Massmedia.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Demokrati & diktatur.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
- att överföra budskap, påverka, mm
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
”Den tredje statsmakten”
Massmedia och reklam.
Medier. Hälsa säljer  I Finland finns det redan 20 olika tidningar som enbart har hälsa och motion som teman.  Det utbildas inte hälsojournalister i.
MASSMEDIERNA omkring oss
Massmedia och reklam.
Medievanor.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Medievanor.
kommunikation kommer av latinets communicatio
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Demokrati och hur Sverige styrs
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Demokrati, politik och val.
Att övertyga ! Disposition och mall.
Kunskapskrav och matriser
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Demokrati och diktatur
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Media och reklam.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Massmedia.
Upplägget av delkursen massmedia:
Kommunikation och media Föreläsning 13 VT05 Leif Dahlberg.
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Förklara kommande examination (20/3)  Dagens fråga som ska besvaras:
Öppen fråga: Läroböckerna säger att ”en demokrati behöver fria media” – Varför frågar jag?
Optik Läran om ljuset.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Massmedia.
Så möter jag media Martin Karlberg, utbildningsvetenskapliga fakulteten.
Massmedia och reklam.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
D EMOKRATI OCH MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER Sh1b. S IDOR I A RENA Om demokrati och diktatur, s Om demokratiska beslutsformer, s Om mänskliga rättigheter,
Metod i samhällsvetenskap
UR CENTRALT INNEHÅLL Massmediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
FINANSMARKNADER Med fokus på kreditmarknaden. CENTRALT INNEHÅLL OCH KUNSKAPSKRAV Centralt innehåll  Finansiella marknader i den internationella ekonomin.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Massmedia.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
MASSMEDIA.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Reklam eller redaktionellt budskap?
Våra medier.
Medievanor.
Medievanor.
Medias roll i demokratin
Presentationens avskrift:

Massmedia

Ur centralt innehåll Massmediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. Mediers innehåll och nyhetsvärdering. Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med undersökningar av samhällsfrågor och samhällsförhållanden. Presentation i olika former och med olika tekniker med betoning på det skriftliga och muntliga, till exempel debatter, debattartiklar och rapporter.

Definition av massmedia tekniska medier och medieorganisationer som förmedlar information eller underhållning till en stor publik, vilken nås i stort sett samtidigt av massmedieinnehållet ex TV, radio, tidningar, böcker, Internet, anslagstavlor, megafoner

Gruppuppgift: Vad blir en nyhet? Gå ner i biblioteket och välj ut tre dagstidningar (samma sort) från de senaste två veckorna. Reflektera kring: Vad har man på första sidan? Vad rapporterar man om inne i tidningen? Vad har man mycket/lite av? Kan ni se något mönster (alla tre punkterna ovan)? Vad vill du/ni helst läsa om? Var finns tidningens åsikter? Läs s. 304-306 om vilka nyheter som når fram. Stämmer detta med den bild ni fått av ”era” tidningar.

Makt och möjligheter Dagordningsmakt Makt över tanken Fri media för demokratins skull – information: kommunicera, diskutera, kritisera, påverka Internet: snabbt, tillgängligt, nå och nå ut, avslöja, Propaganda Underhållning Marknadsföring (reklam)

Medias uppgift Demokrati Informera och förmedla nyheter: bred, allsidig (och sälja) Granska makthavare (den tredje statsmakten) Vara forum för debatt Underhålla Vad är viktigast? Vad använder du? Koppla ihop med makt – För mycket makt? För lite? Diskutera, motivera, konkretisera. Diktatur? Uppgift? Makt? Möjligheter?

Kommunikation Personlig Sändare kanal m. budskap mottagare feedback (mmm, nicka, prata) Via massmedia Händelse – uppgiftslämnare – reporter – redigerare Sändare kanal (t ex tv, radio) m. budskap mottagare (tittare, läsare) feedback (insändare, tweet, sms)

Mediepolitik Den frihetliga modellen: Media helt fri från staten, konkurrens Den sociala ansvarsmodellen Presstöd Public service Kulturpolitik Granskningsnämnden för radio och tv

Inlämningsupgift 1. Diskutera massmedia och makt. Vilken makt har massmedia idag? På vilket sätt har massmedia makt? Är detta bra eller dåligt? Diskutera och motivera. (argumentera, slutsatser, egna ståndpunkter) 2. Använd dig av modellen för kommunikation via massmedia som vi gått igenom (variant på s. 306-307) och förklara med kopplingar till den hur media fungerar i en demokrati och en diktatur. Vilka är skillnaderna? Varför ser det ut som det gör? Vad får detta för konsekvenser? (likheter, skillnader, slutsatser, modeller) Inlämning senast _____.