NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Advertisements

Ebba Ruhe & Anneli Åström Biblioteksdagarna 25 maj 2007
Vs..
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Beredningen för integration och mångfald
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Omvärld och invärld två bilder av vad biblioteken har att kämpa för
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
Here we are – what to expect?. Forskningen •Organisationer förbiser slutanvändarna när man utvärderar implementeringen av informationssystem •80 procent.
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Workshop inför Projektet
Projekt. Det körs liksom projekt överallt, det slösas med pengar men vad leder de egentligen till?
How to learn a Second Language?
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Att rita en instruktion
Kommunikationskoncept för den Internationella studentrekryteringen DEL [Detta är en ppt- med inspelad berättarröst. Du kan när du vill använda.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
4. Kanaler och forum, hemsidor, press och media Alvesta 11 februari 2010 Jacob Schulze.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Grundtvig Ett EU-projekt för IV-klasser. Grundtvig Vad är Grundtvig? Grundtvig är ett projekt för att öka samarbetet mellan olika EU-länders IV- program.
nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015
Samhällsvetenskapliga metoder
Naturvetenskap och teknik i samhället Kompetensutveckling inom akademin Sara Nyberg, ECE/Lärande Olle Dahlborg, Sveriges Ingenjörer Adela Rodrigo, KTH.
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
Digitalt referensarbete - att vara bibliotekarie i en social tidsålder Stockholms stadsbibliotek mars 2012.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
”… det är framför allt service och bemötande - och därigenom kundupplevelsen - som bygger ett starkt varumärke.” ur Skellefteå kommuns varumärke och image.
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
William Sandqvist Funktionsbibliotek När man utvecklat en funktion så långt att den är "färdigutvecklad" kan man lika gärna spara den på.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
Love, love, love Bibelstudium, Love Each Other,
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
STUDENTREKRYTERING.
Framtidens familjecentral
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Don´t just try! Do! Emma Nääs
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Digitization and Management Consulting
För att vi ska kunna beskriva...
”Projects are about People”
Akademiska värden - inledning till samtal
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
PNA i framtiden: Vad kan jag förvänta mig och vad kan förväntas av mig
Varför MOOC? Trender: Globalisering Individualisering
Planering i matematikundervisning
My role model.
Action Learning.
Practice and challenges in involving fathers
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Packaging that makes life easier!
Presentationens avskrift:

NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen Kompetensutveckling för lärare Sara Nyberg, KTH/Lärande, enheten för högskolepedagogik sarany@kth

Överblick Bakgrund Syfte Mål Utmaningar Metod Resultat Tänk på! Läs mer Här visar jag vad jag ska gå igenom på ca 20 så att ni vet vad ni kommer få ta del av. Ta gärna frågor efteråt.

Europeiska Socialfonden Bakgrund - Vad ska jag bli när jag bli stor? Tänk om läraren kunde berätta vad jag ska ha den här metoden och det här verktyget till. Dom behöver jag säkert inte använda i det jobbet jag kommer välja Europeiska Socialfonden Kraven på högskolelärares kompetenser har förändrats under senare år som följd av förskjutningar i den högre utbildningens målbilder. I dag är utmaningar och exempel som rör samspel med omvärlden mycket centrala. Behovet av arbetslivsanknytning i utbildningen är dock fortfarande svagt tillgodosett på många håll.

Syfte för KTH Pilotprojekt – att prova nytt Öka kvaliteten på utbildningen Jobba med lärarna istället för studenterna Nytt projekt inom högskolevärlden Ge lärarna mer kompetens om omvärlden Stötta studenterna i tankar kring sin framtida arbetsmarknad

Mål Handlingsförmåga Högskolelärarna medvetandegörs om behovet av arbetslivsanknytning i undervisningen Högskolelärarna har fått kännedom om villkor samt om arbetsmarknadens efterfrågan av personer med högre utbildning Högskolelärarna har kontakt med individer från arbetsmarknaden utanför akademin Högskolelärarna förvärvar kunskaper som hjälper dem att förmedla färdigheter som efterfrågas på arbetsmarknaden Högskolelärarna förvärvar arbetslivserfarenhet från relevanta områden inom arbetsmarknaden Handlingsutrymme, dvs tid och pengar 7 mål Samverkan, 5 mål Kommer endast ta upp handlingsförmåga, dvs den möjlighet till kompetensutveckling som vi jobbade med för lärarna under projektet

Utmaningar Inom KTH Lärarens tid och intresse “Bara ett projekt” Att nå hela målgruppen “I var mans mun” Inom projektet Känsla av “produktion” Finansieringsform Projektansökan Vi var självklart inte utan utmaningar!

Metod och tillvägagångsätt Wor k shops Smala ämnen och riktade Inbjudningar Breda teman och öppna inbjudningar Skönt att veta att vi fick prova och testa olika metoder och aktiviteter, vad var det som läranre efterfrågade? Modiliseringsfas Genomförandefas

Utbildningsaktiviteter för lärarna Förläsningar för lärare Föreläsningar för studievägledare Arbetsmarknadsdagar för doktorander Speednetworking Samverkanskampanj Företagsbesök på KTH Studiebesök på företaget Praktik på företaget Ämnesspecifika workshop med näringslivet Satsning på projektledning för lärare Peer mentoring

Resultat To some extent I have recieved new ides and approaches to academic therories and engineering experience. One of the most useful aspects of the program was having the chance to discuss what competences are required with employees working in a broad range disciplines. I have the impression that the insight that I have gained will stay for a long time. The main value for me in NOTIS is that it confirms that what I do and teach in my courses is compliant with corresponding content and activities in industry.

Scania: Mkt värdefullt att få ta del av både arbetsgivarens och före detta studenternas perspektiv. Saab: Studiebesök som detta ger massor av idéer till undervisningen. Det är viktigt att få se och ta på saker.  Scania: Mkt bra studiebesök, särskilt att få träffa relativt nyanställda teknologer som har en bra och aktuell insyn i bägge världarna.  Peer mentoring: "Jag vill få möjligheten till en djupare kontakt med någon utanför akademin för att lättare kunna se vad studenterna behöver."

Tänk på Hur kan du använda “dina” pengar från Europeiska Socialfonden? Ta lång tid på dig att göra en mobiliseringsfas/inledande projekt Förankra i ledningen Se till att ha en högt uppsatt referens/styrgrupp som har mandat Ha gott om tid! Våga prova – Lärarna och framförallt aktörer utanför akademin har varit väldigt positiva!

Läs och hör mer sarany@kth.se https://www.kth.se/ece/avdelningen-for-larande/projekt/notis Broschyr Artikel Elias Said sarany@kth.se Dela ut broschyr och Elias Said, ett smakprov Finns inte tid idag att berätta hur vi kommer att jobba på KTH men jag har fått uppdraget att jobba vidare med detta på heltdi! Lyssna till hur KTH kommer att arbeta med arbetslivsanknytning på HSS

Tack för ditt engagemang! /Sara