04/06/ Balanserade kunskapsflöden - därför behövs wfmd.org Balans i hela verksamheten > delarna
04/06/ Dagens situation Processor försäljning support kvalitet inköp möte Roller, ansvar, underlag, beslut, aktiviteter Händelse Resultat Projekt ärende Marknadsföring Utveckling Leverans
04/06/ För många kategorier, kataloger och konstiga begrepp – ska vi verkligen ha var sin standard? Eller kan man organisera information och dela kunskap efter egna perspektiv? Marknadsundersökning Kundenkäter Undersökningar, Kunskapsinsamling Syna kunder, behov, projekt Frågor och svar Budget / investeringar Beslut från Ägare Rapporter Idéer, Förundersökning, Beställning, Plan, Processer / rutiner Produktion, Försäljning, Marknadsföring Ekonomiadministration Omvärldsbevakning Projekt support ärende Rapportering Utvärdering Beslut från Ägare Rapporter Undersökningar, Kunskapsinsamling Förändring Projekt Processer / rutiner Produktion, Försäljning, Marknadsföring faktura offert inbjudan Ekonomiadministration Trend Omvärldsbevakning Idéer, Förundersökning, Beställning, Plan, Rapportering Utvärdering Behov Marknadsundersökning Kundenkäter Syna kunder Frågor och svar Styrning AffärsplanBudget / investeringar Oorganisation
04/06/ Utveckling D Ägare O Kund C Processer P fyra perspektiv vanligaste målbilden Fyra perspektiv
04/06/ ÖVERLEVA Utveckling D PLANERA Ägare O GENOMFÖRA Kund C Processer P Invest- ering resultat Förändring Styrning Trend Behov K U N S K A P S F L Ö D E N
04/06/ Kunskapsflöden FlödeDokument-typer D O C P BehovMarknadsundersökningC-O Kundenkäter Syna kunder Frågor och svar StyrningAffärsplanO-P Budget / investeringar Beslut från Ägare Rapporter FörändringProjektD-P Idéer, Förundersökning, Beställning, Plan, Rapportering Utvärdering TrendOmvärldsbevakningD-C Undersökningar, Kunskapsinsamling AktiviteterProcesser, ”jobb” P-C Produktion, Försäljning, Marknadsföring Ekonomiadministration
04/06/ Kunskapsflöde för dokument Introducerar relationer i verksamheten och organiserar information efter relationer och perspektiv Kombinerar långsiktigt med kortsiktigt med Kalplan-Norton’s BSC- modell på ett genomgripande men enkelt vis Skapar nödvändiga kopplingar mellan processer, beslut och långsiktighet i verksamhet som blir kopplad i hela organisationen. …Är en given nyckel (metadata) för kunskapshantering Proc- ess dokument D O C P
04/06/ Aktiviteter & Resultat MarknadsföringInbjudan, prod.info FörsäljningOffert, specifikation ProduktionDokumentation, support EkonomiadministrationFaktura, Påminnelse CRM Processer för tjänster och produkter D O C P
04/06/ Utveckling, projekt Förundersökning Genomförande Uppföljning Projekthanteringssytem och resursplanering D O C P
04/06/ Planering Affärsplan Budget / investeringar Beslut från Ägare Rapporter Förändring av processer Enterprise Resource Planning D O C P
04/06/ Marknadsanalys och ”intelligens” Marknadsundersökning Kundenkäter Kunder/Kvalitet Frågor och svar Konkurrensbevakning Trender och överlevnad Kunskapsinsamling Idéer och visioner Business Intelligence D O C P
04/06/ Bra balans - bra jobb Customer Resource Management Marknadsföring Enterprise Resource Planning Projekt Business Intelligence för Knowledge Management Det behövs samlat grepp på: D O C P
04/06/ … och dessutom Avsändare: Organisation/verksamhet Roll eller/och Person Kontakter:Ansvarig Informatör Länk till kontaktinformation Mottagare: Organisation och verksamhet Roll eller/och Person Giltighetstid:Period fram till från Status: aktiv avslutad avvaktar Beroenden: D O C P
04/06/ Work Flow MetaData flow: CO(mkt.r.) OP(Control) PC(Activity) PD(Change) DC(Trend) Relation: ansvarig kund kontakt Process: business-plan invoice next step Type/activity: document type e.g. memo activity type e.g. pre-study Status: i ärende i avtal i projekt