OOP&M - teori1 OOP&M del III– Föreläsning 3 vecka 6 Kontrollkomponenter (Components) Som Applets.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Mer om Figurer och Bilder i PowerPoint
Händelsehantering i grafiska gränssnitt byggda med Tkinter
Anpassning i Windows och Word utan hjälpmedel med tangentbordet
BANLÄGGNING I OCAD-8 Närpes OK.
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
1 2I1049 Föreläsning 8 KTH-MI Peter Mozelius Grafiska gränssnitt, Java interface och händelsehantering.
Repetition av språket Java
Relationsdatabasdesign
Stefan Möller OOP F16:1 OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 16 Grafiska användargränssnitt, GUI Ytor Komponenter Layout-managers Lyssnare.
Access med Sebastian och Robert
1 Windows programmering (2) Borland C++ Builder 4/5 Modsoft Ab Kent Westerholm.
Enkel dator teknik Tips och tricks.
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Klicka på Aktivera redigering i meddelandefältet
Funktionen SA10-Grupper. Följande typer av grupper finns: - Grupp i kurs hör alltid ihop med en kurskod - Grupp i program hör alltid ihop med en programkod.
Objektorienterad utveckling
Manual: Att skapa en ny sida. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
OOP Objekt-orienterad programmering
Metoder i java Det finns två typer av metoder i java
Swing Grafik delen i Java kallas för Swing. Swing är stort; ca 800 klasser i 16 paket. Swing är en utveckling av AWT (Abstarct Window Toolkit). AWT var.
1 ITK:P1 Föreläsning 4 Grafiska gränssnitt och händelsehantering DSV Peter Mozelius.
Föreläsning 8 Appletprogram/fristående grafiska program Rita linjer, rektanglar mm Skriva text Byta färg Appletprogram html.
1 ITK:P1 Föreläsning 6 Layoutmodeller i Java DSV Marie Olsson.
1 Föreläsning 8 Grafik AWT. 2 Grafik Frame använder man för att skapa ett fönster Button använder man om man vill ha en knapp att trycka på Canvas är.
Föreläsning 13 Polymorfism, Paket och JAR-filer. Polymorfism Ordet härstammar från grekiskan Poly – många Morf – form Polymorf – många former Någonting.
1. Klädlådor I byrån finns en strumplåda och en kalsonglåda. Objektmodellera och ge exempel på användning. Strategi: Ställ upp krav i textform Omvandla.
JavaFX Pär Sikö, Epsilon Agenda Vad är JavaFX JavaFX exempel Swing och JavaFX Språket Egna komponenter Bindning Operationer och funktioner.
Föreläsning 15 (16) Introduktion till Swing. Historik (java.awt) JDK 1.0 – AWT (Abstract Window Toolkit) Paket för gränssnittsprogrammering Har en del.
Polymorfism.
Min första hemsida Hello world!. Byt bakgrundsfärg Hello world!
1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder.
ITK:P1 Lektion 4 Att implementera en spelidé i Java DSV Peter Mozelius.
1 MSPEL Lektion 2 DSV Peter Mozelius Spel i Java applets.
1 ITK:P1 Föreläsning 8 Multimedia för spelkonstruktion DSV Peter Mozelius.
Föreläsning 5 Arrayer & ArrayList Hur man använder API:n
Föreläsning 9 Gränssnitt. Super Super kan användas till anrop av en omdefinierad metod Super kan användas till anrop av konstruktorer i superklassen Super.
0. Kod, Klassdiagram och Sekvensdiagram import java.awt.event.*; import javax.swing.*; import java.awt.*; public class TwoThreads implements ActionListener.
Föreläsning 13 Appletprogram/fristående grafiska program Arv Rita linjer, rektanglar mm Skriva text, byta färg Appletprogram & HTML Grafiska användargränssnitt.
Föreläsning 9 Arv kap 8.1 Interface kap 9.2 Grafiska användargränssnitt (GUI) kap 10.
2I1073 Lektion 1 KTH-MI Peter Mozelius XHTML, stilmallar och Javascript.
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
ATT SKAPA TABELLER Tabeller skall endast användas om man verkligen vill presentera något i tabellform Använd INTE tabeller för att strukturera hela sidor.
Knappar och rutor. Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 22 System.ComponentModel System.Windows.Forms.
OOP - teori1 OOP del II– Föreläsning 5 vecka 6. OOP - teori2 Klasser Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle.
OOP&M - teori1 OOP del III–vecka 15 Mer NetBeans MouseEvent Graphics Threads TIJ Chapter 14 Menus sid Drawing File Dialogs
OOP&M - teori1 OOP del III– Föreläsning vecka 9 GUI Containers och LayoutManagers (Inner classes)
Chapter 8: Getting Started with Graphics Programming
OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11.
OOP&M - teori1 OOP del II– Föreläsning 2 vecka 46 Konstruktorer Instansmetoder Kapitel 14 i kursboken.
OOP&M - teori1 OOP&M del III– Föreläsning 23 vecka 15 Graphics Graphics2D Menyer JMF.
OOP1 OOP&M del III– Föreläsning vecka 11 mer I/O serialization GUI intro.
OOP&M - teori1 OOP del III– Vecka 10 Händelser Kontrollkomponenter (Components) Featuring: Applets.
DA7351 Programmering 1 Skapa och placera en komponent i en container Layoutmanagers Applet Händelser och lyssnare Föreläsning 15.
OOP&M - teori1 OOPM del II – Föreläsning vecka Abstrakta klasser/metoder igen Gränssnitt/Interface klasser igen tillämpat.
3D Rerun.
(Skriv överenskommelsens namn här) ÅÅÅÅ-ÅÅÅÅ Slutrapport (…och lägg gärna en bild här, exempelvis kommunloggan) En överenskommelse inom Västra Götalandsregionen.
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
VISNINGSVERKTYGET POWERPOINT i office 365
Skärminspelning med Active Presenter för Windows
Om du jobbar i huset (ekero1)
Såhär fungerar BABS-maskinen
Tryck på F5 om bildspelet inte startar automatiskt
LATHUND BLODOMLOPPET 2017 Gå in på
Föreläsning 13: Swing (GUI), händelser, timer
IT Fördjupning Jon Wide
Registrering av valorganisation
Appen CLIPS Filmremsa (Medel)
Såhär fungerar BABS-maskinen
Presentationens avskrift:

OOP&M - teori1 OOP&M del III– Föreläsning 3 vecka 6 Kontrollkomponenter (Components) Som Applets

OOP&M - teori2 GUI Består av: Containers – Behållare tex: JFrame, JApplet, JWindow, LayoutManagers – Bestämmer hur layouten byggs upp tex: GridLayout, BorderLayout. Kontrollkomponenter – tex: JButton, JCheckBox, JOptionPane Händelselyssnare och Händelsehanterare– Kopplas till de olika kontrollkomponenter för att ge önskat resultat.

OOP&M - teori3 GUI-Struktur Vi låter två filer bära strukturen för GUI-Applicationen Funktionaliteten placeras i klassen Application Användargränsittet placeras i klassen GUI dessutom har vi en tredje fil där vår mainmetod placeras och som startar applikationen. Förutom ovanstående filer kan det finnas ett flertal andra klasser som bygger upp applikationen och användargränssnittet

OOP&M - teori4 GUI Containers ett urval JFrame – grundbehållre för en applikation. Ett fönster med ram och titel. Kan ha en menyrad. Huvudkomponent i applikation deklareras: JFrame myFrame; skapas: myFrame = new JFrame(); För att får en referens till Jframe för att kunna sätta Layout måste metoden getContentPane() anropas till exempel: Container c = myFrame.getContentPane(); därefter kan man sätta layout på c (JFrame) och lägga till knappar mm. JPanel en osynlig behållare. Används som del i frame för att visa bilder eller placera ut knappar (Applet är subklass till JPanel). deklareras: JPanel myPanel: skapas: myPanel = new JPanel();

OOP&M - teori5 GUI LayoutManagers ett urval BorderLayout innehåller 5 områden( NORTH, SOUTH, WEST, EAST, CENTER) Bra grundlayout GridLayout (ett rutnät av rader och kolumner) Flowlayout (Kontrollkomponenterna läggs till efterhand bara för knappar) Layouter kan appliceras på Containers/Behållare som JFrame, JPanel mfl

OOP&M - teori6 GUI-Struktur-Applet Vi låter tre filer bära strukturen för Applet Funktionaliteten placeras i klassen Application Användargränsittet placeras i klassen Applet. Klassen Applet utvidgar JApplet överskuggar void metoden init som anropas då appleten laddas. Vi har en html fil som refererar och bakar in appleten i Appletfilen. Förutom ovanstående filer kan det finnas ett flertal andra klasser som bygger upp appleten och applicationen.

OOP&M - teori7 GUI-Struktur-Applet Exempel på metoder i JApplet man kan göra override (överskugga) på init() anropas då appletten laddas första gången. Överskuggas alltid. start() anropas då appleten blir synlig efter att ha varit dold. Överskuggas om man till exempel vill ha en animering igång. stop() anropas då appletten döljs kan spara systemresurser tillsammans med start(). destroy() anropas då appletten tas bort ur sidan. Används om man vill städa.

OOP&M - teori8 GUI-Icons Användningsområde: På knappar och JLabels mm Skapas: Icon myIcon; myIcon = new ImageIcon(” "); Iconer kan vara jpg eller gif. Ofta använda metoder: setIcon setRolloverIcon mfl

OOP&M - teori9 GUI-Buttons Användningsområde: När man skall välja mellan ett fåtal alternativ Skapas: JButton myButton = new JButton( ); Ofta använda metoder: getText (För att avgöra vilken knapp som tryckts ner) setText getLabel (För att avgöra vilken knapp som tryckts ner) setLabel mfl

OOP&M - teori10 GUI-CheckBoxes -RadioButtons Används för att välja bland ett fåtal alternativ. Antingen som kryssrutor (CheckBoxes) eller knappar (RadioButtons). Bägge kan läggas till en ButtonGroup för att koppla dem till varandra så inte mer än en kan väljas. JCheckBox myButton = new JCheckBox( ); JRadioButton myButton = new JRadioButton( ); Vanliga Metoder: isSelected

OOP&M - teori11 GUI-ListBoxes-ComboBox ComboBox är en droppdownmeny där man kan välja ett alternativ. Passar när man har upp till ca 20 alternativ ListBoxes är en ruta där alla alternativ visas och man kan välja ett eller flera. Kan göras Scrollbar. Lämplig för många alternativ (obs swing event modell). JListBox myList = new JListBox( ); JComboBox myCombo = new JComboBox( ); vanliga metoder JComboBox getSelectedItem JListBox getSelectedValue getSelectedValues

OOP&M - teori12 GUI-TextFields TextArea JTextField är för text som består av en rad JTextArea för text över flera rader JTextArea(String text, int rows, int columns) JTextField(String text,int columns) metoder getText setText För TextArea append

OOP&M - teori13 GUI-JScrollPane och Border Border Border lägger en ram runt en komponent. Exempel på Borders (LineBorder, TitledBorder, MatteBorder mfl) Border sätts med setBorder för alla komponenter (Subklasser till JComponent) ScrollPane ScrollPane ger en komponent scroll-möjligheter myScrollPane =new JScrollPane(Component tex TextArea)

OOP&M - teori14 ?