GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
På väg! GK & GDF & SGF i samverkan. Inom Svensk golf finns SGF,GDF och Klubbar. Idag sker inte ett optimalt samarbete med spelaren i centrum… Vi vill.
Spelstrategi.
Vs..
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
FORTUNA FF – P95 Spelarbarometer. Spelarbarometer – Fråga 1 1.Vilken 1.Vilken är din målsättning med fotboll? 1.Har ingen 2.Träffa kompisar 3.Hålla mig.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Välkomna! Bild 1 ”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !”
Syftet med en personlig handlingsplan
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Passion, Samhörighet och Kärlek
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
Mental träning Mål & Motivation
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Vad är du för typ av person?
Välkomna Föräldramöte EIF F01/ Sammanslagning av F01/02 Föräldramöte EIF F01/02 Bakgrund Förväntningar Dagsläget.
Ta ställning och handla!
Sammanfattning föreläsning
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Vad vet ni om Freud?.
Flickors psykiska ohälsa
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Elevaktiva utvecklingssamtal
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Lönesamtalet.
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Fotbollssäsongen 2015 Domarträff. Fotbollssäsongen 2015 Hålltider Kaffe och kaka! Information inför kommande säsong
Vad vet ni om Freud?.
Psykodynamiskt perspektiv
Att Vittna Chapter 4. Att Vittna om Messias och Guds Nya Ord/Förbund med Människan, är den mest Heliga Aktivitet. Jmfr. Bibelns Apostlagärningar. En absolut.
Information från läraren om betyg Saker att utveckla / förbättra
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
MOTIVATION.
Välkommen till Strands BK´s upptaktsträff :30 Startar vi med en process 10:45Grunder i spärrspel 12:00 SISU bjuder på lunch på Hot Chili 13:00Första.
”KUL utmaning”. Verksamhetsidé Wisby Simsällskap verkar för att alla genom lek, träning, tävling och motion kan ägna sig åt simidrottsverksamhet samt.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Världens bästa idrottsförälder
Förälder och ny som ledare. Svensk Idrotts värdegrund Glädje och gemenskap Demokrati och delaktighet Allas rätt att vara med Rent spel.
ÄAIK P03:BLÅ Lag & Spelarutveckling NIVÅANPASSNING.
Policy Vad förväntas av spelare, ledare och föräldrar i Uppsala HK.
Verksamhetsidé för Kalix Handboll Varför finns vi? För vems skull finns vi? Vad erbjuder vi? Vilka värden skapar vi? Verksamhetsidé Kalix HK är en förening.
Lagsammanhållning.
VIK P03:1 Regler på träning & match
Värdegrund Hos IK Zenith vill vi att barn och ungdomar har rättigheterna: … att få delta i idrott oberoende av förmåga … att delta på nivåanpassad bas.
Freud och det psykodynamiska perspektivet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Spelarmöte F-11 Välkomna!
Stort hjärta – hårt arbete – mycket glädje!
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Möte för föräldrar till spelare i IFK Viksjö F04
Föräldrapolicy Skåre HK
Välkomna till föräldramöte VIK P09:1
Presentationens avskrift:

GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING © Utbildare: Tobias Pehrsson

MÅLSÄTTNING & SYFTE Skapa möjligheter för optimal grupputveckling och individutveckling. Vad var orsaken till deras framgång? Förmedla kunskap om vad som kännetecknar framgångsrika lag.

TEORI DEL 1 ”LAG” SPELARE vs ”JAG” SPELARE Vad var orsaken till deras framgång? EX: Sedinarnas kommande utmaning: Få med sig fler ”lag” spelare av de som nu är ”jag” spelare. PROBLEM: Konflikter mellan dessa typer av spelare. ”LAG” SPELARE Spelare som anpassar sig till lagets regler och spelsystem. Spelare som anpassar sig till andra människor för att laget skall uppnå Framgång. ”JAG” SPELARE Spelare som har svårt att anpassa sig till lagets normer/regler pga att personen drivs av sina egna drifter. En spelare som gör saker bara för egen vinnings skull, uppnå egna framgångar. Orsaken är att de anpassar sig till varandras styrkor. Samt respekterar deras egna roll och tillåter andra ”glänsa” utan känna konkurrens. Samt lagspelare, där laget/kollektivet vinner över jagspelare.

TEORI DEL 2 RINGTEORIN – individens delaktighet DE OKÄNDA Nya spelare, de tysta. DE POSITIVA – NEGATIVA ”jag” spelare, klagar ingen känslokontroll DE POSITIVA Ställer alltid upp. KÄRNAN 2-3 som driver gruppen FRAMGÅNGSRIKA LAG: Desto fler spelare/individer som närmar sig de 2 innersta ringarna: - DE POSITIVA - KÄRNAN desto större är sannolikhet att bli ett framgångsrikt lag EX: Spanien i fotboll. Desto fler

TEORI DEL 3 HUR ÄR & VAD GÖR EN BRA MEDSPELARE Hur skall ni VARA mot varann? Hur ÄR en bra medspelare? Vad skall ni GÖRA för varann? Vad GÖR en bra medspelare? BESVARA FRÅGORNA MUNTLIGT: (diskutera 2 & 2)

TEORI DEL 4 FÖRSVARSMEKANISMER När du ställs inför kritik tar människan till försvarsmekanismer för att skydda sig själv. Detta för att skydda ”jaget” mot frustration som kan uppstå. Bortträngning – ”vid vissa obehagliga känslor, tenderar man glömma bort händelser som framkallat denna obehagliga känsla. Förnekande – ”rökning är inte så farligt” eller ”missa öppet mål är sånt som händer” Projektion – ”svartsjuk, om man själv är det, så skyller man lätt över det på flickvännen” eller ”ja, men alla andra var ju också dåliga i matchen” Reaktionsbildning – ”döljer känslorna eller håller tillbaka känslorna och visar motsatt beteende som hat eller missnöje. ”Lugna mammas flicka, som vid ett ögonblick blir den som dricker mest alkohol och festar” eller ”den man gillar och är kär i den beter man sig taskigt mot” Regression – man agerar med ett barnslikt beteende när ”jaget” är hotat, ” Exempelvis kommentaren: din mamma” Kompensation – Blivit kallad ”plutten”, börjar träna väldigt mycket”

”Laganda – beskriver vilken anda, som råder mellan lagets individer” TEORI & PRAKTIK DEL 5 VILKET FÖRHÅLLNINGSSÄTT & KLIMAT VILL NI HA I GRUPPEN Hur skall ni förhålla er till varann i gruppen/laget? Vilka beteenden är acceptabla? (moral) Vilka beteenden är inte acceptabla? VILKET KLIMAT VILL NI HA I LAGET? (diskutera 3 & 3 samt skriv ner stödpunkter) ”Laganda – beskriver vilken anda, som råder mellan lagets individer”

TEORI & PRAKTIK DEL 6 VÄRDEGRUND I LAGET ? TEORI & PRAKTIK DEL 6 VÄRDEGRUND I LAGET Vad är en ”värdegrund”? Det är en grund för vilka värden man har i laget. Ansvar – Att ta ansvar för att komma i tid, ringa om jag inte kan träna. Att ta ansvar för att förbereda mig väl med sömn, kost och fokus på det jag skall göra inför träning som match. Glädje – Att vid match som träning, i medgång som motgång uppvisa en glädje och passion för att spela fotboll. Glädja mig med andras framgångar såväl som mina egna framgångar. Glöd – Att på plan visa positiv energi, engagemang och glöd i medgång som motgång. Hur vill ni att ni beteér er mot varann? Ex: Omtanke – att bry sig am andra individer i laget, att hjälpa/stötta en person som har problem. UPPGIFT: 3 & 3 Ni skall komma fram till: - 2 st ”värden” - 2 st ”förväntande beteénden hos er spelare”

MÅLSÄTTNING Optimal grupputveckling – Optimal individutveckling – Vad var orsaken till deras framgång? Optimal grupputveckling – Att gruppen utvecklas till bättre idrottare och människor. Optimal individutveckling – Att varje individ utvecklas till en bättre idrottsutövare och skapa förutsättningar för personlig utveckling.