Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 4 – Avancerad onsite
Innehåll Dagens agenda Teknik – anpassat för ny webb och för kännedom
Google Basic onsite SEO Bild från
Google Vad händer när Google läser en sida?
Onsite SEO Content – text
Interna paramterar Term Frequency – Inverse Document Frequency Lär dig mera? och
Interna paramterar Term Frequency Lär dig mera? och Volvo står 5 gånger på sidan Det finns 1000 ord på sidan TF = 0,005
Interna parametrar Inverse Document Frequency The inverse document frequency is a measure of how much information the word provides, that is, whether the term is common or rare across all documents. It is the logarithmically scaled fraction of the documents that contain the word, obtained by dividing the total number of documents by the number of documents containing the term, and then taking the logarithm of that quotient.documentsquotient
Down to earth again… Använd synonymer Synonymer Nära varianter Liknande ord Relaterat sammanhang Bilsemester – bilder från camping – ombyggd Volvo – bilder roadtrip – fotografier cabriolet Exempel: användandet av ordet fordon relaterar Google automatiskt mer till transportstyrelsen, besiktning, försäkringsfrågor än bilar. Google.se: 40 miljoner sökningar varje dag Google.se: 40 miljoner sökningar varje dag Bra ordval hjälper
Down to earth again… Använd synonymer I praktiken… Byta till ”Välj fordon och verkstad”?
Liknande ord och meningar Bil, fordon, personvagn…
Page segmentation Stycken och delar av sidor Möjlighet att styra, se:
Semi relaterade ord Co-occurence Om dessutom länkar från andra relaterade sidor pekar in till er sida så ger det väldigt tydliga signaler till Google och strålande förutsättningar för topp positioner vid sök.
Sidor som ”måste” finnas För att signalera att webbplatsen är seriös… Om oss (About) Integritetspolicy Kontakt-sida Användarvillkor cookies
Sitemap HTML & XML Video sitemap?
Interna paramterar Lite mer avancerad onsite SEO WC 3 Javascript Länkmenyer Kod errors 404 Sidans hastighet – hur fort den laddas CSS filernas storlek Redirects i kedjor XML och HTML Sitemap
Redirect Ompekning av webbadresser Redirect på servernivå 301 (Permanent) 90 – 99% av länkkraft bevaras 302 (Temporär) Meta refresh (Sidnivå) Canonical URL (Om inget annat går) En meta-tagg på sidan som finns kvar men indikerar att den riktiga sidan finns på annan adress Praxis vid flytt av webplats:
Kedjor av redirects Sida -> ny sida -> ytterligare sida BING httpstatus.io Google
Kanske för ford.bilia.no etc Cross domain canonical
Hänvisningar Använd absolut när möjligt Absolut URL Relativ URL Bilar /bilar/personbilar/ Bilar ”bilar/personbilar/
Hänvisningar I praktiken. Använd helst absolut URL Absolut URL Relativ URL
Utvecklingen Lite mer avancerad onsite Läsa mera?
Utvecklingen Bli expert?:
Google Hummingbird
RSS Feed För prenumeranter och Google Från början till för att prenumerera på innehåll Nytt läggs upp och man får en notifikation Användare kombinerar flera feeds Besökare slapp besöka webbplatsen för att läsa nyheter T ex kan användare tänkas vilja prenumerera på artiklar under Volvo – och får då nyheter direkt när en ny modell läggs upp. Eller allt under låt oss säga aluminiumfälgar, för att få del av det allra senaste som kommer in. Men kanske framförallt – förekomst av RSS flöde är bra för god SEO. Man kan säga att Google prenumererar alltid på RSS flöden om det finns, och därmed hittas ert nya innehåll fort. För den som bloggar finns mycket mer…
Page segmentation Var på sidan förekommer viktig text? Texten i mitten viktigast, eller där ”huvudinnehållet” är placerat.
Page segmentation I praktiken för er… Denna text är viktigast.
Page segmentation I praktiken för er på webbshoppen Denna text är viktigast.
BoostBright.com Mät sökord Själv eller i grupp: Gå in på boostbright.com och prova. Lägg in en domän att mäta och 3 sökord du vill se position på. Själv eller i grupp: Gå in på boostbright.com och prova. Lägg in en domän att mäta och 3 sökord du vill se position på.
BoostBright
BoostBright
SSL - https Säker anslutning
SEO faktorer Vad påverkar vår position på Google
Stänga ute Sökmotorvänlig sätt Bättre bouncerate
Bilder Förfarande Små Enkla namn ALT Matcha sidan
Bilder Storlek Små Snippet, eller skrämklippsverktyget för Windows går fort. Det finns verktyg online för att snabbt ändra storlek, t ex Men allra bäst blir det med ett riktigt program, t ex Photoshop.
Bilder Döp om bilder Enkla namn Ska inte heta IMG_ dffc.jpg Undvik specialtecken (nationella) som ö,ä… Undvik mellanslag i filnamnet. Avskilj med ”-”, precis som ni gjort i ovan bild! Underscore, ”_” är också en bra avskiljare. Inga andra tecken, som t ex &,#,(,!,? Etc… Inga punkter eller kommatecken. Enbart internationella bokstäver och siffror, förutom – och _.
Bilder Bildens beskrivning är ALT-text. Titel är den text som visas när man för muspekaren över bilden. Rekommendation 3 – 7 ord. ALT menad som beskrivning. TITEL är mer menad som ytterligare information. Såhär ser en bild ut när den saknas och inte har ALT text
Bilder Beskrivningar Såhär skulle vi kunna beskriva bilden.
images.google.com Site:bilia.dk Filtera – t ex 800 x 600 Site Speed Hitta ”långsamma” bilder Stora bilder laddar långsamt Ok på: Pressbilder Infosidor Ok på: Pressbilder Infosidor
6000 x 4000 pixlar är enormt. HTML eller CSS resize inte optimalt Site Speed Hitta ”långsamma” bilder Också ok på begagnat- bilar Undvik att förändra storlek via webb – använd bildhanterings- program
Sätt för er att snabba upp sidan Sätt för teknik-avdelningen att snabba upp sidan Och förutom att både användare och Google gillar snabba sidor där man slipper vänta på att se innehållet så blir effekten at t färre klickar på backaknappen och bounce-raten blir bättre och vi stiger i positioner. Går att möta med Analytics: _gaq.push(['_setSiteSpeedSampleRate', 5]); Tiden sidan laddas Site Speed Besökare är otåliga – Google är otålig Mobile sitespeed?
CSS filerna Javascript filer Cache Komprimering gzip Kombinera filer Serverns hårdvara Serverns fysiska placering (Användarens dator och uppkoppling) Site Speed Vad mer påverkar
Bra för sociala medier – bra för Google…. Meta Data Schema.org
Sökning ”Site:bilia.se volvo” vs ”bilia volvo” Hur? – Var med på Wikipedia och Freebase.com (och fler…) Entity Ofta osynligt Bilias webb visas många gånger – Google har känt igen Bilia som en Entity
related:bilia.se Search related Relaterade webbplatser Se vilka sidor Google uppfattar som relaterade.
Korrekt sätta titel på #-sidor Indexerbar AJAX
Rätt språk på rätt sida? SV_se, NO_no, DA_dk Tala om för Google på vilka språk vi vill synas Läs mera: to-multilingual-and-multiregional-seo Språkkoder: Svenska: sv Norska: no (nb) Danska: da Språkkoder: Svenska: sv Norska: no (nb) Danska: da Regionkoder: Svenska: se Norska: no Danska: dk Regionkoder: Svenska: se Norska: no Danska: dk
Läsa av och tolka rapporter Ta fram rapporten ni fick i mailen igår Titta översiktligt i dem – ni behöver inte förstå dem nu
Audit Report Info om domänen
Audit Report Social Activity
Audit Report Crawl Availability
Audit Report Content and Structure
Audit Report Content and Structure Klicka på blåa länkar för att hoppa
WC3 Errors Content and Structure Ingen panik – det är inte så allvarligt som det ser ut
WC3 Errors Content and Structure Beta av det ni kan
Audit Report PageRank
Audit Report PageRank
Audit Report Redirect status
Audit Report Titlar Detta kan ni ta action på enkelt!
Audit Report Mera fix Detta kan ni ta action på enkelt!
Audit Report Mera fix Detta kan ni ta action på enkelt!
Optimization Mera fix Rapport per webbadress
Optimization Mera fix Rapport per webbadress
Optimization Mera fix Rapport per webbadress
SEO faktorer Vad påverkar vår position på Google Onsite – saker vi kan göra på Bilia.se Titel – viktigast Innehåll i form av text (Google älskar långa texter) Rubriker Sidans beskrivning Markera viktig text (utan att överdriva), t ex fetstilt.
Tydlig mot Google Hjälpa Google att hjälpa oss
Titel och beskrivning Välj en beskrivande men kort text Description. Max 160 tecken. Description. Max 160 tecken. Titel
Markerad text ”High-lightad” text en indikator till Google om vad vi betonar
Rubriker Huvudrubrik Alltid en huvudrubrik, H1.
Rubrik H1, H2, H3, etc…
Huvudrubrik Huvudrubrik
Underrubrik Fetstil.. Markera som rubrik, underrubrik
Att sätta rubriker Editorn eller i HTML vyn Markera texten. Välj Rubrik 2 ur stilar – eller rubrik 3 om det lämpligare. I HTML vyn att föredra för den som kan. Bra att rensa skräpkod.
Rubrik justeringar H2 och H3 TIPS: CTRL+Z backar dina ändringar.
Duplicate Content Google älskar unikt innehåll Återanvänd inte gamla texter Återanvänd inte gamla texter
URL inställningar Kort och beskrivande
Sökvänlig URL Utnyttja sidans adress för sökord
Meta nyckelord Av mindre värde för SEO Meta keywords, inte ”ny” eller ”köp”, utan ”nya bilar”, ”köpa bil” – dock inte nödvändig att fylla i… Har ingen primär funktion lägre… Kan vara bra att fylla i för andra medier. Har ingen primär funktion lägre… Kan vara bra att fylla i för andra medier.
Att kolla befintliga sidor Förbättra befintligt innehåll
Att kolla befintliga sidor Bilia.no
Är texten unik? Om du inte skrivit texten själv
Sökordet förekomma Riklig användning av synonymer
Mobil Nytt för i år Google kräver mobilanpassat innehåll Google pushar
Page segmentation ”Mobil SEO”
Mobil Testa sidan Hälften av era besökare är mobila!
Misstag med mobiloptimering Vad påverkar vår position på Google mobilt sök Mobilanpassning Blockera inte CSS eller JavaScript Undvik innehåll som inte kan spelas upp i alla enheter Korrekta redirects 404 sidor Länka till enhetsvänliga sidor Högre krav på laddningstid Mobil-sitemap version Möjlighet. Konkurrenterna efter?
Samling SEO Plugins Alla möjliga verktyg Broken Link Checker Web Developer Redirect Path Checker SEOmoz Toolbar Chrome Sniffer Google Analytics Debugger Microformats for Chrome Rulers Guides and Eyedropper Color Picker Word Count Source Kit Web Developer User Agent Switcher
Samling Info länkar Läs mera… RSS Flöden – fortfarande aktuellt trots åldern Validome: Google Sitemap Validator The W3C Markup Validation Service Källor:
Kommande utbildningstillfällen Tillfälle 5 Offsite. Fördjupning. Kartsök, bildsök, videosök och hur vi kan använda dessa sökkanaler. Hur använder jag Google Analytics som verktyg för SEO? Mäta effekter av insatserna. Google Tag Manager Tillfälle 6 Mobilt sök TBA Preliminärt
Tack för visat intresse!