Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 4 – Avancerad onsite.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för lärare En guide.
Snabbguide och tips.
Vi ser ingenting nytt… vad har ni gjort egentligen? Jo… det är såhär…
Tomas Sandström, Adtollo
Anpassning i Windows och Word utan hjälpmedel med tangentbordet
IPad grundkurs.
Gör din sajt tillgänglig på Google Michael Wahlgren.
Skapa ett video-CV på YouTube
Varför är det viktigt att mäta?
ClaroReadPro V5 B engt Österlind Solna Skoldatatek 18 november 2009.
5 söknycklar från Luleå universitetsbibliotek Du måste….
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för SBC En guide
Välkommen till internet för nybörjare
Innehåll: Nytt och rätt på söktjänstfronten •Introduktion •Vad händer när jag gör en sökning? •Olika typer av sökverktyg •Största söktjänsterna •Liten.
Word Word är ett av de vanligaste ordbehandlingsprogrammen. Vi skall idag gå igenom de vanligaste funktionerna i programmet. Fördelarna med att använda.
Access med Sebastian och Robert
HTML - grunder. Program •Html kan skrivas i anteckningar, eller vilket annat textbehandlingsprogram som helst. Mitt tips: Notepad ++ Notepad ++ •Grafiska.
E-post juni 2013.
Börja blogga! Så här skapar du en hemsida för att börja blogga.
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Att bygga en fungerande webbplats
© X-on Data EdWord. © X-on Data EdWord – tillägg till Word EdWord är en anpassning för att göra Microsoft Word enklare.
Enkel dator teknik Tips och tricks.
Att skriva en artikel.
Introduktionsutbildning i MOSS-verktyget
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
HEAD – HUVUDET I huvudet hittar du information om dokumentets titel, sökord, referenser till stildokument och annan information som normalt inte visas.
Programmeringteknik Webbdelen. HTML H yper T ext M arkup L anguage Märker upp sidans innehåll så att webbläsaren kan avgöra hur innehållet ska visas.
©storm.
2. Utveckla en presentation
Pbs IT IT-undervisning: Lyx eller nödvändighet?.
INFORMATIONSHANTERING Tips & råd av Anna Maria & Joakim
Grundkurs i Internetsökning
Lotus Webbaccess Steg 1 Logga in, skicka och ta emot e-post och lite om adressboken. För att gå vidare - vänsterklicka.
En PowerPoint om PowerPoint
TIPS & RÅDAKUTEN av Lina och Johan. SÖKA, LAGRA och ÖVERFÖRA INFORMATION PÅ DATORN - SÅ KAN DU GÖRA!
Sektorn för Socialtjänst
Word Read Plus 08 talsyntes
Klicka på Aktivera redigering i meddelandefältet
OPERATIVSYSTEM WINDOWS
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Webbfrukost 15 mars Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.
Klicka på någon av de kapitel för mer information eller klicka på knappen bredvid guide till start. 1.Hur navigerar man på hemsidan?Hur navigerar man på.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
VIS Verksamhetens Informationssystem
Integrera mp3 i hotpotatoes.  Se hur test-övningen kommer att se ut: N1_Audio_01.htm
Webbutveckling Med fokus på grunder i html och css.
Målgruppsfokusering och modernt verktyg vid lansering i februari
Webbsidesutbildning Lennart Ek, Tel Stefan Fosseus,
Välkommen till årets andra nätverksträff Sundsvall 30 maj, 2006 Funda Denizhan och Magnus Burell Verva, Nätverket 24-timmarswebben.
Procedurellt potpurri Dagens samtalsämnen –Klipp (Cut) –If-then-else –fail/0 –repeat/0 Att läsa –The Art of Prolog, kapitel 11 –Relevant avsnitt i Learn.
Med världen i handen Mia Smith
Uppstart iPad Höörs kommun.
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 3 - Offsite.
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 1. Innehåll Dagens agenda.
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 2 - Onsite.
SNABBGUIDE FÖR SÄNDFUNKTIONER OCH FAX PÅ CANON imageRunner ADVANCED Denna guide är till för att du snabbt skall komma igång med att utnyttja din Canon.
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
Kommunikationspass Jag heter
På vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet.
Att skriva för människor Att skriva för sökmotorer.
Om du jobbar i huset (ekero1)
Läs mer om det Microsoft Nyheter i SharePoint
Så här anpassar du din Microsoft SharePoint Online-webbplats
Sök, sök, sök… Läget, läget, läget… mars 2018/Ted Durdel 1
Sök, sök, sök… Läget, läget, läget… mars 2018/Ted Durdel 1
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 4 – Avancerad onsite

Innehåll Dagens agenda Teknik – anpassat för ny webb och för kännedom

Google Basic onsite SEO Bild från

Google Vad händer när Google läser en sida?

Onsite SEO Content – text

Interna paramterar Term Frequency – Inverse Document Frequency Lär dig mera? och

Interna paramterar Term Frequency Lär dig mera? och Volvo står 5 gånger på sidan Det finns 1000 ord på sidan TF = 0,005

Interna parametrar Inverse Document Frequency The inverse document frequency is a measure of how much information the word provides, that is, whether the term is common or rare across all documents. It is the logarithmically scaled fraction of the documents that contain the word, obtained by dividing the total number of documents by the number of documents containing the term, and then taking the logarithm of that quotient.documentsquotient

Down to earth again… Använd synonymer Synonymer Nära varianter Liknande ord Relaterat sammanhang Bilsemester – bilder från camping – ombyggd Volvo – bilder roadtrip – fotografier cabriolet Exempel: användandet av ordet fordon relaterar Google automatiskt mer till transportstyrelsen, besiktning, försäkringsfrågor än bilar. Google.se: 40 miljoner sökningar varje dag Google.se: 40 miljoner sökningar varje dag Bra ordval hjälper

Down to earth again… Använd synonymer I praktiken… Byta till ”Välj fordon och verkstad”?

Liknande ord och meningar Bil, fordon, personvagn…

Page segmentation Stycken och delar av sidor Möjlighet att styra, se:

Semi relaterade ord Co-occurence Om dessutom länkar från andra relaterade sidor pekar in till er sida så ger det väldigt tydliga signaler till Google och strålande förutsättningar för topp positioner vid sök.

Sidor som ”måste” finnas För att signalera att webbplatsen är seriös… Om oss (About) Integritetspolicy Kontakt-sida Användarvillkor cookies

Sitemap HTML & XML Video sitemap?

Interna paramterar Lite mer avancerad onsite SEO WC 3 Javascript Länkmenyer Kod errors 404 Sidans hastighet – hur fort den laddas CSS filernas storlek Redirects i kedjor XML och HTML Sitemap

Redirect Ompekning av webbadresser Redirect på servernivå 301 (Permanent) 90 – 99% av länkkraft bevaras 302 (Temporär) Meta refresh (Sidnivå) Canonical URL (Om inget annat går) En meta-tagg på sidan som finns kvar men indikerar att den riktiga sidan finns på annan adress Praxis vid flytt av webplats:

Kedjor av redirects Sida -> ny sida -> ytterligare sida BING httpstatus.io Google

Kanske för ford.bilia.no etc Cross domain canonical

Hänvisningar Använd absolut när möjligt Absolut URL Relativ URL Bilar /bilar/personbilar/ Bilar ”bilar/personbilar/

Hänvisningar I praktiken. Använd helst absolut URL Absolut URL Relativ URL

Utvecklingen Lite mer avancerad onsite Läsa mera?

Utvecklingen Bli expert?:

Google Hummingbird

RSS Feed För prenumeranter och Google Från början till för att prenumerera på innehåll Nytt läggs upp och man får en notifikation Användare kombinerar flera feeds Besökare slapp besöka webbplatsen för att läsa nyheter T ex kan användare tänkas vilja prenumerera på artiklar under Volvo – och får då nyheter direkt när en ny modell läggs upp. Eller allt under låt oss säga aluminiumfälgar, för att få del av det allra senaste som kommer in. Men kanske framförallt – förekomst av RSS flöde är bra för god SEO. Man kan säga att Google prenumererar alltid på RSS flöden om det finns, och därmed hittas ert nya innehåll fort. För den som bloggar finns mycket mer…

Page segmentation Var på sidan förekommer viktig text? Texten i mitten viktigast, eller där ”huvudinnehållet” är placerat.

Page segmentation I praktiken för er… Denna text är viktigast.

Page segmentation I praktiken för er på webbshoppen Denna text är viktigast.

BoostBright.com Mät sökord Själv eller i grupp: Gå in på boostbright.com och prova. Lägg in en domän att mäta och 3 sökord du vill se position på. Själv eller i grupp: Gå in på boostbright.com och prova. Lägg in en domän att mäta och 3 sökord du vill se position på.

BoostBright

BoostBright

SSL - https Säker anslutning

SEO faktorer Vad påverkar vår position på Google

Stänga ute Sökmotorvänlig sätt Bättre bouncerate

Bilder Förfarande Små Enkla namn ALT Matcha sidan

Bilder Storlek Små Snippet, eller skrämklippsverktyget för Windows går fort. Det finns verktyg online för att snabbt ändra storlek, t ex Men allra bäst blir det med ett riktigt program, t ex Photoshop.

Bilder Döp om bilder Enkla namn Ska inte heta IMG_ dffc.jpg Undvik specialtecken (nationella) som ö,ä… Undvik mellanslag i filnamnet. Avskilj med ”-”, precis som ni gjort i ovan bild! Underscore, ”_” är också en bra avskiljare. Inga andra tecken, som t ex &,#,(,!,? Etc… Inga punkter eller kommatecken. Enbart internationella bokstäver och siffror, förutom – och _.

Bilder Bildens beskrivning är ALT-text. Titel är den text som visas när man för muspekaren över bilden. Rekommendation 3 – 7 ord. ALT menad som beskrivning. TITEL är mer menad som ytterligare information. Såhär ser en bild ut när den saknas och inte har ALT text

Bilder Beskrivningar Såhär skulle vi kunna beskriva bilden.

images.google.com Site:bilia.dk Filtera – t ex 800 x 600 Site Speed Hitta ”långsamma” bilder Stora bilder laddar långsamt Ok på: Pressbilder Infosidor Ok på: Pressbilder Infosidor

6000 x 4000 pixlar är enormt. HTML eller CSS resize inte optimalt Site Speed Hitta ”långsamma” bilder Också ok på begagnat- bilar Undvik att förändra storlek via webb – använd bildhanterings- program

Sätt för er att snabba upp sidan Sätt för teknik-avdelningen att snabba upp sidan Och förutom att både användare och Google gillar snabba sidor där man slipper vänta på att se innehållet så blir effekten at t färre klickar på backaknappen och bounce-raten blir bättre och vi stiger i positioner. Går att möta med Analytics: _gaq.push(['_setSiteSpeedSampleRate', 5]); Tiden sidan laddas Site Speed Besökare är otåliga – Google är otålig Mobile sitespeed?

CSS filerna Javascript filer Cache Komprimering gzip Kombinera filer Serverns hårdvara Serverns fysiska placering (Användarens dator och uppkoppling) Site Speed Vad mer påverkar

Bra för sociala medier – bra för Google…. Meta Data Schema.org

Sökning ”Site:bilia.se volvo” vs ”bilia volvo” Hur? – Var med på Wikipedia och Freebase.com (och fler…) Entity Ofta osynligt Bilias webb visas många gånger – Google har känt igen Bilia som en Entity

related:bilia.se Search related Relaterade webbplatser Se vilka sidor Google uppfattar som relaterade.

Korrekt sätta titel på #-sidor Indexerbar AJAX

Rätt språk på rätt sida? SV_se, NO_no, DA_dk Tala om för Google på vilka språk vi vill synas Läs mera: to-multilingual-and-multiregional-seo Språkkoder: Svenska: sv Norska: no (nb) Danska: da Språkkoder: Svenska: sv Norska: no (nb) Danska: da Regionkoder: Svenska: se Norska: no Danska: dk Regionkoder: Svenska: se Norska: no Danska: dk

Läsa av och tolka rapporter Ta fram rapporten ni fick i mailen igår Titta översiktligt i dem – ni behöver inte förstå dem nu

Audit Report Info om domänen

Audit Report Social Activity

Audit Report Crawl Availability

Audit Report Content and Structure

Audit Report Content and Structure Klicka på blåa länkar för att hoppa

WC3 Errors Content and Structure Ingen panik – det är inte så allvarligt som det ser ut

WC3 Errors Content and Structure Beta av det ni kan

Audit Report PageRank

Audit Report PageRank

Audit Report Redirect status

Audit Report Titlar Detta kan ni ta action på enkelt!

Audit Report Mera fix Detta kan ni ta action på enkelt!

Audit Report Mera fix Detta kan ni ta action på enkelt!

Optimization Mera fix Rapport per webbadress

Optimization Mera fix Rapport per webbadress

Optimization Mera fix Rapport per webbadress

SEO faktorer Vad påverkar vår position på Google Onsite – saker vi kan göra på Bilia.se Titel – viktigast Innehåll i form av text (Google älskar långa texter) Rubriker Sidans beskrivning Markera viktig text (utan att överdriva), t ex fetstilt.

Tydlig mot Google Hjälpa Google att hjälpa oss

Titel och beskrivning Välj en beskrivande men kort text Description. Max 160 tecken. Description. Max 160 tecken. Titel

Markerad text ”High-lightad” text en indikator till Google om vad vi betonar

Rubriker Huvudrubrik Alltid en huvudrubrik, H1.

Rubrik H1, H2, H3, etc…

Huvudrubrik Huvudrubrik

Underrubrik Fetstil.. Markera som rubrik, underrubrik

Att sätta rubriker Editorn eller i HTML vyn Markera texten. Välj Rubrik 2 ur stilar – eller rubrik 3 om det lämpligare. I HTML vyn att föredra för den som kan. Bra att rensa skräpkod.

Rubrik justeringar H2 och H3 TIPS: CTRL+Z backar dina ändringar.

Duplicate Content Google älskar unikt innehåll Återanvänd inte gamla texter Återanvänd inte gamla texter

URL inställningar Kort och beskrivande

Sökvänlig URL Utnyttja sidans adress för sökord

Meta nyckelord Av mindre värde för SEO Meta keywords, inte ”ny” eller ”köp”, utan ”nya bilar”, ”köpa bil” – dock inte nödvändig att fylla i… Har ingen primär funktion lägre… Kan vara bra att fylla i för andra medier. Har ingen primär funktion lägre… Kan vara bra att fylla i för andra medier.

Att kolla befintliga sidor Förbättra befintligt innehåll

Att kolla befintliga sidor Bilia.no

Är texten unik? Om du inte skrivit texten själv

Sökordet förekomma Riklig användning av synonymer

Mobil Nytt för i år Google kräver mobilanpassat innehåll Google pushar

Page segmentation ”Mobil SEO”

Mobil Testa sidan Hälften av era besökare är mobila!

Misstag med mobiloptimering Vad påverkar vår position på Google mobilt sök Mobilanpassning Blockera inte CSS eller JavaScript Undvik innehåll som inte kan spelas upp i alla enheter Korrekta redirects 404 sidor Länka till enhetsvänliga sidor Högre krav på laddningstid Mobil-sitemap version Möjlighet. Konkurrenterna efter?

Samling SEO Plugins Alla möjliga verktyg Broken Link Checker Web Developer Redirect Path Checker SEOmoz Toolbar Chrome Sniffer Google Analytics Debugger Microformats for Chrome Rulers Guides and Eyedropper Color Picker Word Count Source Kit Web Developer User Agent Switcher

Samling Info länkar Läs mera… RSS Flöden – fortfarande aktuellt trots åldern Validome: Google Sitemap Validator The W3C Markup Validation Service Källor:

Kommande utbildningstillfällen Tillfälle 5 Offsite. Fördjupning. Kartsök, bildsök, videosök och hur vi kan använda dessa sökkanaler. Hur använder jag Google Analytics som verktyg för SEO? Mäta effekter av insatserna. Google Tag Manager Tillfälle 6 Mobilt sök TBA Preliminärt

Tack för visat intresse!