Säljarbetets förutsättningar Du ska vara serviceinriktad Du ska ha känsla för när det är dags att ta första kontakten Du ska klara av att hantera olika slags kunder Du ska sälja med god säljetik
Säljsamtalet Ett säljsamtal har tre faser Kontaktfasen Analysfasen Utbytesfasen
Köpprocessen Kundens köpprocess har följande steg Bestämma krav på produkten Skaffa information om produkten Värdera informationen Välja produkt Välja inköpsställe Genomföra köpet Vid rutinköp genomgår kunden endast steg 4−6.
Exempel frågetyper Berättarfråga: Var brukar du fiska? Rak fråga: Har du en bra rulle? Alternativfråga: Vilket är du mest intresserad av, ett hopfällbart spö eller ett teleskopspö? Ledande fråga: Om jag förstår dig rätt så vill du ha ett lätt spö och en bra rulle som passar både för insjöfiske och för havsfiske? Retorisk fråga: Du kanske undrar hur man sätter ihop det?
Trattmodellen Berättarfrågor Raka frågor Alternativfrågor Ledande frågor Retoriska frågor
Avslutsmetoder Ta för givet-metoden Alternativmetoden Om-metoden Öppet köp