Rädda Barnens verksamheten Läxhjälp till nyanlända barn och ungdomar Presentation av Rädda Barnens verksamheten Läxhjälp till nyanlända barn och ungdomar på Lidingö
Stöttar nyanlända barn/ungdomar Vad innebär läxhjälp? Stöttar nyanlända barn/ungdomar under deras första 2 år På barnets villkor – hjälp med svenskan Utöver allt vad skolan gör Individuell hjälp Kontinuitet, långsiktighet – träffas oftast 1ggr/vecka En medmänniska i civilsamhället
Vem är läxhjälpare? 20 läxhjälpare idag Hälften stöttar ensamkommande Hälften stöttar barn som är här med sina föräldrar Läxhjälparna har olika bakgrund och är i alla åldrar Nya läxhjälpare genom kontakter och Rädda Barnens hemsida
Vad gör vi tillsammans? Pratar om vad som helst Läser högt Spelar upp dialoger om vardagssituationer Läser läxor Tittar på kartor Skriver ner ord och fraser, veckans ord, glosor Övar tidsbegrepp Spelar spel Gör utflykter, lär känna Lidingö Går på museer, evenemang; lär känna Stockholm
Var träffas vi? På Vårljus* På biblioteket Hos barnet Hos läxhjälparen På utflykten * Boendet för ensamkommande ungdomar, ligger i Högsätra
Aktiviteter av läxhjälpare för många barn Mattestöd i grupp en gång i veckan på Vårljus* sedan december 2014 Workshop träna skriva CV och personligt brev * Boende för ensamkommande ungdomar, ligger i Högsätra
Gemensamma aktiviteter - exempel Kulturella aktiviteter Musik i Berwaldhallen Studiebesök AGA Brandstationen Nätverksträffar med läxhjälpare Information, dela erfarenheter 2 ggr/år
Hur är det att vara läxhjälpare? Inspirerande Spännande Roligt Engagerande Givande Lärorikt Ömsesidig glädje
Om du är intresserad av att bli läxhjälpare, kontakta oss på lf.lidingo@rb.se