Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sök, sök, sök… Läget, läget, läget… mars 2018/Ted Durdel 1

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sök, sök, sök… Läget, läget, läget… mars 2018/Ted Durdel 1"— Presentationens avskrift:

1 Sök, sök, sök… Läget, läget, läget… mars 2018/Ted Durdel 1
2 När man köper hus så är läget allt sägs det! 3 Likadant när man pratar webb så är söket allt! mars 2018/Ted Durdel

2 Nördigt! Söket på Lnu.se (& Google)
”Episerver Find is a powerful, scalable query platform that can index and query large amounts of structured or unstructured data of any type, create custom search functionality, and build advanced navigation for non-hierarchical content. This topic describes built-in functionality and the underlying technology, as well as supported languages in Find. Functionality The following functionality is included out-of-the-box: Multi-language stemming Phonetics Best bets Related queries Highlighted summaries Autocomplete Search-as-you-type Search in files/attachments Custom weighting of results Statistics and search optimization” Nördigt! 1 Såhär beskriver Epi själva Episerver Find… 2 Bra att ha med om man vill nörda ner sig ordentligt. Men häng med nu så ska vi prata lite mer klarspråk kring hur söket fungerar hos oss, men även lite på google.

3 Söket på Lnu.se (& Google)
För att tala klarspråk så är vår sökmotor grym på enstaka ord. För att förklara: Sök på rektor på lnu.se = 268 träffar (6 februari) Men däremot så är vår sökmotor sämst på två ord eller fler. För att förklara: Sök på rektor på linnéuniversitetet = 5022 träffar (6 februari). Varför är det så? Vad tror ni? 1 2 Svar: Vårt sök indexerar allt, pdf’er, enstaka ord när man söker på ett eller flera ord. Hur många dokument innehåller orden ”på”, ”och”, ”i”… osv? Vår sökmotor tar med alla träffar, även på de enstaka orden när man sökt på flera.

4 Söket på Lnu.se (& Google)
Hur kan vi göra en exakt sökning på lnu.se? Jag vill hitta den här utbildningen, och allt som bara tillhör den utbildningen. Hur gör jag? Söker jag på Innovation genom ekonomi, teknik och design så får jag över träffar. Här söker vårt sök på: - Innovation - Genom - Ekonomi - , - Teknik - Och - Design 1 2 3+4 5

5 Söket på Lnu.se (& Google)
Ett tips från coachen är att söka med: ” Alltså: ”Innovation genom ekonomi, teknik och design”. Då får vi 14 träffar, istället för 1 2

6 Söket på Lnu.se (& Google)
Jämför med Google: Sök på rektor = träffar rektor på Linnéuniversitetet = träffar Varför är det så? Vad tror ni? 1 2 Svar: Google fokuserar på sidor som innehåller alla orden. Dock: om färre träffar verkar det som att även sidor som inte innehåller alla sökord tas med.

7 Söket på Lnu.se (& Google)
Vad kan vi göra för att påverka google och vår egen sökmotor då? URL = superviktig Använd sökord och sökfraser i texterna Börja meningar med sökord – men blanda och variera Upprepa inte för mycket, det stjälper snarare än hjälper Kika på konkurrenter, kopiera men skriv unikt för oss! = Så med andra ord kopiera inte Googla ofta på dina sökfraser. Ändras varje dag Undersidor Länkkraft = superviktig Historik = superviktig 1 2 Ingen bra URL! 3 4 4.1 Ha en ren och snygg URL. 4.2 Sökord och sökfraser. Fundera: Vad söker en student på? Bra campus, plugga matematik, studera matematik. Tänk om vi har sökfrasen läsa matematik – optimera! 4.7 Undersidor, ta kompetensutveckling som ett exempel. Bättre url’er, länkkraft, ”småsidor” som ändå är viktiga får egna sidor. Enklare att marknadsföra och skicka ut länkar. 4.8 Kan ni få andra att länka till er? Bra! 9. Tänk efter innan ni ändrar något. Viktigast upptill. Glöm inte engelska! Ändra inte adressen. Och kolla gärna en extra gång med KOM!

8 Söket på Lnu.se (& Google)
Vad kan vi göra för att påverka Google och vår egen sökmotor då? Nummer 1 och den viktigaste av alla punkter är: alla punkter tillsammans! Ett samspel mellan dem ger bra sökoptimering. Då gillar Google och övriga sökmotorer dig.

9 Bra exempel URL Rubrik (samma som URL) Ingress. Kort, unik innehåller också samma ord. Synonymer i texten ”Lagom” lång! Lätt att läsa, unik, kombinerat med datavetenskap och synonymer. Datavetenskap nämns 3 gånger i texten, men totalt 18 gånger på sidan. Andra rubriker och relaterade sidor. Länkkraft. En dynamisk sida, men en statisk text i början. Ändras den ofta så indexeras man om ofta av Google. Gillas inte. Kika på konkurrenter, gör liknande men unikt för oss! Tänk efter tre gånger innan du gör om en sida. Historik och URL är viktigt. 1 Testa cmd+f och sök på dina ord på din sida. Gör likadant på konkurrenter. Det är inte alltid den som har flest ord som hamnar längst upp. Varför är det så? Då har de jobbat mer med länkkraft, synonymer, bildtext, url, rubriker, undersidor… osv. Länkkraft. Den här sidan rankas högre på Google om den t.ex. får länkar från medarbetare in hit. Eller från bloggar. Eller från personalsidor. Just nu ligger denna sida tvåa på Google om man söker på ”datavetenskap”.

10 Söket på Lnu.se (& Google)
Tänk på att allt du söker på, på Google, Bing eller liknande är DITT sök. Ser helt annorlunda ut för din granne eftersom google personifierar söket och optimerar för vad du söker på. Google ser ALLT du gör! För att få bort detta öppna inkognito (Chrome) och sök på samma ord på google. Du får nästan garanterat ett annat träffresultat. Högerklicka på Google Chrome – nytt inkognitofönster.

11 Söket på Lnu.se (& Google)
1 Google ser dig. Och anpassar sig efter dig. 2 Min vanliga Chrome till vänster. Och Inkognito till höger! Testa gärna själv. Högerklicka på webbläsaren i menyn, välj typ ”New private window”

12 Söket på Lnu.se (& Google)
Skapa ny sida? Gör grunden och skriv texten. Låt någon mer kika på den (KOM?). Lägg upp på våra sidor. Sök på den hos oss. Vad händer? Plats? Ska den vara nummer 1 eller kanske 5? Börja med att optimera för Lnu.se, därefter anpassa för Google och andra sökmotorer. Håll dig uppdaterad och sök då och då. Vad händer om man söker på mymoodle på Lnu.se? Vi kan skruva på sökresultaten men behöver ha input från er alla därute. Hittar du inte vad du söker på? Säg till oss. Eller gör enkla ändringar själv!

13 Är du mer nyfiken på söket? Välkommen att kontakta mig! Ted Durdel


Ladda ner ppt "Sök, sök, sök… Läget, läget, läget… mars 2018/Ted Durdel 1"

Liknande presentationer


Google-annonser