Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Skola 2011 Lgr11 - genomförandeprocess
Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Välkommen till Vikenskolan
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Högskoleförberedelse
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu?
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lärares planeringsarbete!
Lokal Pedagogisk Planering
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Den individuella utvecklingsplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Hovstaskolans styrdokument
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Klagshamns rektorsområde
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Planering och genomförande av undervisningen
Björkgren.  De uppsatta målen för undervisningen bör vara i samklang med arbetsmetoderna och utvärderingen  Utvärdering handlar i grunden.
Utmaningar i arbetet med BfL
Förskoleklassen Torpshammar
Uppföljning och utvärdering
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Resultat av klassrumsbesök
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
BETYG Hur? Vad? Varför?. Varför? För att riksdagen har bestämt det! (Men det finns fler anledningar…)
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Pizza Recept till lektion 5. Pizza kemiskt jäsmedel = bakpulver kan du nämna 2 till?
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Bedömning och betygsättning
Klagshamns rektorsområde
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Begreppet undervisning
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11

Olika kunskapsformer - fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet ska balanseras så att de bildar en helhet för eleverna I kunskapskraven (i kusplanerna i Lgr 11) finns kunskapsformerna representerade på varje betygssteg (A, C och E)

 Bedömningens syfte Kartlägga kunskaper Värdera kunskaper Återkoppla för lärande Synliggöra praktiska kunskaper Utvärdera undervisning

Kartlägga kunskaper  i olika skeden och sammanhang under skolgången  få en biild av elevernas kunskaper i det aktuella ämnet just då  till grund för planering och individuella insatser

Värdera kunskaper  hur långt har eleverna kommit i sin läroprocess?  kan ske vid en bestämd tidpunkt under pågående kurs och som en summering av prestationer i slutet av kursen  den sammfattande och värderande bedömningen ligger till grund för ämnesspecifika skriftliga omdömen eller betyg

Återkoppla för lärande  uppföljning med tydlig återkoppling på arbetsprestationer  vägledning i vidare kunskapsprocess  synliggöra styrkor och svagheter i relation till kunskapskraven  se utvecklingsmöjligheter

Synliggöra praktiska kunskaper  direkt återkoppling i handling eller aktivitet – exempel: problemlösningsförmåga, analysförmåga och kommunikationsförmåga (estetiska ämnen)

Utvärdera undervisning  elevernas resultat ger läraren information om hur undervisningen har fungerat  anpassa och utveckla av undervisningsmetoder (sker också på nationell och internationell nivå - jämförelse lärare, skolor och kommuner)