SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

Swedish Agency for Government Employers Korta fakta om staten som arbetsgivare.
EU:s strukturfonder Strukturfondspartnerskap
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Sjukvårdens kostnader 2030
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 AMBASSADÖRER FÖR KVINNORS FÖRETAGANDE.
Oktober 2011 Arbetsmarknadsläget.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Penningpolitisk uppföljning September Diagram 1. Reporänta med osäkerhetsintervall Procent, kvartalsmedelvärden Källa: Riksbanken Anm. Osäkerhetsintervallen.
Penningpolitisk uppföljning April Diagram 1. Reporänta med osäkerhetsintervall Procent, kvartalsmedelvärden Källa: Riksbanken Anm. Osäkerhetsintervallen.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Enkel turismkunskap.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
Swedish Agency for Government Employers Korta fakta om staten som arbetsgivare.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Från Arjeplog till Malmö Kontor på 9 orter Cirka 350.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismåret 2014 The Tourism Year in Sweden 2014 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation.
Rapportens diagram MakroNytt 1/2013. Diagram 1. BNP i Sverige, säsongrensad Miljarder kronor i 2011 års priser resp. procentuell förändring från föregående.
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande Pressträff 29 maj 2013.
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande Pressmaterial 28 november 2014.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Turismens årsbokslut 2013 Dennis Bederoff Projektledare Tillväxtverket
Sveriges exportstrategi
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv September 2015.
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande Pressmaterial 11 september 2015.
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande Pressmaterial 30 Juli 2015.
SVERIGES EKONOMI - statistiskt perspektiv Konjunkturseminarium 25 september 2015.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Sommarturismen 2015 The Summer Tourism in Sweden 2015 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
Shoppingturism i Sverige Förord Handeln är en motor i Sveriges ekonomi och så även i besöks- näringen. Vi brukar tala om att handelns bidrag till.
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Tabellerna. Ekonomirapporten. Oktober
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Konjunkturen i Örebro län Konjunkturläget kv December 2015.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Mars 2016 Stockholm.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Juni 2016.
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi Mars 2015.
Konjunkturen i Stockholms län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Tabellerna.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Projektledarträff 24 september 2014 Stockholm Örjan Johansson Program för de regionala kompetensplattformarna.
Konjunkturen i Dalarnas län Konjunkturläget kv Juni 2016.
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande Pressmaterial 29 Juli 2016.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Sommarturismen 2014 The Summer Tourism in Sweden 2014 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
Konjunkturen i Västmanlands län kv Mars 2017
Konjunkturen i Gävleborgs län kv December 2016
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Örebro län kv Mars 2017
Konjunkturen i Örebro län kv December 2016
Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015
Konjunkturen i Dalarnas län kv December 2016
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2016
Konjunkturläget 2016 kv4 i Stockholmsregionen
Konjunkturen i Dalarnas län kv Mars 2017
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Uppsala län kv Mars 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Gävleborgs län kv Mars 2017
Konjunkturen i Uppsala län Konjunkturläget kv December 2015
Konjunkturen i Östergötlands län kv December 2016
Korta fakta om staten som arbetsgivare
Basfakta skogsnäringen, 2017
Presentationens avskrift:

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och sysselsättning i Sverige Källa: Tillväxtverket/SCB juni 2015

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Satellitkontot mäter turismens effekter på ekonomi, export och sysselsättning i Sverige Turismens effekter mäts genom så kallade satellitkontoberäkningar i nationalräkenskaperna, där den del av konsumtionen som härrör från turism från de olika branscherna samlas. Tourism Satellite Account (TSA) är en internationellt vedertagen metod som har tagits fram av FN-organet World Tourism Organization (UNWTO) i samarbete med OECD och näringens organisationer. I Sverige görs beräkningarna på Tillväxtverkets uppdrag av National- räkenskaperna på Statistiska Centralbyrån (SCB). I likhet med övriga nationalräkenskaper revideras tidsserierna varje år, därför är tidigare tidsserier inte jämförbara med de senast publicerade uppgifterna.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Revidering av satellitkontoberäkningarna för turismen 2008 till års redovisning av satellitkontoberäkningarna för turismen bygger på en tidigare publicerad men nu i sin helhet reviderad tidsserie av data för perioden 2008 till Revideringen har resulterat i en genomsnittlig nedskrivning av de tidigare redovisade värdena med cirka sex procent per år under perioden. För att illustrera hur revideringen har påverkat utvecklingen av turismens totala omsättning över tid, se figuren nedan. Ytterligare information om revideringen finns på sidan 86 i Fakta om svensk turism 2014, som finns att hämta på tillvaxtverket.se

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Nyckeltal: 268,5 miljarder kronor i total omsättning/konsumtion, plus 5,2% (plus 78,9% från 2000) 96,5 miljarder kronor i exportvärde (utländsk besökares konsumtion i Sverige), plus 12,5% (plus 137,5% från 2000) sysselsatta (personer, medeltal), plus 4,9% (plus 21,7% från 2000) 2,8 procent, turismens relation till/andel av Sveriges totala BNP Källa: Tillväxtverket/SCB

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Nyckeltal för svensk turism, 2000 till 2014 Figur 1

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 2 Turismen skapar stora intäkter

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Stor ökning av turismens omsättning sedan 2000 Figur 3

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 4 Utländsk konsumtion i Sverige har ökat mer än dubbelt så mycket som den inhemska

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 5 Fritidsresenärernas konsumtion ökar mer än affärsresenärernas

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Hushållens turismkonsumtion i Sverige har ökat mer än hushållens totala konsumtion Figur 6

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 7 Boende och restaurang den största utgiftsposten för resenärer

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Utländska besökare spenderar mest på varuinköp Figur 8

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 9 Svenska affärsresenärer spenderar mest på resor och transporter

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turism viktigast för resebyrårer och researrangörer Figur 10

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismens förädlingsvärde Figur 11

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismens andel av BNP högre än för jordbruk, skogsbruk, yrkesfiske och livsmedelsindustrin tillsammans Figur 12

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismens exportvärde högre än för flera viktiga varuområden Figur 13

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 14 Turismens exportvärde högre än för flera viktiga varuområden

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismens exportvärde ökar fortare än Sveriges totala export Figur 15

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 16 Turismens andel av den totala exporten öka

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 17 Turismen den enda exportsektor som skapar direkta momsintäkter till statskassan

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Exportvärdet för resevalutan i bytesbalansen ökar snabbare än importvärdet Figur 18

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismen bidrar till ökad sysselsättning Figur 19

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 20 Fler sysselsatta med turism än i många storföretag tillsammans

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Flest sysselsatta med turism inom hotell och restaurang Figur 21

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 22 Flest sysselsatta med turism inom hotell och restaurang

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 23 Flest nya arbeten inom hotell och restaurang

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 24 Sysselsättningen i många basnäringar minskar – men ökar inom turismen

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillgång till de data som ligger till grund för figurerna i denna presentation De data som finns publicerade i denna presentation får användas fritt under förutsättning att källan anges. Där inte datauppgifterna finns presenterade i figurerna, finns de underliggande datauppgifterna att hämta under ”anteckningssidorna” 1. Välj ”Anteckningssidor” under rubriken ”Visa” i panelen ovan 2. En ”anteckningssida” öppnas där datauppgifterna kan hämtas/kopieras Texter till respektive figur/tabell finns att hämta i rapporten ”Fakta om svensk turism 2014” som finns att hämta på Tillväxtverkets webbplats. Vid publicering av data ange alltid Tillväxtverket/SCB som källa.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket sprider kunskap om turismens utveckling Tillväxtverket är ansvarig myndighet för turism och besöksnäringsfrågor och genomför insatser för främjande av turistföretagande och entreprenörskap. Tillväxtverket har också som uppgift att ta fram och sprida kunskap om turismens utveckling i Sverige med ett särskilt ansvar för inkvarteringsstatistiken som ingår i Sveriges officiella statistik. Du hittar mer fakta om turismens utveckling på Tillväxtverkets webbplats under rubriken Fakta och statistik och Turism