Bemötande är kompetens Erfarenheter från ett kompetensutvecklingsprojekt Cecilia Stiernstedt och Anna-Klara Ehn Ericson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att arbeta med talböcker för barn och unga
Advertisements

Lektion: Sekretess Axplock Frågorna 1. Vilka situationer kan innebära att man behöver överväga en moralisk tystnadsplikt i verksamheten..?
Om att läsa på annat sätt Jenny Nilsson, TPB Äppelhyllor – en dag om specialmedier Göteborg
Innehåll • Bakgrund • Tidplan • Funktionalitet • Visning.
Utveckling av MTM:s service till högskolestudenter Pia Hasselrot 25 april 2013.
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
Talböckernas väg till eleverna
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – Egen nedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
Hilda Androls Egen nedladdning – nuläge och framtid.
Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära
§17 Upphovsrättslagen och gymnasiebiblioteken
Ljudbok eller talbok? • Ljudböcker – kommersiell produkt för alla som vill läsa.
Varför är det bra med talböcker?
Biblioteksbussar med avtal. Vår verksamhet i korthet •Två stora fordon •Servar landsbygden och vissa stadsdelar i Uppsala kommun •Vi besöker enskilda.
Talböcker idag och imorgon
Från vaggan till graven med talböcker
Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Biblioteket som lokal resurs för nystartade och mindre företag.
The Swedish Library of Talking Books and Braille Egen nedladdning - Talböcker direkt till eleverna.
Välkommen! Cecilia Persdotter, Länsbibliotek Östergötland 1.
Vad har MTM som passar Äppelhyllan?
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Penningskarusellen ”Kunderna betalar med pengar för att få ett behov uppfyllt. Och företaget får pengar för att kunna betala sina utgifter. Både parter.
Barnhälsovård och bibliotek
En utmanande 7-stegskur för medvetet bemötande på bibliotek
Biblioteket Har du haft en bra konferens? 2.Arbetar du med webbpublicering/webbarbete? 3.Har du erfarenhet av värdegrundsarbete? 4.Ska vi börja?
Alla erbjuds en likvärdig service genom att dela policy och regelverk
- TPB:s nya mediawebb är här!. Varför? Tpb-katalogen svårarbetad Användarna kommer till oss: – begriplighet och tillgänglighet – bilder och bokomslag.
Att förändra i förändring Emma Swanström, verksamhetschef, Aleris Hemtjänst.
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – direktnedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
C-pen Z-pen Skanner Amis och Daisy
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Nytt från MTM Pia Hasselrot 25 april Samordnare eller bibliotek först? Ni väljer!
Cecilia Stiernstedt Anna-Klara Ehn Ericson
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Färgelanda bibliotek Kvalitetssäkring Låntagarenkät.
Hur man skapar engagemang och resultat Möjligheternas arbetsplats Kulturförvaltningen i Värnamo.
TPB:s digitala bibliotek: Talböcker via bredband
Egen nedladdning i praktiken
Tillgänglig IT – paddkursen som inte blev en groda Svenska Daisykonsortiet, 13 november 2014 Elisabeth Erikson, Örjan.
Diagnos och delaktighet
Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
 Vad går uppgiften ut på?  Vilket ämne ska jag skriva om?  Vad vill jag veta?  Vilka frågor har jag?  Vad kan jag själv om detta?  Vad behöver jag.
Åsa Forsberg1 ALI Arkiv för lokala inläsningar.
Läsplattor på Göteborgs stadsbibliotek. Därför startade vi  Stort intresse  Ge låntagarna chans att pröva på riktigt  Marknadsföra bibliotekets e-böcker.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Barnhälsovård och bibliotek Gåvoböcker foldrar och checklistor – så funkar det!
Varför har vi bjudit in dig? Vi vill berätta vad ett länsbibliotek är och gör och varför det finns. Vi vill ge dig möjlighet att träffa andra som är rätt.
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Folket och skolan hittar hem - att samsas och trivas i ett integrerat folk- och skolbibliotek Exemplet Söderbärke bibliotek Pedagogen Göteborg 17 april.
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
Att marknadsföra en region Båstad den augusti 2009 Cecilia Gyllenkrok, marknadschef.
Bibliotek
Legimus App och webb Maria Nylander Åsa Wallström Legimus.
Fyra år med flytande bestånd Erfarenheter från Norra Bohuslän Linda Oderbrant.
ÄPPELHYLLEVARDAG FOLKBIBLIOTEKENS ARBETE MED TILLGÄNGLIGA MEDIER FÖR BARN Ingrid Källström Stockholm 23 april Tillgängliga medier på folkbibliotek2.
MTM:S PRODUKTION AV KURSLITTERATUR EN FÖRDJUPNING Kerstin Ekman.
Nämndplan 2015.
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
SSPMs mentorprogram inom Life Science
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Såhär fungerar BABS-maskinen
Ekonomisk översikt Sommaren 2015
Skolbiblioteksplan Tunboskolan Kolbäck
KB – Utvidgat uppdrag från 2011
Alla läser II Vasa
Såhär fungerar BABS-maskinen
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
Presentationens avskrift:

Bemötande är kompetens Erfarenheter från ett kompetensutvecklingsprojekt Cecilia Stiernstedt och Anna-Klara Ehn Ericson

Bakgrund Bibliotek Uppsala 13 bibliotekslokaler 2 biblioteksbussar ca. 110 anställda ca. 1,5 miljon besökare/år

Bakgrund Bibliotek Uppsala 1980-tal: Talböcker på alla bibliotek 2000-tal: Talböckerna flyttades ut centralt 2009: Förtydligad barnbibliotekarietjänst Satsningar på att marknadsföra talböcker i biblioteket. Uppsökande verksamhet Ökat samarbete med skolorna Egen nedladdning. Talboken kommer Ökad tillgänglighet och ökad efterfrågan Men…

reception Talboks- avdelningen information stadsdelsbiblioteken barnavdelning Får jag låna en talbok?

Definiera problem Bibliotekets målsättning: kundfokus + likvärdig service till alla. Ovilja? Okunskap Begreppsförvirring Osäkerhet Tidsbrist

Att hitta möjligheter Bemötande är kompetens! KUB- kompetensutvecklingsprojekt Ekonomiskt bidrag köper tid Stöd från ledningen; obligatoriskt! Alla kunde vara med!

Kompetens på turné Informationspaketet * Grundläggande information om – medier och begrepp – reglerna kring talboksanvändning – låntagare med behov av talböcker – sökning i legimus – Egen nedladdning +registrering av låntagare – registrera talbokslåntagare i book-it

Kompetens på turné Teknikpaketet Testa att ladda ner en talbok till en smartphone eller surfplatta Läs i Legimus och Amis, testa olika talboksspelare Andra praktiska frågor

Fler åtgärder Baskunskapslistan Samarbetsrum Utökad information för lärare Daisykvällar för barn och föräldrar Tänk om! Alla diskar är talboksdiskar. Alltid få med perspektivet Även biblioteksrummet: likvärdigt, tydligt, attraktivt

Är det bra sen? Påminn! Avdramatisera – våga fråga Följ med/följ upp Håll liv i medvetenheten: behov är aldrig besvärliga!

Tack! Bibliotekarie för barns rätt att läsa på sitt sätt bibliotekuppsala.se