1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, 019-21 17 92,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Advertisements

Jultips! Kfast noterar …… …att Sveriges 9,2 miljoner invånare Använder lika mycket energi som Indonesiens drygt 200 miljoner. Det finns mycket vi kan göra.
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Kort om miljön och vår konsumtion
Regionalt mobilitetskontor i Kalmar län & Exempel på genomförda & pågående projekt.
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Information och inspiration för Hälsotrampare inför hösten
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Energi- och klimatstrategi för Västerviks kommun Antagen vid Kommunfullmäktiges sammanträde
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Karolinska Institutets miljö- och hållbarhetsarbete
vanliga bilar vs miljöbilar
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Tekniska Verken och Linköpings universitet som regional motor för en hållbar utveckling
Fossilbränslefri region
Energi Ylva Anger, Energiingenjör Teknisk förvaltning Fastighet.
Klimat och transporter
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
HÅLLBART RESANDE I UMEÅREGIONEN. Finansiering Länstrafiken i Västerbotten Volvo GE Liljaskolan i Vännäs.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Världen Vart är på väg??? vädret. ”Klimatförändringarna är nog naturliga.” ”Såren i naturen läker utan att det blir ärr.” ”De hittar säkert på något som.
Vad gör Borås Energi och Miljö?
Kan vi sluta skjutsa våra barn?
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Hur får vi fler el-mil? Anders Lewald Enhetschef Energiteknikavdelningen.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Val av transport till resmålet.
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Färdplan 2050 Sverige utan klimatutsläpp år 2050 Stig Hammarsten Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation kunna lämna över.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Bilpool som en del av ett transportsystem Jonas Hedlund Projektsamordnare HMSkåne.
Minskat transportbehov Hämta barnen! Träna! Handla mat Till jobbet.
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
De prioriterade energimålen El-effektiviteten ska öka Förbrukningen av fossila bränslen ska minska.
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
Klimatsmart Ekokommunen Trosa Elin van Dooren, kommunekolog Rickard Österlund, energi- och klimatrådgivare.
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Del 1. Exempel på svar på frågor Del 2. De samhällsekonomiska målen (politisk ekonomi)
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Policy, riktlinjer, handlingsplan för resor och fordon i tjänsten 2014
Landsbygdskommittén.
Umeå 2016.
Resvanor och faktorer som påverkar bilresandet Jonas Eliasson Trafikdirektör, Stockholms stad Professor i transportsystemanalys, KTH Basfakta om.
Transportprojekt hemvården Uppsala
Nationalekonomi – vad är det?
Översiktsplanering för ett hållbart energisystem
Hybricons miljö bussar hur är dom miljö vänliga?
Klimat och miljö.
Produktion, handel och transport
Nytt uppdrag sedan årsskiftet
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Presentationens avskrift:

1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,

2 Hur reser vi idag jämfört med 50-talet? Då 1 mil om dagen, idag ca 5 mil. Bilresandet har tiodubblats. Kollektivt resande har fördubblats, men andelen har minskat från 50% till 20%. Vi antas vilja resa allt mer framgent! Örebro kommun: 50% av bilresorna kortare än 5 km 30% av bilresorna kortare än 3 km

3 Resande inom Örebro kommun Ganska stabilt över tiden – men inte hugget i sten! 5%2%7%82% Andel transportarbetet 5%12%24%56% Andel av antalet resor bussgångcykelBil

4

5 Örebro är en bilvänlig stad!

6 Omlokalisering av alla bostadsfastigheter byggda i Örebro tätort efter 1960

7 Räcker det att “älska bilen och hata bensinen”? Vissa utmaningar är generella: Utsläppen av växthusgaser måste minska rejält. Olyckor dödar. Allt fler blir sjuka av brist på vardagsmotion. Andra utmaningar är främst knutna till stadsmiljön: Staden ser inte ut som invånarna vill ha den. Buller och luftföroreningar medför ohälsa. Var tredje vuxen örebroare saknar regelbunden tillgång till bil! Trängsel kan vara ett problem (men knappast i Örebro).

8 Vad vill örebroarna med staden? Källa: Invånarna i Örebro och trafiken i innerstaden. VTI 2005.

9

10 Vad bör göras? Till en del kan trafiken bli mer hållbar genom teknisk utveckling av fordon och drivmedel. Men även en helt ”ren” bil kräver tillförsel av energi, orsakar buller och olyckor, virvlar upp partiklar, bidrar till att vi rör oss för lite, glesar ut bebyggelsen och korkar igen stadens gator. SLUTSATS 1: Mängden fordon är ett problem i sig, särskilt i stadsmiljön. SLUTSATS 2: Den förnybara energin är också en begränsad resurs som vi måste hushålla med.

11 Exempel på mål förslag till transportplan Örebro kommun: Andel resor med gång, cykel och kollektiv trafik ska öka från under 50% år 2000 till 60% år 2020.

12 Fyrstegsprincipen vägledande: 1. påverka efterfrågan på resande/transporter, 2. effektivisera den trafik man redan har, 3. förbättra den infrastruktur man redan har, 4. bygga ny infrastruktur. Att prioritera rätt åtgärder

13 Åtgärder som är på gång eller snart ska påbörjas 30 km/tim som ny bashastighet Effektivare kollektivtrafik – flera åtgärder Påverka anställdas resande (egna organisationen) ‏ Påverka resande i företag och organisationer Hållbara resor till och från skolan Ökad produktion och användning av biogas Minska användningen av dubbdäck Upphandla tillgång till bil istället för fordon Förtätning för minskat transportbehov

14 Exempel på viktiga åtgärder utanför kommunens kontroll... Tvinga fram effektivare fordon (EU) Höj skatten på koldioxid istället för att subventionera köp av ”miljöbilar” (det är bra med dyrare drivmedel!) Samma reseavdrag oberoende av färdsätt Ändra inrikting på investeringarna i infrastruktur Kilometerskatt för tunga fordon

15 Klimat- och trafik-utmaningarna kan inte lösas enbart genom att vi ber individer att ändra sitt beteende. Viktig politisk uppgift att göra det rationellt för individen att agera på ett sätt som är lönsamt för samhället!

16 Vad kan jag göra? 1.Gör din röst hörd - arbeta politiskt, uttala stöd för en effektiv miljöpolitik! 2.Cykla! (tid, hälsa, pengar - och bättre miljö!) 3.Gå/cykla med barnen till skolan. 4.”Källsortera resandet” - det finns ofta alternativ, t.ex. kollektivtrafik, samåkning (bilpool!) 5.Köp en ”miljöbil”, kör bilen energieffektivt! 6.(undvik flygresor, spara el, ät mindre kött etc...)