Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11
Olika kunskapsformer - fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet ska balanseras så att de bildar en helhet för eleverna I kunskapskraven (i kusplanerna i Lgr 11) finns kunskapsformerna representerade på varje betygssteg (A, C och E)
Bedömningens syfte Kartlägga kunskaper Värdera kunskaper Återkoppla för lärande Synliggöra praktiska kunskaper Utvärdera undervisning
Kartlägga kunskaper i olika skeden och sammanhang under skolgången få en biild av elevernas kunskaper i det aktuella ämnet just då till grund för planering och individuella insatser
Värdera kunskaper hur långt har eleverna kommit i sin läroprocess? kan ske vid en bestämd tidpunkt under pågående kurs och som en summering av prestationer i slutet av kursen den sammfattande och värderande bedömningen ligger till grund för ämnesspecifika skriftliga omdömen eller betyg
Återkoppla för lärande uppföljning med tydlig återkoppling på arbetsprestationer vägledning i vidare kunskapsprocess synliggöra styrkor och svagheter i relation till kunskapskraven se utvecklingsmöjligheter
Synliggöra praktiska kunskaper direkt återkoppling i handling eller aktivitet – exempel: problemlösningsförmåga, analysförmåga och kommunikationsförmåga (estetiska ämnen)
Utvärdera undervisning elevernas resultat ger läraren information om hur undervisningen har fungerat anpassa och utveckla av undervisningsmetoder (sker också på nationell och internationell nivå - jämförelse lärare, skolor och kommuner)