Välkommen! ALS Ice Bucket Challenge Gunilla Steinwall, Generalsekreterare Anna Hemlin, Verksamhetschef Fredrik Pallin, Expert sociala medier
Det var så här det började Se ett filmklipp här:
Det var många som hängde på...
Resultat medieutskick IBC Antal artiklar – 131 PR-värde – kr PR –värde per artikel kr
SMS-gåvor kr Totalt ca 4,5 miljoner kronor
Ett tack till alla som gett SMS-gåvor Se tackfilmen här:
Till alla som gett SMS:gåvor
Exempel på Twitterinlägg
Sveriges sociala mediadrottning kommenterar
Varför funkade #IBC så bra?
Viralens DNA var optimal Kändisar: Först elitidrottare som startade av en godhjärtad anledning därefter hakade ett antal världskändisar på Cred: Det blev ”creddigt” att göra en #IBC Enkelt: Det är enkelt att göra bra bildmaterial i egna kanaler Ego: Enkelt att utmana uppåt i hierarki-kedjan Kontext: Perfekt miljö att visa upp sig i Viralt: Trippel-effekt i och med utmaningarna
Snabb spridning
Snabbt i sociala medier i Sverige
Sverige är rätt internationellt
Vad kan du lära dig av #IBC? Vikten av realtidsregi Ha bra system för omvärldsbevakning Ha en etablerad närvaro i sociala medier
5 punkter för framgång i en digital värld 1.Etablera en långsiktig närvaro i sociala medier 2.Lär hela organisationen att omvärldsbevaka 3.Allokera tid och resurser för realtidskommunikation 4.Bestäm vad digitalt engagemang ska leda till 5.Var sökbar Vill du har fler tips? Följ mig på Besök min blogg:
Tack! Stöd Hjärnfonden med en gåva! Gunilla Anna Fredrik