Att tänka på vid uppstart av vattenbruksföretag (RAS-odling)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LRF LRF är en intresse- och företagarorganisation för alla om äger eller brukar jord, skog och trädgård och för deras gemensamma företag inom lantbrukskooperationen.
Advertisements

FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Att finna rätt lokaler för vattenbruk! Jens Andersson Regionförbundet Jämtlands län.
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Jan Ahlström •f 1950, •civilekonom SSE 1973 •Idag: Affärsängel, Återfallsentreprenör & Styrelseledamot •Driver och äger idag ett privat riskkapitalbolag;
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Fiskodling - prövning och tillsyn enligt miljöbalken
Välkommen till frukostmöte med Connect Väst Morgonens föreläsare Erik Bick och Ulf Ledmyr.
Skapa en lönsam kundrelation
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Informationscentrum för Ekologiska Produkter
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
C. Wormbs & L. Norén1 Fler affärer på webben Sammanfattning: • Är du nöjd med hemsidan? • Är det tydligt vad du säljer med hjälp av hemsidan? • Vet du.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Västankvarn Fältdag 2013.
Rummet som medium Åsa Thelander Fil.dr.. Vad ska vi diskutera?  Rummet som medium - betydelse  Olika perspektiv på rummet  Rummet i förhållande till.
till en presentation av System och lösningar med RFID
Countryside taste and business Arena IFAC®
Intervju inför ViV-projektet.
Design/eget företagande
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Hur hantera komplexa frågor?
Tekniska Verken och Linköpings universitet som regional motor för en hållbar utveckling
De nya Fiskemyndigheterna i Sverige
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Kontakter, Kontakter, Kontakter – överallt Kontakter Bengt Johannisson, professor i entreprenörskap Linnéuniversitetet och Högskolan i Jönköping Morgonpredikan.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Tillsammans räddar vi liv
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Almi Företagspartner AB
Marknadsföring av Projekt X
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan.
Förslag till ”Flerårsplan för länsprojekt ” Arbetsgrupp Ulrika Wahlström, Helena Lindström, Malin Ahlm, Daniel Granström, Erica Tallberg och Charlotte.
Länsstyrelsegemensam brukarundersökning Miljöfarlig verksamhet Undersökningen har genomförts av Statisticon AB på uppdrag av nio länsstyrelser. Statisticon.
Miljö- och räddningstjänstförvaltningen Hur ska man agera som inspektör? Ett exempel på när agerandet blir viktigare än bedömningen av föroreningen.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vad gör Almi?.
Tillsyn – Vattenskyddsområde
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Medlemsmöte 11 juni 2015.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
När får man bygga? FAQ OM BYGGLOV OCH SÅNT. Innehåll Klicka på en länk för att komma till svaret.  Vad gäller om man vill bygga en Friggebod? Vad gäller.
Vatten i gränsen mellan stad och land Tilla Larsson Jordbruksverket Vattenenheten i Alnarp.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Miljömålsrådet och länsstyrelserna
Sälja en produkt eller tjänst
(Företagsnamn) Affärsplan
Energiförsörjningen och miljön
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Presentationens avskrift:

Att tänka på vid uppstart av vattenbruksföretag (RAS-odling) …eller från:

Första funderingarna för blivande vattenbruksföretagare Idé och drivkraft, vad vill jag uppnå? Förkunskaper om vattenbruk? Bakgrund, tidigare erfarenhet av djurhållning? Kan man använda delar av befintlig verksamhet? -byggnader, tillstånd, anställda? Rimlighetstänk, storlek på odling?, binäring/huvudnäring?, art/arter? Har jag funderat över ekonomisk bärighet i mitt företag? hur länge klarar jag mig innan lönsamhet?

Första funderingarna för blivande vattenbruksföretagare…forts Marknadstänk, hur ska jag marknadsföra mig? Vem är min kund? Restaurang, butiker, grossister, privatpersoner? Hur når jag min kund och hur hittar kunden mig? USP? (Unic Selling Point) Vad har jag som gör att man vill köpa min produkt? -måste själv tänka hela linan ut (slakt, förädling) -kommer inte någon ”Scanbil” vid fiskodling Vilka tillgångar har jag idag? (se nästa)

Behovsanalys vattenbruk Grundförutsättningar vid start av RAS-odling Vattentillgång (olika viktig faktor beroende av RAS-typ) Förmåga att hantera/nyttja restavfall? Erfarenhet entreprenörskap, nätverk Yta/ytor att exploatera? Vilka är mina tillgångar? Tillgängligt kapital & tid att investera? Lämpliga byggnader/ faciliteter ? Billig uppvärmning/spillvärme? Teknisk kompetens, egen/hyrd?

Vägar i myndighetsvärlden Länsstyrelse: -Alltid odlingstillstånd för alla typer av vattenbruk! (Fiskerilagstiftningen) -Anmälan om vattenverksamhet (enligt miljöbalken) kan behövas, avleds vatten från sjö, vattendrag eller grundvatten? kontakta LST. -Miljöfarlig verksamhet: Om odlingen > 40 ton foder/år  tillstånd LST samt Miljökonsekvensbeskrivning (MKB) -Odling 1,5-40 ton foder/år  anmälan till kommun och ev. miljöfarlig verksamhet  MKB -Odlingen <1,5 ton foder/år  ej anmälan eller tillstånd (dock gäller miljölagstiftning) -Hanterar strandskyddsdispens om odlingen ligger i nationalpark, naturreservat eller Natura 2000-område

Vägar i myndighetsvärlden…forts. Naturvårdsverk/HAV: -Äger miljölagstiftningen, -Ingen direktkontakt med odlare  LST. utövar tillsyn Kommun: -Hantering: avlopp, avfall, samt bygglov  Utövar tillsyn -Hanterar strandskyddsdispens om odlingen ligger i oskyddat område Jordbruksverk: -Främjandeuppdrag för vattenbruk -Smittskydd & djurskydd  LST. utövar tillsyn -Dispens odling främmande arter -Tillstånd om import/export samt transport  direktkontakt med JBV Livsmedelsverket: -Slakthantering, livsmedelshygien  Utövar tillsyn

Vägar i myndighetsvärlden Var får man information ifrån? Jordbruksverket -(Smittskydd) -(Djurskydd) -Export/Transport -Dispens främmande arter -Främjandeuppdrag Länsstyrelsen -Alltid ansökan odlingstillstånd! -Odling <40 ton foder/år  MKB  Miljöfarlig verksamhet -Strandskyddsdispens skyddade områden Kommun -Ev. miljöfarlig verksamhet från 1,5-40 ton -MKB i vissa fall -Bygglov, avlopp, avfall -Strandskydd oskyddade omr. Vattenbruks-företagare Livsmedelsverket -Livsmedelshygien -Slakt Naturvårdsverket/HAV -Äger miljölagstiftningen

Vägen till kunden Företagsidé Mervärden: -Kvalité, hållbarhet, spårbarhet, säkerhet Produktutveckling: -tillgänglighet för kund, vad säljer jag och var leverera det? -Förädlingsgrad? –Logistik? Produktkvalité: -Kundservice, pålitlighet, jämnhet Marknadsföring: -Inte bara sälja produkt utan ett ”koncept” Storytelling  USP Försäljning Ta hjälp av företagslotsar/coacher (Almi/Nyföretagarcentrum) VCO kan vara en del av coachingen, t.ex. som nätverkare samt spridare av nya forskningsrön via sitt nätverk, även seminarieverksamhet

Vägen till kunden Företagsidé Försäljning! Beskriva mervärden -Typ av odling? -Art/arter? -Tidig marknadsföring? -Affärsplan! Beskriva mervärden -Jämn hög kvalité -Hållbarhet (miljö/socialt) -Spårbart/närproducerat -”Säker mat” (toxiner, antibiotika) Produktutveckling -Vilken grad av förädling? -Försäljningslogistik -Vilken typ av kund? Produktkvalité -Kundservice -Jämnhet, pålitlighet Marknadsföring -Nå ut till marknad -Hitta mina kunder -Sälja ett ”koncept” -”Storytelling”  USP Försäljning! -kundlojalitet -Gott rykte -Professionalism

Almi/nyföretagarcentrum Hjälp från idéstadiet Inspiration VCO -Seminarier/Workshops -Hemsida -Marknadsenkäter Företagsidé -Typ av odling? -Art/arter? -Tidig marknadsföring? -Affärsplan!? -Utrustning? Nätverk i branschen -Teknisk kompetens -Forskning -Myndigheter -Kollegor/partners -Jordbruksverket Stöd/Coaching Almi/nyföretagarcentrum -Företagsskolor -Företagslån

Exempel på Canvas-modell för vattenbruksföretag Nyckelpartners Underleverantör VCO Övriga partners Aktiviteter Skötsel av odling Utveckling , investering av verksamhet Marknadsföring Försäljning Värdet för kunden? Hög, jämn kvalité Hållbar matproduktion Spårbarhet av produkt ”Säker” mat (toxin/antibiotika Vem är till för vem? Kundrelationer Personlig? Automatisk? Self-service? Hur skapas lojalitet? Kunden Restauranger Grossister Privatpersoner Nyckelresurs Min erfarenhet och kunskap Min personal Fysiska tillgångar Kanaler till kund? Via logistikföretag Egen transport Hämtning på plats - Kostnader + Intäkter Vinst?

Tack för att ni lyssnat!