Etik och makt i den professionella relationen Föreläsning av annika theodorsson 28/5 2015
Eftermiddagens innehåll Föreläsning 13.00-14.30 Etikdilemman – gruppdiskussion (inkl. fikapaus) 14.30-15.30 Återsamling 15.30-16.00
Föreläsning Etik och makt – en teoretisk grund Hur gör man för att handla etiskt? Vilka överväganden kan man komma att ställas inför och hur kan man hantera dem? Lex Sarah Meddelarfrihet
Makt och etik – varför är det viktigt att prata om det?
Makten du har – makt som något positivt, men vilka krav ställer det? Makt som en möjlighet,
Förtroende och tillit till hjälpen från det offentliga/samhället
Etik – vad är det? Vad är skillnaden mellan etik och moral?
Pliktetik Handla i enlighet med fasta principer/tumregler Immanuel Kants kategoriska imperativ: Handla alltid efter den princip du skulle vilja se upphöjd till allmän lag Går det alltid? Immanuel Kant (1724-1804)
Det är relativt lätt att hålla sig med EN princip
Men hur gör man om två principer krockar? Princip 1: Religionsfrihet och respekt för andras tro Princip 2: Rädda liv om man kan
Krock mellan principer: En ambulansförare och ett Jehovas vittne
Konsekvensetik Den handling som ger bäst utfall ska väljas Utilitarism: Största möjliga nytta för största möjliga antal Kan man alltid luta sig mot den principen?
Trolleyproblemet: Ett etiskt dilemma Philippa Foot och Judith Jarvis Thompson
Vems är ansvaret? Hierarkiskt Kollektivt Personligt
Makten du har – att våga använda makt
Om man upptäcker oetiskt handlande? Man måste säga ifrån! Väcka Vissla Viska
Om man inte kan, vill eller vågar vissla kan man viska Meddelarfrihet = rätten att lämna uppgifter till media anonymt
Meddelarfrihet Förutsättning: att syftet är publicering i media Gäller för anställda på - statliga myndigheter - kommunala myndigheter - kommunala bolag som kommunen har avgörande beslutanderätt över
Gäller inte statliga bolag, privatanställda i offentligt finansierad verksamhet, privat verksamhet i övrigt
Men det är på gång! SOU 2013:79 Stärkt meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet Förslag till lag om rätt att meddela uppgifter för verksamma inom vissa enskilt bedrivna verksamheter
Efterforskningsförbud (3:4 TF) En myndighet eller ett annat allmänt organ får inte efterforska författaren till framställning som införts eller varit avsedd att införas i tryckt skrift, den som utgett eller avsett att utge framställning i sådan skrift eller den som lämnat meddelande enligt 1 kap. 1 § tredje stycket, i vidare mån än vad som erfordras för åtal eller annat ingripande mot honom som inte står i strid med denna förordning. Får efterforskning förekomma, ska den i 3 § angivna tystnadsplikten beaktas. Inte heller får en myndighet eller ett annat allmänt organ ingripa mot någon för att han eller hon i en tryckt skrift har brukat sin tryckfrihet eller medverkat till ett sådant bruk.
… och 2:4 YGL Ingen myndighet eller annat allmänt organ får efterforska 1. upphovsmannen till en framställning som har offentliggjorts eller varit avsedd att offentliggöras i ett radioprogram eller en teknisk upptagning eller den som har framträtt i en sådan framställning, 2. den som har tillhandahållit eller avsett att tillhandahålla en framställning för offentliggörande i ett radioprogram eller en teknisk upptagning, eller 3. den som har lämnat uppgifter enligt 1 kap. 2 §.
Lex Maria och Lex Sarah Lagparagrafer för att skydda enskild vårdtagare/hjälpmottagare
Lex Maria Enligt 3 kap 5 § Patientsäkerhetslagen ska hälso- och sjukvårdspersonalen rapportera risker för vårdskador samt händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada till vårdgivaren har vårdgivaren en skyldighet att utreda händelser i verksamheten som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada ska vårdgivaren anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada till IVO.
Augusti 1936 Maria sjukhus i Stockholm Fyra patienter skulle lokalbedövas med etokain men fick istället desinfektionsmedlet kvicksilveroxicyanid. Samtliga avled. Polisutredning ledde till åtal men alla inblandade frikändes. Utredning, lagförslag. Den 15 januari 1937 kom kungörelsen som nu kallas lex Maria.
Lex Sarah Personlig assistans Syfte: Säkerställa att insatser håller god kvalitet och att ingen far illa Lex Sarah gäller inom: Omsorg om äldre och funktionshindrade Individ- och familjeomsorgen Vård enligt LVU (unga), LVM (missbrukare) och LSU (sluten ungdomsvård) LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) Personlig assistans
Lex Sarah 14 kap 3-7 § Socialtjänstlagen (SoL) 24 § Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) Socialstyrelsen föreskrifter http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2011-5
Hur kom lex Sarah till? Det privata äldreboendet Polhemsgården, Solna Oktober 1997: Undersköterskan Sarah Wägnert visslade till Rapport om missförhållanden Lagparagrafen trädde i kraft den 1/1 1999 Ändrades senast 1/7 2011
Vem ska rapportera? All personal är skyldig att rapportera! Personal i offentlig verksamhet och företag som arbetar på offentligt uppdrag Praktikanter Tillfälligt inhyrd personal Även frivilligarbetare har möjlighet att rapportera missförhållanden, men de är inte skyldiga att göra det.
Kan Enskilda klaga/rapportera? Enskilda, anhöriga och allmänheten kan inte klaga genom att skicka in en lex Sarah-anmälan Däremot kan man klaga: http://www.ivo.se/for-privatpersoner/
Vad ska man rapportera om? Missförhållanden Risk för missförhållanden
Olika typer av övergrepp Övergrepp kan vara om personalen använder hårda tag eller hotar och skrämmer Det kan handla om: fysiska övergrepp som till exempel slag, nypningar eller skakningar psykiska övergrepp som till exempel bestraffningar, hot, trakasserier eller kränkningar sexuella övergrepp, inkl. antydningar av olika slag ekonomiska övergrepp som till exempel stöld, förskingring eller utpressning.
Andra brister och missförhållanden Att inte få tillräckligt att äta och dricka eller inte få tillräcklig hjälp att borsta tänderna, tvätta sig och hålla sig ren. Det kan även handla om att man till exempel får för lite tillsyn. Respektlöst bemötande, där personalen inte bemöter funktionshindrade med respekt för självbestämmande, trygghet och värdighet. I vissa fall kan dåliga arbetsrutiner sammantaget vara tillräckligt, även om inte bristerna var för sig är det.
Dilemman Grupprum: B111, B123b, B134, B206, D103b, D103c