Hur bereds ett ärende?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Analys Lönelots.
Strategi för styrning av Transportstyrelsens internationella arbete inom järnvägsområdet Mats Andersson Stabschef Väg- och järnvägsavdelningen
1 Rutin hantering av bostadsärenden (reviderat ) Ada och Maria.
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Johan Söderqvist MÖTESHANTERING IIPAXDAGEN 2013.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Kommun- fullmäktige 1 Val nämnden 6 Kommunrevision 2 3 Kommunala bolag
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Socialförvaltningen. Projekt Projektets början  21 maj Informationsmöte om 24 timmarsmyndigheten  juni Tällberg Försörjningsstöd Serveringstillstånd.
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
Landstingsstyrelsens förvaltning
MEDBORGARKONTORETS UPPGIFT Information Vägledning Rådgivning Blanketter Handläggning av vissa ärenden Ärenderegistrering, upplysning i alla ärenden.
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Hantering av Synpunkter. Ta emot synpunkter Muntligt Skriftligt Webb Blanketten bör användas och skickas först till Katrineholms kommun.
Utvärdering Övning 2 GSS/GGI Övning 8 maj. Mål med övningen  Träna samverkan i en gränstrakt  Lösa problem tillsammans över gränsen  Juridiska spörsmål.
Sveriges Kommun Det här är vår presentation om Sveriges kommun.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 4 Bered, fatta och effektuera ärendebeslut 11/ Jana Wahlberg Nyps utbildning- Företagsstöd.
CERBOF Centrum för Energi- och Resurseffektivt Byggande och Förvaltning Organisation Styrelsen har att tillse att CERBOF följer arbetsordningen och att.
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Kommunikation OL108A.
Och lägesrapportering
Regionstyrelsen Allmänna handlingar och diarieföring
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Syfte och mål Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 4. Bered, fatta och effekturea ärendebeslut 28/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Projektmedel.
Syfte och mål Webbanmälan och elektroniskt ärendesystem Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen Öka rättssäkerheten Påskynda ärendeprocessen.
Fastighetsbildningslagen
I n s a t s e r Arbetsförmedling Försäkringskassa Landsting Kommuner;
Vid en svår olycka måste vi ha hjälp av samhällets resurser
Litteratur.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Möte fackliga ref.grupp Vad händer – kort om Medborgarcenter Pågående aktiviteter Planer inför det fortsatta arbetet Frågor.
Information & kommunikation
Vad? Varför? Stabens delar.
Riktlinjer för överflyttning av sociala ärenden mellan stadsdelarna
Regionalt råd – Hooks Herrgård Stabens delar.
TILLSAMMANS FÖR ETT FOSSILOBEROENDE VÄSTRA GÖTALAND
Lägesuppföljning & rapportering
Regionalt råd – Hooks Herrgård Stabsuppbyggnad och avveckling.
Ramverk stabsarbete.
Synpunkter, klagomål och beröm
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Servitut och Gemensamhetsanläggning - samverkan mellan grannar
Välkomna på utbildning i ärendehantering på MoS – Rätt från början! Agneta Bergquist, administrativ chef, MoS Maria Dalbark, tillsynsarkivarie,
Norrtälje Kommun - På väg. Fakta Norrtälje Kommun ca invånare ca invånare Sveriges största skärgårdskommun 1/3 av Stockholms län till ytan.
1. Uppmärksamma/Aktualiseringsorsak I första hand ska nya elevärenden tas upp i samband med elevvårdstiden. Här tar man ställning till om man ska göra.
E XAMENSHANDLÄGGNING I NYA LADOK Anna Sandberg Telléus NUAK
Västra Mälardalens kommunalförbund Jan Eriksson Inköpschef Tfn:
Stockholms stad Serviceförvaltningen PROCESS- OCH GRÄNSSNITTSBESKRIVNING KC Förskola.
Hantering av överklaganden i antagningsärenden Kajsa Beckman, Antagningsgruppen KTH.
Katastrofmedicinsk beredskap Stockholms läns landsting
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Oredlighet i forskning; Reflektioner från KI Ett medicinskt universitet Karin Dahlman-Wright Arbetsgivardagen 6 December,
Ärendestöd i nya Ladok NUAK den 20 september 2016
Uppstart arbetsgrupper
Nya ärendetyper på Mina sidor - Gemensam inlämningsfunktion
Utrullning av Nyps november.
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Välkommen till handläggarträff!
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Diariefört ärende och handling
Arbets/aktivitetsplan Implementering av samverkanslagen
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Bilden av Botkyrka Hur arbetar vi med kommunikation i Botkyrka kommun?
Linköpings universitet
Stabsläge RäddSam F RCB: Namn Namn.
Presentationens avskrift:

Hur bereds ett ärende?

Stabsverksamhet är också ett lagspel! som kräver: En lagkapten (stabschefen) Olika lagdelar (funktioner) Spelyta (stabsarbetsrum/verktyg) Ett spelsystem (arbetsrutiner/-arbetssätt) En boll/puck (ärenden) Någon att spela med (en organisation att leda) Lagledare (ledningen)

Inkommande meddelande Olika typer av ”ingångar” Telefonsamtal (Tjänsteanteckning) E-post Annan elektronisk kommunikation Muntlig uppgift vid möte eller kontakt Mediainslag (som generar ärende) etc. etc.

Ett ärendes flöde Pågående ärenden Avslutade ärenden Inkommande ärende Original Original Original Original Funktion/ Handläggare Diarie Original Kopia Kopia Funktions- dagbok Avslutat ärende Huvud- dagbok Kopia Avslutade ärenden Handläggn/ beredning Utgående ärende Kopia Mottagare/ Aktörer Aktivitetstavla Lägeskarta Plott Info Övriga berörda

Exempel på kommunal Krishanteringsorganisation Ledning   Stabschef   Operativ ledning Samordning/samverkan Läges- & Analysfunktion Analysfunktion Lägesfunktion Dokumentations- & diariefunktion Informationsfunktion Upplysningscentral Sambandsfunktion Servicefunktion Linjeorganisation (förvaltningar och bolag)  

Diarie & Doku- mentation Ledning/ KLN Stabschef Krislednings- grupp Analys- funktion Läges- funktion Diarie & Doku- mentation Sambands- funktion Informations- funktion Service- funktion Upplysnings- central

Underlag för beslut Att ta fram underlag för beslut … … “Nödvändiga” funktioner och aktörer deltar …. Direktiv Order Information Underlag för beslut Samråd/ Samverkan Erfarenhet Lägesuppföljning Rapporter Behov

Om ärendet är av vikt, orientera stabschef och andra berörda. Ledning/ KLN Orientera Ledning/ Krisledningsnämnd vid behov och inhämta direktiv/riktlinjer. Eventuella direktiv/riktlinjer. Avdela vid behov bered- ningsgrupp för ärendet. Stabschef Genomför hand- läggning med de interna/externa kontakter som erfordras. Lotta ärendet för handläggning. Krislednings- grupp Analys funktion Beredningsgrupp elbortfall Kommunala elbolaget Hemtjänst Vatten & Avlopp Teknisk förvaltning Information Räddningstjänst Gatukontor Socialförvaltning Kommunala bostadsbolaget Repr. Analysfunktionen Exempel Läges funktion Diarie & Doku- mentation Om klassning är tydlig, lämna till berörd funktion och orientera i övrigt enl. fast- ställd ordning. Sambands- funktion Informations- funktion Service- funktion Upplysnings- central

Ledning/Krisledningsnämnd fattar beslut. Ledning/ KLN Ärenden av vikt föredras för Ledningsnämnd/Krisled- ningsnämnd för beslut. Stabschef Övriga (berörda) delar av staben informeras. Om information ska lämnas till allmänheten utarbetas sådan i samverkan med Info.funktionen. När ärendet är handlagt/berett föredras det för beslut. Beslutet medde- las externt och avslutas via diariet. Krislednings- grupp Analys funktion Läges funktion Diarie & Doku- mentation Sambands- funktion Informations- funktion Pressmeddelande eller annan form av information. Informationsfunk- tionen lämnar under- lag till UC. Service- funktion Upplysnings- central

Hur bör ärendet behandlas/handläggas? Övningsuppgift Ledning/ KLN Hur bör ärendet behandlas/handläggas? Stabschef Krislednings- grupp Analys funktion Alarmerande lägesrapport in-kommer till sam- bandsfunktionen Läges funktion Diarie & Doku- mentation Lägesfunktionen lägger in på kartor, för in i dagbok. Meddelar Analysfunktion och Krisledningsgrupp. Påverkar läget den allmänna situationen får rapporten ligga till grund för bedömning. Ev. kan en stabsorientering behövas för att uppdatera och förändra stabens inriktning. Beslut om fortsatt hantering enligt föregående, om ärendet bedöms ha hög prio och påverka situationen. Sambands- funktion Informations- funktion Service- funktion Upplysnings- central

Hur bör ärendet behandlas/handläggas? Övningsuppgift Ledning/ KLN Hur bör ärendet behandlas/handläggas? Stabschef Krislednings- grupp Analys funktion Informationsfunk-tionen snappar upp ett meddelande på sociala medier som bör undersökas. Läges funktion Diarie & Doku- mentation Är meddelandet av sådan karaktär att allmänhetens förtroende för myndigheterna kan påverkas? Behöver man överhuvudtaget ge ett svar, eller gå ut med kompletterande/förtydligande information. Krisledning informeras. Sambands- funktion Informations- funktion Service- funktion Upplysnings- central

Hur bör ärendet behandlas/handläggas? Övningsuppgift Ledning/ KLN Hur bör ärendet behandlas/handläggas? Stabschef Krislednings- grupp Analys funktion Läges funktion Diarie & Doku- mentation Upplysningscentralen får i kontakt med allmänheten känne-dom om ett för-hållande som drama-tiskt påverkar hän-delsen. UC meddelar Informationsfunktionen som för den till krisledningsgruppen. Kontroll av trovärdighet genom andra källor. Krisledningsgruppen fördelar informationen till Analys och Läge, samt informerar övriga berörda inom staben. Sambands- funktion Informations- funktion Service- funktion Upplysnings- central

Hur bör ärendet behandlas/handläggas? En handläggare i krisled-ningsgruppen får veta att ytterligare (25-35 cm) snö är att vänta, temperaturen sjunka till minus 16-20o, och vindhastigheten uppgå till oorkanstyrka (över 30 m/s) om c:a ett halvt dygn. Övningsuppgift Ledning/ KLN Hur bör ärendet behandlas/handläggas? Stabschef Krislednings- grupp Analys funktion Läges funktion Diarie & Doku- mentation Informationen antecknas som minnesanteckning. Kontroll av informationen bör göras om den inte kommer från SMHI. Meddela berörda internt/externt. Låt analysfunktionen arbeta med hur förändringen kan påverka aktuell situation. Lägesfunktionen för upp det som möjlig utveckling (inte inträffad händelse). Info arbetar med att ta fram underlag för pressinfo, info till allmänhet, kommuner etc. Service bör fundera på att ”ladda” upp inför den förändrade vädersituationen. Stabschefen bör fundera på att kalla in folk i god tid innan nästa skiftsbyte. Se över förläggningsmöjligheter på plats. Hur är drivmedelsläget för reservkraft? Bör verksamheten dras ned i länets blåljusverksamhet – begränsningar? Info till lednings är självklar. Sambands- funktion Informations- funktion Service- funktion Upplysnings- central