTSSÄKERHET Från grundlag till Allmänna råd, journalskrivande Från grundlag till Allmänna råd, journalskrivande ÄNDRA GYNNANDE BESLUT Oj då, det blev.
SOCIALTJÄNSTEN - SKYDDANDE AV PERSONSUPPGIFTER
RÄTTSSÄKERHET LEGALITET OFFENTLIGHET OBJEKTIVITET BESLUT INOM RIMLIG TID Östersund, tisdag 24 september 2013 ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET.
Fem punkter RÄTTSSÄKERHET EU-MEDBORGARE MISSBRUKARE STUDERANDE
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Tillsyn över tobakslagen
Ledningar i kommunägd mark
Delegering Vem får delegera?
Handläggarhalvdag om ekonomiskt bistånd
HANDLÄGGNING AV EKONOMISKT BISTÅND
EKONOMISKT BISTÅND RÄTTSSÄKRARE HANDLÄGGNING GÖTEBORG 4 FEBRUARI 2015
Målgrupp Flyktingar och anhöriga utgör huvudmålgrupp.
Särskilt pedagogiskt stöd
Tillgänglighet som diskrimineringsgrund Regionjurist: Sanna Othman
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Tiggare och socialt utsatta- så jobbar Polisen
Utsatta EU-medborgare i Trollhättan. Dagens regelverk är utformade utifrån grundtanken med fri rörlighet och att de personer som kommer hit förutsätts.
Utsatta EU-medborgare Ove Ledin, SKL, avdelningen för vård och omsorg, sektionen för vård och socialtjänst
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Innehåll i föreläsningen
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Registrering av asylsökande i VAS Anette Larsson Hälso- och sjukvårdsenheten Hälsoinformatik E-post:
vt ”Människan i EU” - om förvaltning, medborgarskap och fri rörlighet.
Handläggning Ekonomiskt bistånd 21 oktober 2015 Stockholm.
Föreläsare: Finn Kronsporre Socialrättsjurist och konsult på JP Infonet Det bräckliga systemet runt EU-migranter JP Infonet AB Tel:
Handläggning Ekonomiskt bistånd 19 oktober 2016 Botkyrka Nils Allan Danielsson självutnämnd specialist.
Handläggning Ekonomiskt bistånd
EU-medborgare Missbrukare Ideellt skadestånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Information om kundtrohetsrabatt
Registrering av asylsökande i VAS
Ny möjlighet till uppehållstillstånd Mia Hemmestad Avd. för juridik Avd. för utbildning och arbetsmarknad
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Sveriges Lagar och domstolar
Presentationens avskrift:

Utsatta EU-medborgare - juridiska förutsättningar Mia Hemmestad, förbundsjurist mia.hemmestad@skl.se www.skl.se

Hur länge får man vistas i Sverige? Direktiv 2004/38/EG om fri rörlighet EU-medborgare har rätt att uppehålla sig i en annan medlemsstat i högst tre månader utan några andra krav än ID-kort eller pass (art. 6) har uppehållsrätt så länge de inte blir en orimlig belastning för medlemsstatens sociala biståndssystem (art. 14.1).

EU-medborgare har rätt att uppehålla sig i en annan medlemsstat i längre tid än tre månader om denne är arbetstagare eller egenföretagare är arbetssökande med verklig möjlighet att få en anställning är studerande samt har tillräckliga tillgångar för sin och sina familjemedlemmars försörjning och en heltäckande sjukförsäkring har tillräckliga tillgångar för sin och sina familjemedlemmars försörjning och en heltäckande sjukförsäkring (3 a kap. 3 § utlänningslagen (2005:716)). Familjemedlemmar till EU-medborgare som uppfyller kraven har också rätt att uppehålla sig i samma medlemsstat.

Kommunens befogenheter Utgångspunkt: 2 kap. 1 § kommunallagen (1991:900) ”Kommuner och landsting får själva ha hand om sådana angelägenheter av allmänt intresse som har anknytning till kommunens eller landstingets område eller deras medlemmar och som inte skall handhas enbart av staten, en annan kommun, ett annat landsting eller någon annan.” Ett kommunalt beslut måste vara knutet till kommunens område eller dess invånare för att det ska anses lagligt. Förvaltningsrätten i Linköping 2014-06-09, mål nr 611-14.

Internationellt bistånd Internationellt bistånd är huvudsakligen ett statligt ansvar – se dock befogenhetslagen (2009:47) Bistånd till länder som får svenskt statligt bistånd (5 kap. 4 §): utrustning, rådgivning, utbildning eller på annat sätt (ekonomiskt stöd endast för att genomföra utbildning och rådgivning). Bistånd till länder som inte får svenskt statligt bistånd (5 kap. 5 §): utrustning som kommuner och landsting inte längre behöver i sin verksamhet Kommunen får i skälig omfattning använda medel för att transportera och ställa i ordning utrustningen så att den kan tas i bruk (5 kap. 6 §) Kommunen får besöka andra länder för att skaffa sig kunskap om medborgarnas situation och lämna information om den egna kommunen (ett led i utvecklingen av den egna kommunens arbete) Vänortssamarbeten tillåtet

Bistånd enligt socialtjänstlagen Bosatt i en kommun rätt till bistånd för att uppnå skälig levnadsnivå (4 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453)) Tillfällig vistelse i en kommun rätt till bistånd för att avhjälpa en akut nödsituation (se bl.a. RÅ 1995 ref. 70) Alla beslut enligt SoL ska ske efter ansökan och efter en individuell bedömning av sökandes behov Socialtjänsten har ett särskilt ansvar för barn – skyldigheten att inleda utredning enligt 11 kap. 1 § socialtjänstlagen gäller alla barn

Skola Skollagen (2010:800) Skolplikt om man är bosatt och folkbokförd i landet (7 kap. 2 §). Rätt till utbildning även om man inte är folkbokförd för vissa grupper (7 kap. 2 § och 29 kap. 2 §): - asylsökande - tidsbegränsat uppehållstillstånd - utnyttjar sin rätt till fri rörlighet - familjemedlem till någon i främmande makts beskickning - papperslös. Kommunen får ta emot barn som inte är bosatt i landet som elev i grundskola även i andra fall (4 kap. 2 § andra stycket skolförordningen (2011:185))

Hälso- och sjukvård Den som vistas inom landstinget utan att vara bosatt där och behöver omedelbar vård ska få sådan vård (4 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763)) EU-medborgare har rätt till nödvändig vård i annat medlemsland om de är försäkrade i sitt hemland (t.ex. Europeiskt sjukförsäkringskort) EU-medborgare utan sjukförsäkring i hemlandet måste betala hela kostnaden för vård i Sverige. Lagen (2013:407) om hälso- och sjukvård till vissa utlänningar som vistas i Sverige utan nödvändiga tillstånd omfattar utlänningar som vistas i Sverige utan tillstånd se dock förarbeten – inte uteslutet att lagen i enstaka fall kan bli tillämplig även på unionsmedborgare (prop 2012/13:109 s. 41)

Ordning på offentlig plats Tiggeri är inte straffbart – kan dock vara förenat med brott människohandel (4 kap. 1 a § brottsbalken (1962:700), BrB) hot och handgripligheter (4 kap. 7 § BrB) vilseledande om påhittade funktionshinder (9 kap. BrB, bedrägeri) Tillstånd från polisen behövs för att använda offentlig plats inom detaljplanelagt område på sätt som inte stämmer överens med syftet (3 kap. 1 § ordningslagen (1993:1617), OL) undantag: ianspråktagande är tillfälligt och i obetydlig omfattning ”läger” på trottoar – inte tillfälligt/i obetydlig omfattning = polisen kan ingripa gatumusik och penninginsamling kräver normalt inte tillstånd om t.ex. har en låda där åhörare kan lämna pengar ”aktivt penningsinsamlande” kan kräva tillstånd

Kommunen får meddela lokala ordningsföreskrifter (3 kap. 8 § OL) syfte att upprätthålla ordningen på allmän plats får inte lägga onödigt tvång på allmänheten eller göra obefogade inskränkningar i enskilds frihet (3 kap. 12 § OL) Länsstyrelsens i Västmanlands län beslut 26 april 2011, dnr 213-1208-11 generell ordningsföreskrift mot tiggeri upphävdes ingen geografisk begränsning och otydlig definition Södertälje tingsrätt dom 2014-02-21, mål nr B 266-14 förseelse mot allmänna lokala ordningsföreskrifter – passiv penninginsamling kräver inte tillstånd – åtal ogillades JO:s beslut 2014-09-24, dnr 457-2014 polisen grep tre kvinnor för tiggeri – ansågs oproportionerligt Kommunen kan eventuellt förbjuda tiggeri på livligt trafikerade platser, såsom vid gallerior eller omstigningsplatser för kollektivtrafik.

Läger – nedskräpning m.m. Nedskräpning i strid mot 15 kap. 30 § miljöbalken med uppsåt eller av oaktsamhet leder till böter eller fängelse i högst ett år ingen får skräpa ner utomhus på en plats som allmänheten har tillträde eller insyn till skräp är plåt, glas, plast, papper, avfall eller annat liknande Fastighetsägaren är huvudansvarig för att hålla tomten i ett vårdat skick - kommunen kan därför hänvisa till fastighetsägaren Kommunen kan dock ha ett visst ansvar för allemansrättsligt tillgängligt område på privat mark där man inte vet vem som skräpat ner Ansökan om särskild handräckning hos Kronofogdemyndigheten förutsätter personuppgifter för varje person

Vad kan hemlandets ambassad göra? (Enligt uppgift från den bulgariska ambassaden) Ambassaden ger samma bistånd som övriga ambassader ger sin landsmän i andra länder. Medel att bekosta resa hem om vänner eller släktingar deponerar den erforderliga summan på statens ekonomiska direktorat eller utrikesdepartement.

Tlf.nr: 08-452 78 49 (mån-fre kl. 9-11) E-post: mia.hemmestad@skl.se Frågor? Tlf.nr: 08-452 78 49 (mån-fre kl. 9-11) E-post: mia.hemmestad@skl.se