Li Jansson, Almega Utbildningsföretagen Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser
Marknaden; aktörer och utbud Vuxenutbildning och Svenska för invandrare, SFI –6,3 miljarder 2013 Andel av deltagarna hos andra utförare än kommunen: –Komvux: 42% –SFI: 33% Utbildningsföretag –Små och stora företag –Störst: Academedia, Lernia, Miroi mfl 2
Differentiering på marknaden 3 Utbud av olika aktörer samt specialiseringar beror delvis på upphandlingarnas konstruktion –Upphandlingens längd och möjligheter att investera i tekniktunga utbildningar –Valfrihetssystem tenderar ge fler aktörer med mer olika inriktning Konsolidering på marknaden genom Academedias förvärv av Hermods
Kvalitet 4 Academedias exempelkommun: –Andelen som slutförde SFI ökade från 61% till 81%, sparade 6 miljoner åt kommun. Befintlig personal kvarstod. Förekommer att verksamheter med hög uppmätt kvalitet slås ut från marknader –Tekniska skäl, drabbar mindre företag hårdast Öppna jämförelser, som t ex i Nacka, uppskattas av utförare, underlättar val samt stärker kvaliteten över tid
Trender på marknaden 5 Behoven av vuxenutbildning ökar genom ökad invandring –Resultat och kvalitet blir ännu viktigare för att säkerställa rätt resultat i upphandlad utbildning Svårigheter för mindre företag i form av krångliga upphandlingar, vinstbegränsningar och liknande kan tänkas driva på mot färre, större företag