I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Advertisements

- en positiv och realistisk självbild
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Att skriva en krönika Hur och vad.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
DAGSTIDNINGAR.
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
Svenska som andraspråk
- att överföra budskap, påverka, mm
Att använda sig av massmedier
Skriva för webben.
Vänsterskolan Medieskolan.
Massmedia och reklam.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva en artikel.
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Riktlinjer för presentationer
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
Övning nationella prov svenska
Elva tips inför en intervjusituation
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Kommunikationsplanens delar
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Bättre Mediekontakter PRIORITERA MEDIA *Visa öppenhet *Var korrekt *Var snabb *Var ärlig *Var nåbar *Var proaktiv *Anpassa budskapet.
Att övertyga ! Disposition och mall.
En stund att dela ditt barns vardag
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Textgenrer Vad är en textgenre?.
TEXTER Texter i tidningen
Hur gör man en debattartikel?
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Fotbollssäsongen 2015 Domarträff. Fotbollssäsongen 2015 Hålltider Kaffe och kaka! Information inför kommande säsong
Skriva noveller.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Nyheter & Källkritik.
Massmedia.
Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Massmedier och NyföretagarCentrum Mångfald av medier Ingångar till.
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Massmedia.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Att referera och ange källa!
Formellt, skarpt och snyggt
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Massmedia.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Media - vän eller fiende?. När Janne Josefsson ringer… Fråga vad saken gäller & vem mottagaren av informationen är Är du den mest lämpade att svara? Konsekvenserna.
Olika texter du behöver känna till
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Nyhetsartikel Kan handla om vad som helst t.ex. aktuella händelser, kultur, idrott. Svarar på de klassiska nyhetsfrågorna: Vad? När? Vem? Var? Hur? Varför?
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Tredje uppgiften - umgänget med pressen Vad ska man tänka på? Presentation av Cecilia Sjöholm, Informationschef, Medicinska fakulteten, Lunds universitet.
Media och vi! SLC För en levande landsbygd. Varför informerar vi? Få alla finländare att inse vikten av en livskraftig landsbygd Göra vår näring, livsmiljö.
Massmedia.
Att skriva en nyhetsartikel
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Yttandefrihet och Tryckfrihet
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Kroppsspråk, röst och artikulation
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Presentationens avskrift:

I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER FRÅN FÖRENINGARNA OM VAD SOM HÄNT MAN FINNS OCH MAN SYNS OM MAN SKICKAR IN NOTISER TILL TIDNINGEN

ATT TALA MED MASSMEDIA SVÅRT ATT VETA HUR MEDDELANDET TAS EMOT FÖRUTFATTADE MENINGAR FINNS HOS MOTTAGAREN ENGAGEMANGET ÄR VIKTIGT. DÅ LYSSNAR JOURNALISTEN BÄTTRE BUDSKAPET PÅVERKAR – VAD VILL JAG SÄGA ÄR DET INRESSANT

VAD MÅSTE DU VETA SAMMANHANGET, HUR SET DET UT? VAD ÄR BUDSKAPET? VEM VILL JAG NÅ? HUR NÅR JAG MIN MÅLGRUPP – SYFTET? VARFÖR SKA MEDIA VARA INTRESSERADE?

VAD SKA JAG GÖRA OCH NÄR? FOTOGRAFERA OCH SKRIV ARTIKELN SJÄLV FÖR LANDSORTSPRESSEN ÄR PRESSADE OCH HAR FÖR LITE PERSONAL KALLA TILL PRESSKONFERENS VAD FÅR DET KOSTA?

VAD SKE EN INFORMATIONSPLAN INNEHÅLLA EN SAMMANFATTNING AV BAKGRUNDEN BUDSKAPET VI VILL FÖRMEDLA OPINIONSLÄGET, FÖR/EMOT MÅLGRUPPEN INFORMATIONSKANALER MATERIALBEHOV TIDSPLAN/ANSVARSLISTA

VAD ÄR EN NYHET KONFLIKTER LIDANDE OCH FAROR I SAMHÄLLET DET OVANLIGA OCH OFÖRUTSEDDA SKANDALER (NATURLIGTVIS) INDIVIDUELLA ÖDEN OCH PRESTATIONER HJÄLP TILL

DET JOURNALISTISKA ARBETET UPPDRAG FRÅN LÄSARE, TITTARE OCH LYSSNARE SKA ARBETA MED NYHETER UTFÖR ETT ARBETE. BLANDA INTE SAMMAN SAK OCH PERSON KAN INTE VARA EXPERT PÅ MITT OMRÅDE

VARFÖR RINGER PRESSEN DIG? KUNSKAPEN DU BESITTER. DU ÄR EXPERTEN FÖR ATT FÅ TIPS FÖR ATT FÅ EN ANNAN ÅSIKT. DU SKA SÄGA EMOT! FÖR ATT IFRÅGASÄTTA MAKTEN

CHECKLISTA PRESSMEDDELANDE VAD ÄR NYHETEN? RÄTT FORMAT DATUM OCH PUBLICERINSTID TELEFONNUMMER ATT NÅ DYGNET RUNT ÄMNE FÖR PRESSMEDDELANDET FOTOTILLFÄLLE JOURNALISTISK TEXT ALLA INBLANDADE SKA VARA INFORMERADE HUR SKER UPPFÖLJNINGEN ÄR PRESSMEDDELANDET VERKLIGEN RÄTT SÄTT?

CHECKLISTA PRESSKONFERENS BEHÖVS DET? BRA LOKAL ALDRIG FLER ÄN 3 PERSONER PÅ PODIET BERÄTTA FÖR JOURNALISTERNA I TID INGEN LÅNG INLEDNING INFORMATIONSMATERIAL SKA FINNAS LÄMNA TID FÖR INTERVJUER

FOTOTILLFÄLLEN BESTÄM PLATS SOM FÖRSTÄRKER BUDSKAPET UNDVIK STÖRANDE DETALJER RESERVPLATS INOMHUS OM DÅLIGT VÄDER UTE TIDNINGENS FOTOGRAFER SKA INFORMERAS

I TV OCH RADIO SKA DU TÄNKA PÅ PLANERA VAD DU VILL HA SAGT KORTA FORMULERINGAR BEHÅLL LUGNET HÅLL FAST VID FORMULERINGAR VID UPPREPAD FRÅGA SKRIV NAMN PÅ DEBATTDELTAGARE PROGRAMLEDARE OCH DELTAGARE I REPORTAGE TÄNK PÅ KLÄDSELN

DU SKA INTE SLAPPNA AV SÅ LÄNGE KAMERAN GÅR TITTA DIREKT I KAMERAN FÖRSÖKA VARA LUSTIG HA SMYCKEN ELLER KLÄDER SOM DISTRAHERAR PRASSLA MED PAPPER ELLER ANDRA SAKER SVÄRA, RÖKA ELLER TUGGA TUGGUMMI

KRISHANTERING TA REDA PÅ VAD SOM HÄNT – DIREKT LÅT EN PERSON I TAGET PRATA VAR UPPRIKTIG – LJUG ALDRIG TA ANSVAR OCH SKYLL INTE IFRÅN DIG AGERA. HISTORIEN MÅSTE GÅ VIDARE

ATT PÅPEKA FEL PÅPEKA KONKRETA FELAKTIGHETER – STÄRKER TROVÄRDIGHETEN KONCENTRERA DIG SKYNDA DIG- GÅRDAGENS NYHETER ÄR GAMLA ÖVERREAGERA INTE; INTE KRAFTUTTRYCK OCH IRONI REDAKTIONEN HAR SISTA ORDET