Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING 1 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vuxenutbildningen Definition
Advertisements

Brukarfokus i biståndshandläggning
Äldre i välfärden.
(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter.
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Behov av fortbildning i framtidens vuxenutbildningsorganisationer Korsholm Iselin Krogerus-Therman.
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
 " Gränsen mellan folkbildning och utbildning – något som förenar eller skiljer?" Konferensen: Samverkan och flexibilitet för livslångt lärande 2013 Folkbildningsrådet.
Gemensam gymnasie- och vuxenutbildning i Hälsingland Inför beslut om Hälsinglands utbildningsförbund.
AKKU-arbetsgruppen och dess förslag till reformer Eduvuxen Startseminarium Åbo, Paula Lindroos Direktör Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi.
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland 1 Uppdatering av utbildningsstrategin för Egentliga Finland Carola Bryggman
© LPA 2011 Försäkringar från LPA. © LPA 2011 Full nytta av försäkringarna i LPA LFÖPL-försäkringen är basen för varje jordbrukares, fiskares, renskötares.
Riksbankschef Stefan Ingves 15 mars 2012 Finansiell stabilitet ur ett konsument- perspektiv Finansutskottet.
En reviderad läroplan för förskolan
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Finger, M
och de filosofiska utgångspunkterna
historia och filosofiska
Livslångt lärande vid universiteten Arbetsgruppens rekommendationer ur Öppna universitetets synvinkel Elinikäinen oppiminen yliopistoissa UVM.
Utbildningsdepartementet. Remissynpunkter 128 remissinstanser ca 60 spontana remissynpunkter.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Fas VI. Utformad runt mål och syfte med Health 2020 ”Healthy Cities medlemmarna är motorn och verkstäderna för Health 2020 och dess framgång.”
Studieplanering Vårterminen 2012 Studiebyrån Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
För kunskap och bildning NY TEKNIK I UNDERVISNINGEN Henrik Laurén Forskningens fronter
Identifiering av invandrares informella kunskap Åbo Akademi Nanna Wilhelmsson PeL Nanna Wilhelmsson, PeL.
Den första organiserade läroanstalterna var klostren med den utbildnings som bedrevs i de medeltida klosterskolorna. Under medeltiden bedrevs all undervisning.
INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri.
LÄRARSITUATIONEN VID DE FINLANDSSVENSKA YRKESLÄROANSTALTERNA PETRI SALO ÅBO AKADEMI/ÖSTERBOTTENS HÖGSKOLA/PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN.
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Fritt bildningsarbete Arbetar-och medborgarinstituten i Svenskfinland Åbo Akademi/Österbottens högskola – Pedagogiska institutionen/Petri Salo Utvecklingen.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Kursdeltagarnas lärarinriktning.
Folkbildning igår och idag Petri Salo – Åbo Akademi i Vasa – 2008
Tre missuppfattningar 1 It-löser alla problem 2 Konkurrens leder alltid till bättre kvalitet 3 Komvux är traditionell, dyr och dålig Sven Salin Idéseminarium.
historia och filosofiska
Totalreformen av den yrkesriktade vuxenutbildningen handledningstjänster Ulla-Jill Karlsson, konsultativ tjänsteman, Utbildnings- och vetenskapspolitiska.
Demokrati och diktatur
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa VUXENPEDAGOGISK FORSKNING.
Tulijan Tukena Integrationslagen. Tulijan Tukena Integrationslagen  Integration = myndigheternas åtgärder och tjänster (OBS! organisationer stöder den.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Den aktuella situationen Den progressiva inriktningen, baserad på rationalism.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UC
Visioner för vuxenutbildningen i Egentliga Finland Carola Bryggman.
Vuxenhandledning som resurs i arbetslivet. Vad är syftet med Opin ovi/ Läroport helheten? Utgångspunkt: Arbetsförvaltningens publikation 365 Utveckling.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
INNEHÅLL ~ Vuxenpedagogik som ett akademiskt ämne ~ Centrala forskningsområden under 1990-talet ~ Tyngspunktsförskjutningar inom forskning ~ Aktuella begrepp.
Vuxenutbildningens historia och filosofi FÖRELÄSNING 2.
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Folkbildning 1850.
#hyväätyötäSuomi. Finlands ekonomi har stagnerat.
Absolut relativt sa Bill, relativt absolut sa Bull Fattigdom i Sverige – är det ett problem? Björn Halleröd Sociologiska institutionen Göteborgs.
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
Vuxenutbildning MÅLEN FÖR KOMMUNAL VUXENUTBILDNING ÄR ATT VUXNA SKA STÖDJAS OCH STIMULERAS I SITT LÄRANDE. DE SKA GES MÖJLIGHET ATT UTVECKLA SINA KUNSKAPER.
Li Jansson Arbetsmarknadsekonom/Branschansvarig Näringslivets syn på kommunernas roll i kompetensförsörjningen.
Effektivare Sfi och vuxenutbildning Propositionens syfte Sfi ska inte vara en egen skolform utan ingå i skolformen kommunal vuxenutbildning Ändringen träder.
Kommissionen för jämlik hälsa
Vägval för livslångt lärande
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
The Alumni Day English Language and Literature Ingela Ollas
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
Målet av energiutbildningsstrategi
Framtidens fritid och civilsamhälle
Presentationens avskrift:

Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Din försförståelse Vad är lärande? Hur lär du dig bäst? Lever vi i ett lärandes tidsålder? Vad är kunskap? Var finns kunskapen? Vad är ett kunskapssamhälle? Anteckna stickord, utveckla dem till löpande text och skicka till Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik 2011

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Drygt 100 år av folkbildning/vuxenutbildning/ livslångt lärande i Vasa/Finland/Norden A.Vad har förändrats? B. Vad är vuxenutbildningen till för idag? har dess syfte och mål förändrats? Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik 2011

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik 2011 Jordbrukssamhälle Industrisamhälle IT/Kunskapssamhälle övergång välfärdssamhälle servicesamhälle civilsamhälle folkbildningen “föds” folkbildningens och förenings- verksamhetens glansperiod folkbildning och förenings- verksamhet i kris ? nya sociala “rörelser” Folkbildning - Vuxenutbildning – Livslångt lärande övergång

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik 2011 Vad händer under övergångsperioder? Gestaltningen av och synen på de för människans existens grundläggande fenomen såsom tid, rum, arbete och sociala/ekonomiska strukturer förändras eller förädlas Av detta följer osäkerhet, oro, vilsenhet och rotlöshet som kan få vissa destruktiva följder Folkrörelser och folkbildning föds i slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet för att ta itu med dessa destruktiva följder

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik 2011 Från jordbruk, byagemenskap, kollektivt arbete i förhållande till årstider och dygnets ljusa stunder Till virtuell vänskap över alla gränser när och var som helst

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik 2011 VUXENUTBILDNING 2011 Lärande-i-arbete Handledning, vägledning, mentorskap Lärande organisationer, team Yrkesexamen, yrkesprov Validering, kompetenser Öppna, flexibla lärandemiljöer Tyst, erfarenhetsbaserad kunskap FOLK – MEDBORGARE - IDENTITET

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik 2011 Vuxenlärarens kompetenser 2010

Pohjoismaiden tulisi esimerkillään, kokemusten jakamisen tai suoraviivaisen markkinoinnin kautta sekä pitkäjänteiseen tutkimustoimintaan panostaen tuoda esiin aikuiskoulutuksen merkitys luovuuden, kilpailukyvyn ja yksilöllisen hyvinvoinnin edistämisessä. Aikuiskoulutus tulisi nähdä myös ennakoivana ja eheyttävänä toimintana yhteiskuntaa uhkaavien häiriöiden, juurettomuudesta ja huono-osaisuudesta seuraavien elintapasairauksien, päihteiden väärinkäytön ja väkivallan ehkäisyssä. Aikuiskoulutuksella voisi olla nykyistä tiedostetumpi ja merkittävämpi rooli osallisuuden ja yhteisöllisyyden edistäjänä pirstaloituvassa globaalissa nykymaailmassa. Aikuiskoulutuksen uudet teesit 2009 Paula Kuusipalo, Niko Kyynäräinen ja Aleksi Henttonen

Aikuiskoulutuksen uudet teesit 2009 Paula Kuusipalo, Niko Kyynäräinen ja Aleksi Henttonen

Aikuiskoulutuksen uudet teesit 2009 Paula Kuusipalo, Niko Kyynäräinen ja Aleksi Henttonen

Aikuiskoulutuksen uudet teesit 2009 Paula Kuusipalo, Niko Kyynäräinen ja Aleksi Henttonen

Aikuiskoulutuksen uudet teesit 2009 Paula Kuusipalo, Niko Kyynäräinen ja Aleksi Henttonen

Aikuiskoulutuksen uudet teesit 2009 Paula Kuusipalo, Niko Kyynäräinen ja Aleksi Henttonen

Vuxenutbildning Vuxenutbildning tillhandahålls jämlikt för hela den vuxna befolkningen. Regeringen klarlägger möjligheterna att reformera den offentliga finansieringen av vuxenutbildningen i syfte att tillgodose medborgarnas individuella utbildningsbehov genom personliga utbildningskonton för medborgarna. På trepartsbasis ska det utredas hur kontona kan användas som en del av arbetslivets avtal. Som en del av SADE-projektet utvecklas ett elektroniskt bildningscenter som har en tjänst där medborgaren kan finna all utbildning som erbjuds i Finland. Regeringen främjar fritt bildningsarbete för att tillgodose de behov av allmänbildning som de grupper som annars står utanför utbudet av utbildning har och för att främja integrationen av invandrare. Det fria bildningsarbetets andel inom den samhälleliga utbildningen utökas. Vuxenutbildning i regeringsprogrammet 2011 för vad, hur och för vem?

Möjligheterna till vuxenutbildning för personer utan examen, för småföretagare och andra underrepresenterade grupper förbättras. För läroanstalterna skapas ekonomiska incitament till utbildning av vuxna utan examen och läroanstalterna sporras till samarbete med arbetsplatser och till uppsökande verksamhet. Examensavgifterna slopas för vuxna utan examen. Möjligheterna till fortbildning förbättras för högt utbildade. Universitet och yrkeshögskolor uppmuntras till att i vuxenutbildningen tillhanda- hålla omfattande kompetenshelheter, delar av examina och annan kortvarigare utbildning, även med hjälp av utbildning som leder till examen. Systemet med fristående examen befästs som ett sätt att uppvisa kompetens som förvärvats i arbetslivet. Finansieringen av utbildningen med fristående examen ordnas så att finansieringen inte sporrar till att ordna onödig förberedande undervisning. Examenskommissionernas resurser dimensioneras med beaktande av kommissionernas karaktär av myndighetsverksamhet. Vuxenutbildning i regeringsprogrammet fortsättning

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Does adult education need a philosophy? Reflections about the functions of adult learning in today´s society Matthias Finger 1990 Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik 2011

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi NÄR SKRIVITS OCH VARFÖR? Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik 2011

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2008