Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015"— Presentationens avskrift:

1 Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015
Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation statistics Källa/Source: Tillväxtverket & SCB/Statistics Sweden Preliminära data för 2015/Provisional data for 2015 4 feb 2016

2 Volymer/övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping-
platser & förmedlade privata stugor och lägenheter (SoL) under 2015 Volumes/nights spent at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and Commercially arranged rentals in private cottages and apartments (SoL) 2015 • totalt antal övernattningar/total no. of nights spent • +7,1% total ökning från 2014/total increase from 2014 • +6,1% ökning av svenska/inhemska nätter/increase of domestic nights • +10,5% ökning av utländska/inkommande nätter/increase of intl. nights • +8,1% ökning av nordiska nätter/increase of Nordic nights* • +8,2% ökning av europeiska nätter/increase of European nights** • +20,8% ökning av utom-europeiska nätter/increase of nights from outside Europe *excl. Sweden **excl. Nordic countries Vid publicering av data ange alltid källan/Do quote us, but please state the source 04FEB16PT Tab Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

3 Logiintäkter på hotell, stugbyar och vandrarhem under 2015 Accommodation revenue at Hotels, Holiday villages and Youth hostels in Sweden during 2015 • 22,5 miljarder SEK i totala logiintäkter (plus 8,6% i löpande priser) /total revenue from accommodation in billion SEK • 20,9 miljarder SEK i logiintäkter på hotell (plus 8,9% i löpande priser) /revenue from accommodation at Hotels in billion SEK • Störst ökning av logiintäkter i Stockholms län, plus 748 miljoner SEK (plus 9,8% i löpande priser) /largest accommodation revenue increase in Västra Götaland County • Störst procentuell ökning av logiintäkter i Örebro län, plus 14,6% (i löpande priser) /largest accommodation revenue increase in percent Vid publicering av data ange alltid källan/Do quote us, but please state the source 04FEB16PT Tab Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

4 Uteveckling av kapacitet, beläggning, logiintäkt & övernattningar
på hotellen under Development of capacity, occupancy, accommodation revenue and nights spent at Hotels in Sweden during 2015 • +1,9% ökning av totalt antal disponibla rum från 2014 /increase of total no. of available rooms from 2014 • +6,8% ökning av totalt antal belagda (sålda) rum från 2014 /increase of total no. of occupied (sold) rooms from 2014 • +2,0% ökning av logiintäkt per belagt (sålt) rum från 2014 /increase of revenue per occupied (sold) room from 2014 • +8,2% ökning av totalt antal gästnätter på hotell från 2014 /increase of total no. of nights spent at Hotels from 2014 • +13,6% ökning av totalt antal utländska gästnätter på hotell från 2014 /increase of total no. of foreign nights spent at Hotels from 2014 Vid publicering av data ange alltid källan/Do quote us, but please state the source 04FEB16PT Tab Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

5 Index för internationella ankomster i världen, till och i Europa (UNWTO) och utländska volymer/övernattningar på hotell, stugbyar och vandrarhem i Sverige (Tillväxtverket/SCB) Index for development of international tourist arrivals in the World and Europe and foreign volumes/nights spent in Sweden at Hotels, Holiday villages, Youth hostels Index 1996=100 Procentuell förändring från 1996 och mellan 2014 och 2015 inom parentes Percentage change from 1996 and from 2014 to 2015 in brackets +107% (+10,5%) +111% (+4,4%) +89% (+5,0%) 04FEB16PT Fig. 1: Källa/Source: Tillväxtverket/SCB, UNWTO

6 Totala volymer/övernattningar (tusental) på hotell, stugbyar,
vandrarhem, campingplatser och SoL* med förändring från Total volumes/nights spent (.000) at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden with development from 2014 *SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. +7,1% (+20,6%) Procentuell förändring från 2008 till 2015 inom parentes Percentage change from 2008 to 2015 in brackets +6,1% (+18,6%) +10,5% (+27,0%) 04FEB16PT Fig. 1: Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

7 /övernattningar* per region från 2014 till 2015 (%)
Totala volymer/övernattningar Total volumes/nights spent Utländska volymer/övernattningar Foreign volumes/nights spent Förändring av volymer /övernattningar* per region från 2014 till 2015 (%) Change of volumes/nights spent* by region from 2014 to 2015 (%) Ökning i procent/ Increase in percent Minskning i procent/ Reduction in percent *Hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och förmedlade privata stugor och lägenheter (SoL) *Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and Commercially arranged rentals in private cottages and apt. (SoL) 04FEB16PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

8 Förändring av utländska volymer/ övernattningar
Förändring av utländska volymer/ övernattningar* i Sverige per marknad/ land från 2014 till 2015 Change of foreign volumes /nights spent* in Sweden by market/country from 2014 to 2015 Ökning i procent/ Increase in percent Minskning i procent/ Reduction in percent *Hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och förmedlade privata stugor och lägenheter (SoL) *Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and Commercially arranged rentals in private cottages and apt. (SoL) 04FEB16PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

9 Volymer/övernattningar (tusental) från de tio största utlandsmark-
naderna på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser & SoL* 2015 Volumes/nights spent (.000) from the ten largest foreign markets at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden 2015 *SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. 04FEB16PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

10 Marknadsandelar av totala volymer/ övernattningar
Marknadsandelar av totala volymer/ övernattningar* från utlandet i Sverige per marknad/land 2015 Market share of total foreign volumes/nights spent* in Sweden by market/country 2015 *Hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och förmedlade privata stugor och lägenheter (SoL) *Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and Commercially arranged rentals in private cottages and apt. (SoL) 04FEB16PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

11 Utveckling av volymer/övernattningar (tusental) från de sju största
utlandsmarknaderna på hotell, stugbyar och vandrarhem Development of volumes/nights spent (.000) from the seven largest foreign markets at Hotels, Holiday villages and Youth hostels in Sweden 04FEB16PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

12 Volymer/övernattningar (tusental) från utländska marknads-
områden på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* Volumes/nights spent (.000) from foreign market areas at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden *SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. +8,2% (+13,2%) Totala volymer (tusental) med procentuell förändring från 2014 och mellan 2008 och 2015 inom parentes Total volumes (.000) with percentage change from 2014 and from 2008 to 2015 in brackets +8,1% (+18,2%) +20,8% (+110,7%) 04FEB16PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

13 Volymer/övernattningar från de fyra största utom-europeiska mark-
naderna på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* Volumes/nights spent from the four largest markets outside Europe at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden *SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. +5,6% (+34,6%) Totala volymer (tusental) med procentuell förändring från 2014 och mellan 2008 och 2015 inom parentes Total volumes (.000) with percentage change from 2014 and from 2008 to 2015 in brackets +28,5% (+159,2%) +17,9% (+248,2%) -2,1% (-14,8%) 04FEB16PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

14 av utländska volymer/ övernattningar* i Sverige 2015
Från utom-Europeiska marknader From markets outside Europe Från samtliga marknader From all foreign markets Regional fördelning av utländska volymer/ övernattningar* i Sverige 2015 Regional distribution of foreign volumes/nights spent * in Sweden 2015 *Hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och förmedlade privata stugor och lägenheter (SoL) *Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and Commercially arranged rentals in private cottages and apt. (SoL) 04FEB16PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

15 Utländska volymer/övernattningar (tusental) månad för månad
på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* Foreign volumes/nights spent (.000) month by month at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden *SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. 04FEB16PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

16 på hotell stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* 2015
Utländska volymer/övernattningar (tusental) i de tio största regionerna på hotell stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* 2015 Foreign volumes/nights spent (.000) in the ten largest regions in Sweden at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* 2015 *SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. Utländska volymer (tusental) 2015 med procentuell förändring från 2014 Foreign volumes (.000) 2015 with percentage change from 2014 +13,6% +13,5% +7,6% +3,2% +4,3% +8,2% +12,9% +10,9% +1,0% +8,1% 04FEB16PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

17 Totala volymer/övernattningar (tusental) månad för månad
på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* Total volumes/nights spent (.000) month by month at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden *SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. 04FEB16PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

18 Totala volymer/övernattningar (tusental) i de fem största regionerna
i Sverige på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* Total volumes/nights spent (.000) in the five largest regions in Sweden at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* *SoL = Förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. +9,8% (+38,3%) Totala volymer (tusental) med procentuell förändring från 2014 och mellan 2008 och 2015 inom parentes Total volumes (.000) with percentage change from 2014 and from 2008 to 2015 in brackets +7,8% (+26,0%) +9,2% (+27,2%) +3,2% (-6,1%) +9,9% (+15,8%) 04FEB16PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

19 Logiintäkter (miljoner SEK i löpande priser) i de fem största regionerna i Sverige på hotell, stugbyar och vandrarhem Total accommodation revenue ( SEK in current prices) in the five largest regions in Sweden at Hotels, Holiday villages and Youth hostels +9,8% (+98,6%) Procentuell förändring från 2014 och mellan 2003 och 2015 inom parentes Percentage change from 2014 and from 2003 to 2015 in brackets Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB 04FEB16PT

20 Logiintäkter (miljoner SEK i löpande priser) i de fem största
regionerna i Sverige på hotell, stugbyar och vandrarhem Total accommodation revenue ( SEK in current prices) in the five largest regions in Sweden at Hotels, Holiday villages and Youth hostels Procentuell förändring från 2014 och mellan 2003 och 2015 inom parentes Percentage change from 2014 and from 2003 to 2015 in brackets +9,8% (+98,6%) +12,2% (+50,4%) +10,7% (+56,6%) +9,0% (+66,6%) +6,9% (+13,9%) 04FEB16PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

21 Index för utveckling av logiintäkter (löpande priser) och volymer/övernattningar på hotell, stugbyar och vandrarhem Index for development of accommodation revenue (current prices) and volumes/nights spent at Hotels, Holiday villages and Youth hostels in Sweden Index 2002=1 04FEB16PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

22 Tillväxtverket sprider kunskap om turismens utveckling
Tillväxtverket är ansvarig myndighet för turism och besöksnäringsfrågor och genomför insatser för främjande av turismföretagande och entreprenörskap. Tillväxtverket har också som uppgift att ta fram och sprida kunskap om turismens utveckling i Sverige med ett särskilt ansvar för inkvarteringsstatistiken som ingår i Sveriges officiella statistik. Du hittar mer fakta om turismens utveckling i Sverige på Tillväxtverkets webbplats under rubrikerna Fakta och statistik och Turism 04FEB16PT

23 Fakta om inkvarteringsstatistiken
Inkvarteringsstatistiken är en del av Sveriges officiella statistik och produceras på Tillväxtverkets uppdrag av Statistiska centralbyrån (SCB). Statistiken omfattar boende på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping- platser och kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter (SoL). Den visar bland annat volymer i antal övernattningar, gästernas nationa- litet, genomsnittlig rumsintäkt, beläggningsgrad och utvecklingen i olika delar av Sverige. Varje månad lämnar över anläggningar data. Många är beroende av turismstatistiken för att ha goda beslutsunderlag. Såväl beslutsfattare, myndigheter, enskilda näringsidkare, turistorganisationer, turismkonsulter som utredningsinstitut använder statistiken för egna analyser. Statistiken publiceras varje månad och är tillgänglig via Sveriges Statistiska Databaser (SSD). Där går det att göra egna uttag och skapa egna tabeller och diagram utifrån den senast publicerade statistiken. Vid publicering av data ange alltid Tillväxtverket/SCB som källa 04FEB16PT

24 The Swedish Agency for Economic and Regional Growth provides knowledge about the development of tourism in Sweden The Swedish Agency for Economic and Regional Growth, Tillväxtverket, promotes enterprise and entrepreneurship within travel and tourism. The Agency is also responsible for tourism statistics, and the collection and dissemination of knowledge about the development of tourism in Sweden. More information about the development of tourism in Sweden can be found on the Agency’s website: under the headings English pages and Tourism industry issues and statistics 04FEB16PT

25 Facts about the accommodation statistics
The accommodation statistics is produced by Statistics Sweden (SCB) on behalf of the Swedish Agency for Economic and Regional Growth. The statistics include number of nights spent, nationalities of guests, occupancy rates and trends in various regions of Sweden. About 4 000 establishments report data every month. The statistics is reported back to the establishments, but many more depend on data for making good decisions. Authorities, the business community, tourism bodies, tourism consultants and research institutes often use the statistics to analyze the development. The accommodation statistics is published every month on our website: under the heading English pages and on the website of Statistics Sweden: 04FEB16PT


Ladda ner ppt "Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015"

Liknande presentationer


Google-annonser