Orienteringsbanor för unga och barn Från SSL material SSL.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Grundförståelse En karta är en förenklad och (ofta) förminskad avbild av verkligheten En karta använder symboler/tecken och färger för att förklara vad.
Advertisements

Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Marknadsekonomi eller planekonomi?
BANLÄGGNING I OCAD-8 Närpes OK.
Planera träningar med OCAD
Formulär Tänkte nu gå igenom vad ett formulär är och hur man kan skapa dem i Access.
Gul sträcka D 12 H 12 U 3 Öppen 2 Öppen 5.
Mål och betygskriterier
Utlandsstudier för I:are
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Hur lär vi ut orientering?
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att gå från orange till svart eller att göra svår orientering enkel!
Introduktionskurs för användare Del 1
Klagan/Anmälan TL – Protest Juryn. Tävlingsregler och Tävlingsanvisningar 4.13 Tävlingsjury Tävlingsjuryns uppgifter För mästerskapstävling och.
Utbildningstrappa för NTRK´s ridgrupper Miniknattar/ Ridlekis/ 30- minutersgrupp För våra yngsta elever handlar det mer om att umgås med hästar under ordnade.
TOUR DE HALLAND juli juli 2012.
Till barn i grön/vit grupp och deras föräldrar Hej, Vi hoppas att ni har haft ett skönt sommarlov. Nu är det augusti och vi hälsar ALLA välkomna tillbaka.
Karttillgänglighet för klubborienterare och allmänhet
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
Orienteraren värnar allemansrätten Offensiv orientering Vägval till glädje och framgång Oktober 2012.
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
Orientering 365 Kartminne HELA ÖVNINGEN bygger på det att DU funderar hur du vil göra din Orientering Du kan förbättra ngt som du vet att du gör.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Banläggning Västergötlands OF Öppen Trail Öppen Hittaut
TALANG 9, tisdag 1 april Tema: Tillämpning inkl. vägval Bana A 4700 m Skala 1:7500 Bana B 6600 m Skala 1:10000 SI på hela A, snitsel på del av B Startfönster.
Grunder i att läsa och använda kartan
Orientering.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Idrottspsykologi.
Teknikprojekt - mopedväg Gjord av Linda Forslen Lindström Linda Gustafsson Ellinor Gustavsson.
Våren aprilLännasprinten, Rånässtafetten 15 aprilNatt-SM, Gotland aprilSprint-SM, Gotland aprilKlubbresa Södermanland aprilElitserie/J-cup,
Vad är orientering? Orientering är självvald väg i okänd mark, tankens skärpa vid kroppslig möda, snabba beslut under spännande tävling. Orientering bjuder.
Orientering 365 Kartminne HELA ÖVNINGEN bygger på det att DU funderar hur du vill göra din Orientering Du kan förbätra ngt som du vet att du gör.
Orientering 365 Kartminne HELA ÖVNINGEN bygger på det att DU funderar hur du vill göra din Orientering Du kan förbättra ngt som du vet att du gör.
Orientering.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
ALLEMANSRÄTTEN Orienteraren värnar allemansrätten
Mobila Skolteamet Sjöbo
- OCH alla felorienterar vi!! - För hård fart ……. - Det är ingen skam, KAN-VILL-VÅGAR - Du vill utmana dig men använd verktygen.
Karttecken Skala Färger Höjdkurvor Fler karttecken
Pulpetenbladet Juni 2015 Uppfräschning av lokalen Tvärtom om vad vi skrev under aktuellt fliken i förra pulpetenbladet så kommer vi inte att ta in någon.
En teoretisk resa genom naturen
Exempel på skriftligt omdöme
10/4/2015 Föräldraenkäten 2015 Förskola Änglagård-hajarna.
Sundsvalls DFF Tips hur vi förbereder våra målvakter till träning och match el Psst! Kolla detta!
Kartövning En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilket vägval är kortast?
En förenklad och förminskad bild av verkligheten sedd uppifrån himlen Vad är en karta?
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
Torrträning 2016 Världscup, Arosa Schweiz del I
Orienteringsteknik på 20 minuter Mats Troeng. Orienteringsteknik på 20 minuter Olika typer av färdigheter inom orientering – Vad behöver man behärska?
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Välkommen till Föräldramöte P03 lag 4-6. Spångamodellen Spånga IS Fotboll är en förening vars syfte är att, utifrån Fotbollens spela lek och lär, bedriva.
Orienteringsteori Dagens lektion Varför ska man lära sig att orientera? Vad ska ni kunna? Hur funkar en karta? Att passa en karta Karttecken Olika begrepp.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Coaching.
Banläggning / karta Färgutskrifter och karttryck Omaps
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Kartövning En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på:
Påverka klotets egenskaper med…
Här kommer vi att titta lite på hur vi vill arrangera JSM i framtiden, då vi har upptäckt att det är väldigt få klubbar som är intresserade av att ta sig.
ISOM 2017 Internationella Kartnormen svensk översättning version 1.0
Banläggning / karta RUBRIK Kartfrågor Banläggningsfrågor
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
VÄRDEGRUND/ SÄKERHET/ BEMÖTANDE
Tips för bättre kommunikation
En teoretisk resa genom naturen
Presentationens avskrift:

Orienteringsbanor för unga och barn Från SSL material SSL 2014 FSO översättning En orienteringsträning behöver inte alltid vara en vanlig tävlingsbana - Träningsmodeller finns med SSL: Träning i orienteringsföreningen eller SOFT materialSOFT

Krav på terrängen för barn och nybörjar banor Terrängen skall vara trygg - Trygg terräng= - Bra sikt och Bra framkomlighet - Området skall vara tydligt begränsat (väg, åker) 2SSL 2014 FSO översättning 2015

Kartan - Viktigaste är att kartan är uppdaterad - Framkomlighet, byggnationer - Vegetation, farleder 3SSL 2014 FSO översättning 2015

Banläggning 4 Bifogad tabell på nivåkraven gällande banor för barn och unga: KILPAILU> Kilpailun järjestäminen > Lasten ja nuorten kilpailut SSL 2014 FSO översättning 2015

Grundläggande riktlinjer för banläggning Banan skall erbjuda en möjlighet för att lära sig ngt samt väcka intresse för att lära sig ngt nytt. Bra gjorda o-uppgifter skapar en positiv känsla hos orienteraren. I en bra bana finns element som erbjuder upplevelser som stöder utvecklingen i inlärningen. En bana kan tex erbjuda en möjlighet att upptäcka hur man kan använda terrängformer som stråken eller en stoppare bakom kontrollen för att hitta rätt. En bra bana lyfter fram bra ruttval som en tillräcklig skicklig orienterare kan utnyttja. Orienteraren som inte ännu är så skicklig kan använda tydliga mera kringgående allternativ. Ta hänsyn till barnenes längd och den höjd de observerar terrängen ifrån. SSL 2014/FSO översättning

Kunskapsnivå hos en nybörjare - Uppfattar vad en karta är och känner till de vanligast kartecknen - Kan bestämma sin position vid tydliga terrängpunkter och vid sin egen kontroll - Kan passa kartan med i terrängen synliga terrängpunkter - Kan använda tydliga stråken och ledstänger - Kan gena från en tydlig ledstång till en annan - Förstår begränsat kontroll definitionerna 6SSL 2014 FSO översättning 2015

H/D 10 tävling 7 Omgivningen för en bana för barn - Längsmed hela banan finns en tydlig ledstång - Terrängen är lätt framkomlig med god sikt, tydliga begränsande områden (åkrar, vägar) - Om dessa inte existerar får ej klassen arrangeras - Banan skall vara mycket lätt - I skogen finns ingen snitsel som skulle stöda orienteraren. Barnet kan orientera sig vid kontrollen. SSL 2014 FSO översättning 2015

Kontrollpunkten skall vara vid en tydlig ledstång/stråk. Vid ledstängen skall finnas en stoppare nära kontrollen. - Kontrollpunkten och –skärmen skall synas tydligt från stråket - Mycket tydliga kontrolldefinitioner - Kontrollingång: Kontrollpunkten skall vara så vald att den stoppar löparen då denne kommer till kontrollen - Rutt val: Uppgiften skall vara att välja rätt stig vid korsningarna. - Till första kontrollen skall finnas bara ett tydligt och rakt ruttval. H/D 10 tävling SSL 2014 FSO översättning 2015

Kunskaps nivå på en erfaren 11 åring - Kan utnyttja och följa mindre tydliga ledstänger och stråken - Håller på att lära sig se olika ruttval - Håller på att lära sig förutse terrängen - Läser på terrängpunkter och föremål nära ledstängerna - Klarar av korta vägval emellan ledstänger (gina) - Kan rikta/passa kartan med hjälp av kompassen Denna beskrivning gäller en erfaren 11-åring. De flesta klarar inte ännu av alla dessa tekniker. En bra bana erbjuder tydliga ruttval, erbjuder trygghetskänsla och känsla om att göra rätt samt glädje även för en mindre erfaren 11-åring. 9SSL 2014 FSO översättning 2015

H/D 12 bana i en tävling 10 - Löparnas kunskap är inte ännu på en hög nivå. I klassen deltar även oerfarna 11 åringar. - Banan skall vara tydlig och trygg - Terrängen: lättframkomlig, bra sikt, tydliga terrängpunkter och begränsande föremål eller områden (åkrar, vägar) - Om en del av terrängen saknar dessa kan man gör terrängen tryggare med en snitsel. Snitselnaritas på kartan och dras ut i terrängen. SSL 2014 FSO översättning 2015

H/D12 bana i tävling 11 - Kontrollpunkten är vid en styrande terrängpunkt - Kontrollpunkten och skärmen kan synas till från styrande terrängföremålet - Kontrollpunkten skall vara entydlig och det skall finnas en stoppare bakom punkten. - Kontrolltagning: Styrande punkten, föremålet längsmed vilket löparen närmar sig, kontrollen skall ha en stoppare nära kontrollen - Ruttval: Det finns alltid ett tydligt ruttval längsmed styrande ledstänger. Några mellanrum kan ha flera allternativ till ruttval. Uppgiften är att välja och verkställa. SSL 2014 FSO översättning 2015

Nivån i klass H13 hos en erfaren 13 –åring En erfaren 13-åring kan: - Karttecken - Passa kartan - Kunna se och bedöma olika ruttval med hjälp av styrande punkter, bedöma längden och framkomligheten - Gena korta avstånd från en ledstång till en annan - Uppfattar grunder till höjdkurvorna (högsta, tydliga och branta partier) - Klarar av utnyttja väsentliga terrängpunkter före kontrollen - Kan orientera korta sträckor med att stödda sig från en punkt till en annan - Utnyttjar kompassen 12SSL 2014 FSO översättning 2015

H/D klassen är en trygg klass emellan 12 och 14 år - I klassen deltar även löpare som har lite erfarenhet - Terrängen: bra framkomlighet, bra sikt, tydliga terräng punkter och områden. Banan skall ha begränsande föremål som vägar. Åkrar,.. - Om en del av terrängen saknar dessa kan man göra terrängen tryggare med en snitsel. Snitseln ritas på kartan och dras ut i terrängen. SSL 2014 FSO översättning 2015

H/D Kontrollpunkten är nära en tydlig sista säkra/ kyrktorn eller nära en styrande punkt, syn avstånd - Kontrollpunkten skall vara entydlig, bakom punkten skall finnas stoppare. - Kontrolltagning: Längsmed ledstången eller vid styrande punkten skall finnas en tydlig plats varifrån löparen kan styre sig till kontrollen eller sista säkra. - Kontrollflaggan och –punkten kan synas till sista säkra, bestyrker görandet. - Ruttval allternativen: följer tydliga styrande farleder eller punkter. En löpare som är mera van skall ha nytta med att våga gina. SSL 2014 FSO översättning 2015

Om nivån hos en 14-åring - Orienteringskunnande baserar sig fortfarande i att följa styrande punkter, rutter och områden. - Kan göra ruttval som baserar sig på att löpa från en tydlig punkt till en annan. - En del av O-uppgifterna kan ställa krav på att kunna utnyttja terräng former = kurvförståelse - Stoppare och föremålen kan vara mindre entydiga än tidigare - Ruttval baserar sig på att kunna bedöma längden, svårighet och framkomligheten genom att ta hänsyn i eget. - Så småningom uppfattar löparen sitt kunnande och klarar av att göra bra val som är lämpliga för henne. - Att förenkla, generalisera och göra kontrollen större är kunskaper som utveckals stegvis- genom att ”förstå”. 15SSL 2014 FSO översättning 2015

H/D Banan: bjuder på olika ruttval allternativ för löpare på olika nivå. - Teknikväxling, tempoväxling, stig- och vägpartier. Kontrollmellanrumen gärna av olika svårighetsgrad. Kringgående allternativ för löpare som är minder erfarna. - Terrängen: Bra framkomlighet, bra sikt, tydliga punkter och tydliga terräng former. Fortfarande bra om det finns begränsande områden. - Om en del av terrängen saknar dessa kan man gör terrängen tryggare med en snitsel. Snitseln ritas på kartan och dras ut i terrängen. Modellbana D14 SSL 2014 FSO översättning 2015

H/D Kontrollpunkten är i närheten av en styrande ”sista säkra” Slagpunkt. - Kontrollpunkten skall vara entydlig och tydlig. Bakom punkten skall vara en synlig stoppare. - Kontrolltagning: I nära kontakt med kontrollen skall finnas ”sista säkra” via vilken löparen kan ta kontrollen. Kontrolltagning for inte bli för svår till nivån. - Ruttval: Som i klassen för 13 åringar. Allternativ ruttval kan styras av terrängformer. Mellanrum kan även vara att löpa från en tydlig/tydande punkt till en annan. Modellbana H14 SSL 2014 FSO översättning 2015

Om kunskapsnivån för en 16 åring - Utvecklingen i det abstraktiska tänkande förbättrar det hur löparen klara av att förutse terrängen i orienteringen. - Klarar av att utnyttja olika tekniker i olika typ av terräng och ta hänsyn till sitt kunnande. - I valet av rutt, för löparen, inverkar vägvalets snabbhet och orienteringsuppgiftens svårighetsgrad. - Löparen kan utnyttja flera olika tekniker i kontrolltagningen beroende an kontrollpunktens läge. - Stoppare är inte mera så avgörande i kontrolltagning - Klarar av att hålla höjd i en slutning 18SSL 2014 FSO översättning 2015

H/D15, H/D16 - Banor i 16-klassen kan planeras för erfarna löpare. De klarar av att använda flera olika tekniker under löpningen. - Det kan finnas flera olika ruttval, även mellanrum med krav på intensiv kartläsning ”finorientering” kan planeras. - Ett tydligt mellanrum med möjliget att löpa hårt kunde vara på med - Terrängen: Huvudsakligen bra framkomlighet med hållpunkter och stödande terrängpunkter och –områden - Kontrollpunkten skall väljas enligt terrängen: I krävande terräng lätta och tydliga kontrollpunkter och andra vägen 19SSL 2014 FSO översättning 2015

H/D15, H/D16 - Kontroltagning : - kan förutsätta användning av olika tekniker och noggrann fin orientering. I närheten av kontrollen skall finnas i sista säkra som löparen kan utnyttja när denne kommer till kontrollen. Kontrolltagningen skall inte vara för krävande till nivå klassen. - Ruttval: - Kan göras av olika orienteringuppgifter. Speciellt skall läggas vikt på mm. Ruttens längd, framkomlighet, höjdskillnad, hur lätt är det att verkställa allternativet (följa valda rutten) och svårigheten i kontrolltagning. 20SSL 2014 FSO översättning 2015

Modellbana D16 21SSL 2014 FSO översättning 2015

Modellbana H16 22SSL 2014 FSO översättning 2015

Sprintbana - en sprint bana skall till orienteringuppgiften och läsbarheten var tydlig och klar. - Banorna för nybörjare skall vara tydliga och enkla. - På en bana skall inte byggas konstgjorda fällor med att använda förbjudna områden och -punkter. - Man skall försäkra att det är inte möjlig att överskrida ett förbjudet område i misstag. - Banan skall vara SÄKER – trafiken, … 23SSL 2014 FSO översättning 2015

H/D En tydlig orienteringsuppgift- huvudsakligen en uppgift på ett mellanrum. - Inte korsbana SSL 2014 FSO översättning 2015

H/D Banan är tydlig att läsa och undviker förbjudna områden ”konstgjorda” SSL 2014 FSO översättning 2015

H/D13 26SSL 2014 FSO översättning 2015

H/D14 ja 16 SSL 2014 FSO översättning 2015

Att beakta i Sprint arrangemang - Kontakta lokala invånare gällande användningen av området, husbolag, företag, skolor,.. - Ta till beaktande säkerheten, trafiken, väg övergångar, bebodda områden och tomtmark, övervakning att löparna respekterar förbjudna områden. - Vid tävling är det bra att ha övervakare som har en styrande roll i övervakningen. - Förbjudna områden: - Kts. > Kilpailu > säännöt ja ohjeet > Sprinttisuunnistuksen kielletyt alueet. Sprinttisuunnistuksen kielletyt alueet. - Direktiv i arrangera en Sprint tävling. - KILPAILU > Kilpailun järjestäminen > Sprinttikilpailun suunnitteluSprinttikilpailun suunnittelu 28SSL 2014 FSO översättning 2015

Skidorienteringsbana för H/D Lätt - Banan för 10-klassen följer tydliga spår, belystbana eller anna uppkörd bana. - I banan ingår inte punktspår eller krävande backor upp eller ned. - Kontrollpunkten är vid en ledstång och ett spår - Ett till två ruttval - Arrangören skall hjälpa skidaren i att förberda sig före starten, fästa kartan och passa kartan - SSL 2014 FSO översättning 2015

Skidorienteringsbana förH/D banan är tydlig och säker - Banan skall gärna ha ut ”huvudspår” (belyst spår,..) - I banan ingår inte punktspår eller krävande backor upp eller ned. - Spårnätet for inte var för tätt - Kontrollpunkten är vid en ledstång och ett spår - Kontrollpunkten for inte var i en korsning eller brant backe SSL 2014 FSO översättning 2015

Skidorienteringsbana för H/D Banan erbjuder olika ruttvalsmöjligheter för skidare på olika nivå - Förutom ett tätt spårnät skall banan gärna ha ”huvudspår” som belyst spår, vägar som går att skida. - I banan ingår inte punktspår eller för krävande nedför backor. - Kontrollpunkterna kan vara olika - Tydliga men mångsidaga ruttval där man kan till beaktande framkomligheten i olika typ av spår. SSL 2014 FSO översättning 2015