GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING © Utbildare: Tobias Pehrsson
MÅLSÄTTNING & SYFTE Skapa möjligheter för optimal grupputveckling och individutveckling. Vad var orsaken till deras framgång? Förmedla kunskap om vad som kännetecknar framgångsrika lag.
TEORI DEL 1 ”LAG” SPELARE vs ”JAG” SPELARE Vad var orsaken till deras framgång? EX: Sedinarnas kommande utmaning: Få med sig fler ”lag” spelare av de som nu är ”jag” spelare. PROBLEM: Konflikter mellan dessa typer av spelare. ”LAG” SPELARE Spelare som anpassar sig till lagets regler och spelsystem. Spelare som anpassar sig till andra människor för att laget skall uppnå Framgång. ”JAG” SPELARE Spelare som har svårt att anpassa sig till lagets normer/regler pga att personen drivs av sina egna drifter. En spelare som gör saker bara för egen vinnings skull, uppnå egna framgångar. Orsaken är att de anpassar sig till varandras styrkor. Samt respekterar deras egna roll och tillåter andra ”glänsa” utan känna konkurrens. Samt lagspelare, där laget/kollektivet vinner över jagspelare.
TEORI DEL 2 RINGTEORIN – individens delaktighet DE OKÄNDA Nya spelare, de tysta. DE POSITIVA – NEGATIVA ”jag” spelare, klagar ingen känslokontroll DE POSITIVA Ställer alltid upp. KÄRNAN 2-3 som driver gruppen FRAMGÅNGSRIKA LAG: Desto fler spelare/individer som närmar sig de 2 innersta ringarna: - DE POSITIVA - KÄRNAN desto större är sannolikhet att bli ett framgångsrikt lag EX: Spanien i fotboll. Desto fler
TEORI DEL 3 HUR ÄR & VAD GÖR EN BRA MEDSPELARE Hur skall ni VARA mot varann? Hur ÄR en bra medspelare? Vad skall ni GÖRA för varann? Vad GÖR en bra medspelare? BESVARA FRÅGORNA MUNTLIGT: (diskutera 2 & 2)
TEORI DEL 4 FÖRSVARSMEKANISMER När du ställs inför kritik tar människan till försvarsmekanismer för att skydda sig själv. Detta för att skydda ”jaget” mot frustration som kan uppstå. Bortträngning – ”vid vissa obehagliga känslor, tenderar man glömma bort händelser som framkallat denna obehagliga känsla. Förnekande – ”rökning är inte så farligt” eller ”missa öppet mål är sånt som händer” Projektion – ”svartsjuk, om man själv är det, så skyller man lätt över det på flickvännen” eller ”ja, men alla andra var ju också dåliga i matchen” Reaktionsbildning – ”döljer känslorna eller håller tillbaka känslorna och visar motsatt beteende som hat eller missnöje. ”Lugna mammas flicka, som vid ett ögonblick blir den som dricker mest alkohol och festar” eller ”den man gillar och är kär i den beter man sig taskigt mot” Regression – man agerar med ett barnslikt beteende när ”jaget” är hotat, ” Exempelvis kommentaren: din mamma” Kompensation – Blivit kallad ”plutten”, börjar träna väldigt mycket”
”Laganda – beskriver vilken anda, som råder mellan lagets individer” TEORI & PRAKTIK DEL 5 VILKET FÖRHÅLLNINGSSÄTT & KLIMAT VILL NI HA I GRUPPEN Hur skall ni förhålla er till varann i gruppen/laget? Vilka beteenden är acceptabla? (moral) Vilka beteenden är inte acceptabla? VILKET KLIMAT VILL NI HA I LAGET? (diskutera 3 & 3 samt skriv ner stödpunkter) ”Laganda – beskriver vilken anda, som råder mellan lagets individer”
TEORI & PRAKTIK DEL 6 VÄRDEGRUND I LAGET ? TEORI & PRAKTIK DEL 6 VÄRDEGRUND I LAGET Vad är en ”värdegrund”? Det är en grund för vilka värden man har i laget. Ansvar – Att ta ansvar för att komma i tid, ringa om jag inte kan träna. Att ta ansvar för att förbereda mig väl med sömn, kost och fokus på det jag skall göra inför träning som match. Glädje – Att vid match som träning, i medgång som motgång uppvisa en glädje och passion för att spela fotboll. Glädja mig med andras framgångar såväl som mina egna framgångar. Glöd – Att på plan visa positiv energi, engagemang och glöd i medgång som motgång. Hur vill ni att ni beteér er mot varann? Ex: Omtanke – att bry sig am andra individer i laget, att hjälpa/stötta en person som har problem. UPPGIFT: 3 & 3 Ni skall komma fram till: - 2 st ”värden” - 2 st ”förväntande beteénden hos er spelare”
MÅLSÄTTNING Optimal grupputveckling – Optimal individutveckling – Vad var orsaken till deras framgång? Optimal grupputveckling – Att gruppen utvecklas till bättre idrottare och människor. Optimal individutveckling – Att varje individ utvecklas till en bättre idrottsutövare och skapa förutsättningar för personlig utveckling.