Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om stabiliseringspolitiken och stimulansåtgärder Martin Flodén Handelshögskolan i Stockholm SNS Frukostmöte, December 2008 Page 1.
Advertisements

KONJUNKTURLÄGET 27 mars 2013 Jesper Hansson. Sammanfattning •Små revideringar av prognosen •Förtroendet bland hushåll och företag förbättras •Svag utveckling.
Överskottsmålet och det finanspolitiska ramverket
Svensk finanspolitik Lars Calmfors Finansutskottet, 19/5-09.
De offentliga finansernas långsiktiga hållbarhet Lars Calmfors 13/11-07: Kommentarer till rapport från Riksrevisionen.
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Konjunkturer.
Finanspolitiska rådets rapport 2009 Presentation för KI Laura Hartman 15 maj 2009.
De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
KONJUNKTURLÄGET 18 juni 2008 Urban Hansson Brusewitz.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 14/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? - Är den minskade oron verkligen befogad? Fungerar.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
För att kunna göra varor och tjänster behöver man produktionsfaktorer.
Finanskrisen Var kommer vi från och hur tar vi oss ur den? Lars Heikensten.
Internationell Ekonomi
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 juni 2014 Konjunkturläget, juni 2014.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 19 juni 2013.
Har konjunkturcykeln ändrat karaktär? Mattias Erlandsson, Riksbanken
Offentliga sektorns finansiella sparande Miljarder kronor respektive procent av BNP.
Konjunkturläget Juni 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Konjunkturläget Mars 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
En snabbkurs i finanspolitik och budgetarbete Laura Hartman SNS Samhällsprogrammet 19 september 2008.
Konjunkturläget Augusti 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Mycket läsvärd rapport – mer debattskrift än prudentlig utvärdering Stöder en gyllene regel för finanspolitiken. Dynamisk finansiering Partiella kalkyler.
Överskottsmålet och det finanspolitiska ramverket Torben M. Andersen.
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
Svensk ekonomi – var är vi och vart ska vi? Lars Calmfors Controllerdagarna 20/ Stockholm.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Budgetpropositionen för 2015 Lars Calmfors Nationalekonomiska föreningen 11 november 2015.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2014 Konjunkturläget, december 2014.
Vad är Finanspolitiska rådet? Lars Calmfors Finansdepartementets dag 13/2-08.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Fler jobb. Inte ökade klyftor.. Bokslut för ,4 procents tillväxt i sysselsättningsökning 1,4 procents inflation 2,1 procents finansiellt.
Finansdepartementet Kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport maj 2009 Anders Borg.
Konjunkturer.
Penningpolitik med inflationsmål
vägval Diskussion kring Sveriges ekonomiska politik
1 Svensk finanspolitik Lars Heikensten, Europeiska revisionsrätten - några kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport 2008.
Finanspolitiska rådet i Sverige Presentation på Norges Finansdepartement 4 november 2008 Torben Andersen och Lars Calmfors.
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
Finanskrisen och lågkonjunkturen Martin Flodén 12 maj 2009.
Svensk Finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport 2008 Laura Hartman 11 december 2008.
KONJUNKTURINSTITUTET
Finanspolitiska rådets rapport 2014 Lars Calmfors 13/
Kommunalekonomins utveckling till år 2019 Källa: Programmet för kommunernas ekonomi samt Kommunförbundets beräkningar.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport maj Lars Calmfors.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 26 augusti 2015 Konjunkturläget, augusti 2015.
Offentliga sektorns finansiella sparande Miljarder kronor respektive procent av BNP.
BNP i Sverige Procentuell förändring, fasta priser.
Kommunalekonomins utveckling till år 2019 Källa: Programmet för kommunernas ekonomi samt Kommunförbundets beräkningar.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Hållbarhetsrapport 2016 för de offentliga finanserna Konjunkturinstitutets årliga oberoende utvärdering av den långsiktiga hållbarheten i de offentliga.
K6: sid. 1 Kapitel 6 Produktion, ränta och växelkurs Vad händer med jämvikten om inhemsk eller utländsk efterfrågan påverkas? Vi börjar med en motsvarighet.
Att spara långsiktigt? En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Stabiliseringspolitik i praktiken
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla tabeller
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Ekonomirapporten, maj 2019 Alla tabeller
Presentationens avskrift:

Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen

Finanspolitiska rådet Ledamöter Lars Calmfors (ordf) Torben Andersen (vice ordf) Karolina Ekholm Per-Ola Eriksson Martin Flodén Laura Hartman Ann-Sofie Kolm Erik Åsbrink Kansli Thomas Eisensee Ann Öberg

Rapportens innehåll 1.Finanspolitiken och det finanspolitiska ramverket 2.Finansdepartementets makroekonomiska prognoser 3.De sysselsättningspolitiska reformerna 4.Förändringarna av fastighets- och förmögenhetsskatten 5.Regeringens beslutsunderlag

Rapportens viktigaste slutsatser Regeringen gör rätt i att ha stora överskott de närmaste åren Men en omformulering av överskottsmålet bör övervägas Jobbskatteavdraget och den sänkta a-kassan kan väntas öka sysselsättningen på sikt Men reformerna av a-kassans finansiering och fastighetsskatten har varit misslyckade

Det finanspolitiska ramverket Långsiktig hållbarhet är ett överordnat mål Överskottsmålet och utgiftstaket är operationella, medelfristiga mål som ska göra det lättare att uppnå hållbarhetsmålet Överskottsmålets nivå bör bestämmas av: –mål om välfärdsfördelning mellan generationer –mål om samhällsekonomisk effektivitet (utjämning av skatterna över tiden) –försiktighetsmotiv Utgiftstryck från den demografiska utvecklingen

Regeringen bör bättre motivera överskotts- målets nivå Vilken vikt har olika motiv? Målkonflikter måste diskuteras Behov av generationsanalyser - hur påverkar olika budgetutfall fördelningen mellan generationer?

Överskottsmålet kommer att behöva revideras Enligt regeringens egna kalkyler ska det bara gälla fram till 2015 Därefter minskar överskotten enligt kalkylerna och blir så småningom underskott Överskottsmålet infördes när de offentliga finanserna måste konsolideras Idag finns helt andra möjligheter att finjustera målformuleringen Det finns ett legitimitetsproblem

Överväg en gyllene regel Överväg om överskottsmålet ska gälla den offentliga sektorns totala sparande och inte bara det finansiella sparandet - det totala sparandet är summan av finansiellt sparande och nettoinvesteringar - dagens överskottsmål kan hålla tillbaka de offentliga investeringarna Tillsätt en offentlig utredning - behov av spärrar mot missbruk - gräns för hur låg den offentliga sektorns finansiella förmögenhet får bli

Exempel på gyllene regel Storbritannien Tyskland Många amerikanska delstater Kommuner och landsting/regioner i Sverige (det kommunala balanskravet) Svenska staten på 1950-talet –driftbudget för löpande utgifter och inkomster –kapitalbudget för investeringar (lånefinansiering)

Utgiftstaket och en gyllene regel Med en gyllene regel skulle också utgiftstaket behöva omformuleras - kostnader i stället för utgifter - avskrivningar i stället för investeringsutgifter Ändrade redovisningsprinciper i budgeten - fullständig bokföringsmässig redovisning i stället för som idag delvis kassamässig Tendens i dagens system till godtyckliga undantag från normal budgetprövning för vissa investeringar

Förbättra redovisningen av den offentliga sektorns ekonomiska ställning Idag saknas redovisning om hur den offentliga sektorns nettoförmögenhet utvecklas i budget- och vårpropositioner Det går inte att få en helhetsbild av den offentliga sektorns ekonomiska ställning En redovisning av statens nettoförmögenhet finns i Årsredovisning för staten - men statens nettoförmögenhet enligt årsredovisningen är ca 800 mdr kr lägre än enligt finans- och nationalräkenskaperna - årsredovisningen tillmäts litet intresse

Finanspolitikens stabiliseringspolitiska roll Tidigare inga klart formulerade principer Vårpropositionen - Riksbanken har huvudansvaret för konjunkturstabiliseringen - finanspolitiken ska normalt verka via de automatiska stabilisatorerna - aktiv finanspolitik bara i vissa situationer Behov av ytterligare klarlägganden - stora konjunkturstörningar - aktiv finanspolitik ska tillföra ett mervärde utöver vad som går att åstadkomma med penningpolitik

Stora överskott viktiga de närmaste åren? För närvarande mycket stora överskott Den stora osäkerheten i hållbarhetsberäkningar ger starka försiktighetsargument för större överskott än en procent av BNP fram till 2015 Ett finansiellt sparande på en procent av BNP räcker precis för att hålla den finansiella förmögenheten konstant som andel av BNP (vid ca 20 procent) Hur stora säkerhetsmarginalerna bör vara är en rent politisk fråga Den naturliga anpassningen borde vara att höja pensionsåldern i takt med ökningen av livslängden

Finansdepartementets makroekonomiska prognoser Inte sämre än andra prognosmakares – men inte heller bättre BNP-tillväxten och överskotten har underskattats Det har gjort det lättare att uppnå stora överskott Risk att vi överskattar fördelarna med det nuvarande finanspolitiska ramverket