Avropsstöd Trygghetslarm och larmmottagning 2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
Advertisements

En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
Förändringar i LOU och LUF Gävle den 11 oktober 2011
Skrivare kopiatorer och tjänster 09
Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010
Offentlig upphandling
Hur du praktiskt tillämpar Programvaror 2013
Inköpsrutiner.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Inköpsbehov har uppstått
Managementkonsulttjänster
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Hur har det gått efter införandet av nya LOU?
Upphandling Hur gör vi ?
Försäkring av tjänstepension Avropsstöd- Version 1.0 Kontaktperson; Stellan Kolbäck Säkra Södra Berget AB.
Skrivare kopiatorer och tjänster 09
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Banktjänster Avropsstöd Version 1.5
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
KÖRKORT Ansvar Integritet Noggrannhet.
Karolinska Institutet Utbildning steg 1 Inköp & upphandlingsenheten
ABFF 04 - Omfattning Titel:
1. Hur blir man leverantör till Försäkringskassan
Ramavtalet ”Programvaror och Programvaror som molntjänst 2014” i korthet
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
BOO FF Generell info HT 2015 P07:12. Ledare Boo FF P07:12 Lagledare:Gabriella Elmroth Tränare:Mattias Fråhn Tränare: Henrik Hagel Tränare:Fredrik Hultner.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Avropardagen 23 november - IT-utbildning 2010
Information från Kammarkollegiet om anskaffning av e-legitimering genom avrop från ramavtalsområdet Informationsförsörjning Version
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet Järnhandelsvaror 2015.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Medel för disk- och spoldesinfektion
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Datakommunikation 2014” i korthet
Banktjänster Avropsstöd Version Innehållsförteckning A) Avropsprocessens steg I materialet i denna presentation finns en beskrivning.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Avfallskärl 2014.
Managementtjänster på Spårvagnshallarna.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Ramavtalet i korthet Elenergi 2016 (statliga myndigheter)
Ramavtalet i korthet Vitvaror 2016
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:3
Informationsträff om nytt upphandlingsförfarande för SK-kurser
Ramavtalet i korthet Litteratur 2016
Ramavtalet i korthet Vitvaror 2016
Förnyad konkurrensutsättning
Ramavtalet i korthet Stationstankning 2017
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Dynamiskt inköpssystem (DIS)
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Socialt ansvarsfull upphandling
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Fordon 2018 OMFATTNING AVROPSFÖRFARANDE AVTALSPERIOD
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Avropsstöd Trygghetslarm och larmmottagning 2012

Avropsprocessens steg 1. Behovsanalys Analysera ert behov av tjänster Ta fram era nuvarande volymer och nuvarande kostnader 2. Avropsprocessen Skicka skriftlig avropsförfrågan Öppna och värdera avropssvaret Meddela beslut Iaktta avtalsspärr (vår rekommen- dation) 3. Avropsavtal Upprätta Kontrakt (avropsavtal)

1. Behovsanalys Innan ni skickar den formella avropsförfrågan till samtliga ramavtalsleverantörer, för det delområde ni avser att avropa ifrån, så rekommenderar SKI att ni gör en intern behovsanalys. Behovsanalysen syftar bl.a. till att besvara följande frågor: a)Vilket är vårt behov idag och framöver? b)Vilka är våra nuvarande volymer idag och framöver? c)Vad betalar vi idag för tjänsterna? Hur stor är vår budget framöver för tjänsterna?

2. Avropsprocessen – Anmäla till SKI Anmäl er för avrop till SKI a)För att ha rätt att tillämpa SKIs ramavtal måste ni anmäla att ni vill tillämpa SKIs ramavtal samt acceptera SKIs allmänna villkor. b)Detta görs via SKIs hemsida på ett enkelt sätt. Er upphandlingschef eller motsvarande har inloggningsuppgifter och ska göra denna anmälan till SKI. c)För mer information om anmälningsprocessen så titta här: (

2. Avropsprocessen – Förnyad konkurrensutsättning  Avropsförfrågan skickas till samtliga ramavtalsleverantörers kontaktpersoner (förslagsvis via e-post).  I avropsförfrågan preciseras vilka tjänster som önskas avropas (avropsprecisering) samt för vilken tidsperiod avropsförfrågan avser.  Avropare ska ange en skälig tidsfrist, för Ramavtalsleverantörerna att lämna avropssvar. Denna tidsfrist ska fastställas med hänsyn till avropsförfrågans komplexitet samt den tid som behövs för att lämna avropssvar.  Avropssvaren ska vara skriftliga och öppnas först efter det att tidsfristen för inlämnandet har gått ut. Avropare värderar de inkomna svaren.  Avropare ska meddela samtliga deltagande Ramavtalsleverantörer om beslut som fattats om tilldelning alternativt avbrytande av den förnyade konkurrensutsättningen.  För att avbryta den förnyade konkurrensutsättningen ska giltigt skäl finnas. Att tjänsterna blir för dyra utifrån er budget kan vara sådant giltigt skäl. SKI rekommenderar avropare att tillämpa en frivillig avtalsspärr om 10 dagar. Tillämpas en frivillig avtalsspärr i enlighet med 16 kap 15§ LOU kan inte kontraktet (avropsavtalet) ogilitigförklaras enligt LOU 16 kap 13§

2. Avropsprocessen – Precisering Avropsprecisering a)Ta fram en skriftlig avropsförfrågan och skicka den till samtliga Ramavtalsleverantörer inom det delområde ni avser att avropa ifrån. b)Avropsförfrågan ska sändas skriftligen förslagsvis via e-post. c)I avropsförfrågan ska Avropare hänvisa till Ramavtalet. d)Ange skälig tid för när avropssvaret ska vara er tillhanda. Denna tidsfrist ska fastställas med hänsyn till avropsförfrågans komplexitet samt den tid som behövs för att lämna avropssvar. SKI rekommenderar en tidsfrist som omfattar minst arbetsdagar. e)Bifogat finns en förlaga för hur en sådan avropsförfrågan med bilagor kan vara utformad (dubbelklicka på ikonen):

3. Avropsavtal Kontrakt (Avropsavtal) upprättas mellan Ramavtalsleverantör och Avropare. Den ramavtalsleverantör som tilldelats Kontraktet rörande aktuellt avrop enligt ovan ska återrapportera detta till SKI på ett mellan parterna överenskommet sätt. Förlaga för Kontraktet finns här: I tillägg till kontraktet ska de aktuella produkt/tjänsteavtal som behövs för att tjänsterna ska kunna nyttjas tecknas. Handlingarnas inbördes ordning regleras i Ramavtalet och i avropsavtalet. Söker ni information om Ramavtalets villkor så finner ni det på SKIs hemsida: