Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
Advertisements

Struktur, kultur och makt i organisationer Anna Wahl
Goda exempel.
Test Center – en högre nivå
Betydelsen av nyklubbildning EX-545A.SW. 2Lions Clubs InternationalBetydelsen av nyklubbildning Varför är nyklubbildning viktigt? •Att förnya och öka.
Ledarskap och arbetsliv
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Kvinnorna utgör 51% av jordens befolkning utför 66% av allt arbete får 10% av inkomsterna äger 1% av egendomen - Diakonias jämställdhetspolicy.
Ett arbete med att etablera
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Projekt Lärande och sen då…. KOMPETENS- UTVECKLING UTVECKLINGS- VILJA KOMPETENS- UTNYTTJANDE TILLIT ÖKAD SJÄLVKÄNSLA PROCESSENS START Tillitsspiralen.
Att höra an till någon- anhörig
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Systematiserat sunt förnuft En idéskrift om intern styrning och kontroll Översiktligt presentationsmaterial.
The Square of Leadership School of Leadership,
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Föreläsning 1 Vad är ledarskap?
Organisation och beteende
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
För mer information om kursen eller för bokning, kontakta oss på eller Mål (Önskat Utfall) Större insikt.
2011 Replik AB Den vertikala linjen betonar Affärsplaner Mål och prioriteringar Ansvarsgränser Rutiner och instruktioner Roller, befattningar Den horisontella.
Nya föreskrifter och allmänna råd
1 Utbildning Ledarskap Återkoppling Beslutsfattande Sytematisk Felsökning Första kontroller Stress.
Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman
Personalpolitisk plattform
Helhetens betydelse för delarna. Utgå från elevernas kunskaps eller mognadsnivå Utgå från varje skolämnes inre egen logiska ordning Lärobokens struktur.
+ Projektledarens lilla blå
PLIKTBARN LUSTBARN.
Grupp 11. Reflektion av ABB-caset -Bra att avsätta resurser för samtal och därigenom skapa tillit genom kontinuerlig dialog om brister, utveckling etc.
Debattartikel.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
För tre veckor sedan gick vi igenom:
Ledarskap och organisation HT14-VT15 Mia Jönsson
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Chefen som rekryterare
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr.
Organisationsstruktur Föreläsningarnas innehåll:
Hälsofrämjande ledarskap
Att vara eller att icke vara… Instruktör
Enig ledning som skickar samma signaler
Verktyg för att prioritera rätt saker
Organisationsstruktur Föreläsningarnas innehåll:
Implementeringens faser & förändringens dynamik
Logoslide – Finns även med blå bakgrund
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Vad erbjuder Tenders? Ett team av högt specialiserade jurister- och anbudskonsulter Över tio års samlad erfarenhet och kompetens av korrekta och affärsmässiga.
Hur kan man bestämma kön på fåglar?
Förutom yrkeskunskaper…
Kommunikationsprocesser
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Medelvärde, samtliga utvärderingar 2010 – 2017
Benchmarking 1 Beskrivning av organisationens ledning och styrning
Kompetens för SIP SimLab - 10 dec 2018.
Hur kan man bestämma kön på fåglar?
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Presentationens avskrift:

Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap Ledarskap och organisation HT15-VT16 Mia Jönsson 2014-09-08

Situationsanpassat ledarskap Paul Hersey och Kenneth H Blanchard Varje situation kräver sitt speciella ledarskap Teorin betonar att ledarskap består av: BESTÄMMANDE/STYRANDE KRAFTER STÖDJANDE/UPPMUNTRANDE KRAFTER Arne Maltén – Det pedagogiska ledarskapet (2000) Även om den demokratiska ledarstilen kan ses som bäst vid första anblicken, är det inte i praktiken alltid så. Det krävs en kombination. Nybildade grupper behöver ofta mer styrning (auktoritärt ledarskap) medan väl inarbetade grupper behöver en mer handledande stil (demokratiskt ledarskap). Grupper är aldrig statiska utan ändras av yttre påverkan men också inre inverkan; gruppdynamik! Figur med två olika axlar för att definiera ledarbeteende; relationsbeteende respektive uppgiftsbeteende. I det situationsanpassade ledarskapet kombineras dessa till ett effektiv och flexibelt ledarskap genom att sätta dem i relation till den situation i vilken de utövas. En av de kändaste teorierna om situationsanpassat ledarskap är amerikanernas Paul Hersey och Ken Blanchard (1982). Beteende och egenskaper var i fokus bland tidiga ledarskapsteorier, men efter andra världskriget formades teorier om ledarskap alltmer i termer av kontext, d.v.s. av det sammanhang där ledarskap utövas. Tanken är enkel: varje situation kräver sitt speciella ledarskap. Den person som leder behöver kunna läsa av situationer och sedan anpassa sin stil och sitt förhållningssätt till vad som krävs. Ledaren kan och behöver ändra sig när situationen ändras! Betonar att ledarskap kräver både bestämmande, styrande krafter SAMT stödjande, uppmuntrande krafter. För att kunna avgöra vad som behövs i en given situation måste ledaren värdera sin medarbetare och se hur kompetent och motiverad han/hon är utifrån en given uppgift. Teorin går ut på att två viktiga dimensioner definierar situationen som ska ledas: medarbetarens förmåga (KAN) och vilja (VILL). Fyra sorters medarbetare.

Situationsanpassat ledarskap D4 = kan och vill D3 = kan men vill inte D2 = kan inte, vill inte D1 = kan inte men vill Development level/Utvecklingsnivå (D1/U1-D4/U4) Leadership styles (S1-S4) Berglund & Sewerin s.38-39. Ledaren måste vara: D4= kan och vill (medarbetaren är kunnig och motiverad)  målstyrning med stort mått av frihet: ”Här får du en uppgift. Målet är följande och den ska vara klar i rimlig tid”. D3= kan men vill inte  uppmuntran. Försök utröna vad bristen på motivation handlar om. D2= kan inte, vill inte  detaljstyrning: ”Här får du en uppgift. Den ska lösas på det här viset. Jag tittar in till dig med jämna mellanrum för att se hur det går och hjälper dig när det behövs”. D1= kan inte men vill  instruktioner, kanske en kurs. Tips om metoden att gå tillväga för att lösa problemet. Hersey & Blanchard 1980

Situationsanpassat ledarskap Fördelar Bygger på sunt förnuft Enkel att lära sig och praktisera Vädjar till ledarens flexibilitet Ger praktiska råd om hur du ska göra Berglund & Sewerin s.40

Situationsanpassat ledarskap Nackdelar Lite vetenskapliga belägg för att ledarens stil har påverkan på medarbetares lust och utförande Kopplingen mellan motivation och kompetens är osäker Personer med lång erfarenhet och hög utbildning är mindre intresserade av styrning och kontroll Yngre personer verkar vilja ha mindre struktur och styrning än äldre Kvinnor tenderar till att föredra en stödjande och uppmuntrande kultur Män tenderar till att vilja ha mer styrning Berglund & Sewerin s.40 Dessa exempel tyder på att det finns skillnader som påverkar vilken slags ledarskapsstil man föredrar och dessa skillnader finns inte med i den grundläggande modellen för situationsanpassat ledarskap.