Säljarbetets förutsättningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Advertisements

Samtala om böcker.
Farmorgun Välkomna till: Lär dig blogga Internationella kvinnodagen Södertälje kommun Gun Svensson Farmor Gun i Norrtälje 72 år.
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Välkommen till Handels- och administrationsprogrammet HA.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Skapa ideala kundprofiler
Tre kritiska situationer
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
L ILLA E DETS KOMMUN Fiber hem till dig – går det?
Så här fungerar systemet! •Varför är du intresserad av en förändring? •Vilket resultat är viktigast för dig? •Varför väljer du just detta resultat? •Vad.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Datorer och E-handel Ang Li Sambou Jadama. Datorer och E-handel Introduktion  E-handel  Handla på nätet  Näthandelprocess  Handla på auktion  Checklistan.
Sortera Ordna följande bråk så att det minsta kommer först:
”Så skulle det kunna bli” Nätverket Uppdrag Hälsa Stockholm,3 mars 2009 Karl-Henrik Pettersson.
Konsten att leda sig själv
Säljsamtalet Vägen till köp.
Konsumenttjänstlagen
Tre kritiska situationer
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Online all the time, anywhere with anything Skapa en synkroniserad kopia av ett dokument i ett annat bibliotek vi ”Skicka till” och välj annan plats. ©
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Sandwich låglaktos Vår nya målgrupp. Du lär dig av chefen Sälj mycket. Bearbeta befintliga kunder. Öka yta. Vi är bäst. Och sådan saker.
Creare Vivere – att skapa är att leva. Creare Vivere – nytt CV för dig Sunne, Munkfors, Torsby och Årjäng samverkar 1300 anställda omfattas –Sunne 700.
Case – ABB, FG Wilson och CAT
Utvecklades av Eric Berne på 1950-talet i USA
Från idé till projektplan
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Färgelanda bibliotek Kvalitetssäkring Låntagarenkät.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.
Lönesamtalet.
Background Egenskaper FritidsintressenArbetslivserfarenheter.
Evolution Sid
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Marknadsföring och försäljning
Grunder i att läsa och använda kartan
Diskussionstillfälle 4
Djurquiz Start. Vad är det här för djur? giraffelefantmonster.
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Argumenterande tal.
Segmentering och one-to-one-marketing
Produktens olika delar
Vad har du hört under förmiddagen? Vad förefaller vara viktigt för att röra sig från kunskap om social hållbarhet till handling i frågorna? Bilda grupper.
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Hälsoarbete på praktikplatsen, Kap 4
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
BAKGRUND OCH FAMILJEÖVNING Hur motiverar man familjer att ändra sina levnadsvanor? Hur känner man igen familjers och familjemedlemmars vilja till förändring?
Kap. 1 Planera sortimentet
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Personlig försäljning Kap. 2
12:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Personlig försäljning Vid försäljning till konsument –i butiken –hemma hos kunden –via telefon Vid försäljning.
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:1 Olika metoder för kundundersökningar Skrivbordsundersökning: använder.
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 11:1 Arbetsmiljö.
Målsättningar utvidga förrådet av termer och uttryck som är aktuella i modernt arbetsliv använda modeller för kommunikation som idag ses som retoriskt.
Första fasen i säljsamtalet: Kontaktfasen (Läroboken: Kapitel 7)
Workshop Arbetsplatslärande.
Ägar- och generationsskiften
Ikett Personalpartner AB
Kap. 1 Planera sortimentet
Tre kritiska situationer
Presentationens avskrift:

Säljarbetets förutsättningar Du ska vara serviceinriktad Du ska ha känsla för när det är dags att ta första kontakten Du ska klara av att hantera olika slags kunder Du ska sälja med god säljetik

Säljsamtalet Ett säljsamtal har tre faser Kontaktfasen Analysfasen Utbytesfasen

Köpprocessen Kundens köpprocess har följande steg Bestämma krav på produkten Skaffa information om produkten Värdera informationen Välja produkt Välja inköpsställe Genomföra köpet Vid rutinköp genomgår kunden endast steg 4−6.

Exempel frågetyper Berättarfråga: Var brukar du fiska? Rak fråga: Har du en bra rulle? Alternativfråga: Vilket är du mest intresserad av, ett hopfällbart spö eller ett teleskopspö? Ledande fråga: Om jag förstår dig rätt så vill du ha ett lätt spö och en bra rulle som passar både för insjöfiske och för havsfiske? Retorisk fråga: Du kanske undrar hur man sätter ihop det?  

Trattmodellen Berättarfrågor Raka frågor Alternativfrågor Ledande frågor Retoriska frågor

Avslutsmetoder Ta för givet-metoden Alternativmetoden Om-metoden Öppet köp