Bakgrund Undersökningar visar på att inaktivitet och övervikt hos både vuxna och barn har ökat explosionsartat i stora delar av världen. Vi rör oss för.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hållbar utveckling på med.
Advertisements

Under 1800-talets slut kunde en mening om idrotten se ut så här:
Tankar och träning vid Parkinsons sjukdom
Idrottsteori.
Tränings och Tävlingslära
Gimme5 historia Projektet startar 2010 Val av övningar HT 10
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Friskis&Svettis Kiruna 2011
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
DET HÄR BEHÖVER VI FÖR ATT MÅ BRA:
Hem – och konsumentkunskap Sjöfruskolan VT-12
FaR® på Hisingen Anders Esko, leg sjukgymnast
Kondition och träning.
Idrott och hälsa År 6 VT 2014 Linda Johansson.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Fotbollsakademi – för flickor och pojkar!
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
En projektbeskrivning
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Grundträning inomhus, för den äldre gruppen, som är födda 2002 eller tidigare Vi springer ute tillsammans måndagskvällar, och så tränar vi inomhus i Tennishallen.
VARFÖR IDROTT I SKOLAN ? * Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. *
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Livsstilspyramiden Att kombinera e-utbildning med IRL -aktiviteter.
Min hälsa Nu och i framtiden!!! Varför skall vi träna/röra på oss?
Träningslära 9:or ht 11.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Dans – eller rörelse till musik
Skolutveckling via digitala medier
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
HÄLSA Föreläsning om HÄLSA Av och med Stefan Lindström
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 9 HT 2014
Välkommen till! Varför QualisTorget – vad kan QualisTorget göra för Er skola? QualisTorget beskriver denna webbtjänsts funktion på ett bra sätt, eftersom.
Pedagogiskt årshjul Idrott och hälsa år 4-9
Upplägg för introduktion  Schack4an  Schack i skolan  Internationell utblick  Resultat  Forskning och utvärdering  Framtiden.
Hopp-projekt H-hälsa, O- och, P- personlig, P-planering. Syfte
ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR
Demokratitorg Ett möte mellan unga och politiker.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
VARFÖR IDROTT OCH HÄLSA?
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Vem är jag, Vem är du?.
Hälsa och Kondition.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
10 år med Liv & Hälsa ung Hur mår niondeklassare i Sörmland? Källa: ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung Hur mår niondeklassare.
Sammanställning av enkätsvar ang
Idrott och hälsa 1.
/Manal, Melissa, Nicole och Michelle
Erfarenheter om pågående forsknings- och utvecklingsarbeten i ett förskole- till högskoleperspektiv Learning och Lesson Studies i matematik och naturvetenskap.
Främjande av hälsa Varför främja hälsan? På samhällsnivån är det mycket billigare att förebygga än att sköta sjukdomar På individnivån uppskattar.
Utvecklingssamtal Sandvikens IF P Titta på de olika områdena och prata igenom med barnen vad de själva tycker att de är bra på och vad de tycker.
Motion och träning Idrott och hälsa 1.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
1 Vad är kondition? Blodomloppets kapacitet att transportera syre (hjärtats storlek och styrka, andelen röda blodkroppar). Musklernas förmåga att ta.
BIOSFÄRUTMANINGEN 2016 Skapa en lek för alla. VI BOR I ETT BIOSFÄROMRÅDE! Vem utser ett biosfärområde? Ett biosfärområde utses till biosfärområde av Unesco,
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Nationell godkänd idrottsutbildning (NIU). Syftet med Idrottsgymnasiet Gotland är att ge elever möjlighet att kombinera gymnasiestudier med en elitsatsning.
TRÄNINGSLÄRA Våra kroppar är anpassade för ett liv i rörelse. Vad händer med våran kropp när vi rör oss för lite?
IDROTT OCH HÄLSA De centrala begreppen Centralt innehåll åk 1-3.
HuFF – visionen som blev verklighet. 1) Att verkligen bli hela kommunens gemensamma elit- /representationslag och 2) Att vara en plattform för att samordna,
Weronica Helleberg Idrottslärare Finnbacksskolan
Utvärdering PT Mälarhöjdens skola vt2017.
Självbedömning Idrott och Hälsa ÅK 6
Är det fult att inte vara bäst?
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Tipspromenad.
Presentationens avskrift:

Bakgrund Undersökningar visar på att inaktivitet och övervikt hos både vuxna och barn har ökat explosionsartat i stora delar av världen. Vi rör oss för lite och sitter still för mycket. Undersökningar visar på att upp till en fjärdedel av 10-åringar i Sverige är överviktiga eller feta.

Syfte Syftet med Projekt RUN är att utveckla en ny modell för hur man genom insatser i skolan kan förebygga övervikt och motverka inaktivitet.

Historik 2005 Projektet RUN startade hos fotbollsföreningen BK Häcken, på förfrågan av Hälso- och sjukvårdsnämnden. 2007 Sedan HT-07 drivs projektet även av Gunnilse IS i Angered . 2012 Politiskt beslut: alla skolor i Angered som har elever i åk 4 och 5 ska delta i RUN-projketet. Ca: 1 000 elever from ht-12. Även fotbollsföreningen Västra Frölunda IS och handbollsklubben Redbergslids IK driver RUN.

Vad innebär RUN? 1 tillfälle (60 minuter) fysisk aktivitet /vecka i skolans idrottshall under åk 4 och åk 5. Kompletterar skolidrotten. Teori- kost och motion (tot. 4 lekt). Utflykter 2 ggr/termin.

Vad skall vi lära oss? Teorilektioner Vad påverkar din hälsa. Vad kan du själv påverka? Hur bör man äta? Vad innehåller maten? Hur mår kroppen om du väljer att äta ”bättre” resp ”sämre” mat? Varför är det bra att träna? Hur mycket behöver man träna för att må bra? Vad kan hända om man inte rör på sig?

STYRKA/SPÄNST/SNABBHET Aktivitetsschema   STYRKA/SPÄNST/SNABBHET 2 Styrka 3 Stafetter 4 Tjejernas val 5 Teori 3 Lekar & Övningar Utflykt 6 Hopp & Intervaller 7 * SPORTLOV * 8 Friidrott 9 Core & Mattglidarleken RÖRLIGHET 10 Gymnastik 11 Lekar 12 Yoga 13 Killarnas val 14 *PÅSKLOV* 15 Teori 4 Hinderbana KONDITION 16 Fysträning 17 Fotboll 18 Cirkelträning 19 Klassens val 20 Jogging & Intervaller – UTE 21 Utomhusaktivitet – UTE 22 Avslutningsvecka – UTE 23 RUN-AVSLUTNING ÅK 5! 24 * SOMMARLOV *

SCHEMA RUN HT-12/VT-13 SCHEMA   Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag 8 Nytorp 4a Vättle 5b hel Gårdst 4a Gårdst 5c 08.10-09.10 Lövgärd 4a 08.00-09.00 08.05-09.05 Nytorp 4c 08.20-09.20 Vättle 4b halv Gårdst 4c Vättle 5a hel Gårdst 4b delad 9 09.30-10.30 Gårdst 5b Lövgärd 4b 10.15-11.15 08.40-09.30 09.15-10.15 Terese/Donna 09.00-10.00 09.40-10.40 Gunnilse 4a Banaz/Donna Sanel/Patricio Vättle 4a halv Donna/Zlatko Gårdst 5a halv Sanel/Danijel 09.35-10.25 10 10.10-11.10 Gunnilse 4b Vättle 4c halv Zlatko/Banaz 10.35-11.35 10.30-11.20 11 Terese Terese/Banaz 12 Nytorp 5d Lövgärd 5a Nytorp 4d 11.50-12.50 12.00-13.00 13 12.40-13.40 Bläsebo 4b Nytorp 5a Bläsebo 4a Lövgärd 5b Gunnilse 5 måne Nytorp 4b Bergsg 4b 13.00-14.00 13.10-14.10 Backegård 4f Bläsebo 5b Vättle 5c hel Backeg 4e 13.50-14.50 13.20-14.20 Banaz Nytorp 5c Lövgärd 5c Sandekl 4a 13.15-14.15 Eriksbo åk 4 Gunnilse 5 sol 14 Nytorp 5b Bergsgård 5a 14.25-15.25 Banaz/Petra 14.20-15.20 13.40-14.40 14.05-15.05 Eriksbo åk 5 Terese/Sanel Zlatko 15.05-16.05 14.00-15.00 Donna/Patr. Bergsg 5b Sandekl 5a Sanel/Haris Bläsebo 5a Zlatko/Sanel 14.15-15.15 14.50-15.50 Banaz/(Sanel) 14.10-15.10 15 Bergsg 4a Danijel Tider (tag med idrottskläder + skor, handduk) Ledare

Utvärdering Utvärderingarna finns på www.projektrun.se

Lärare & rektorer Stämningen i klassen och elevernas koncentrationsförmåga har blivit bättre Barnen är mer hälsomedvetna nu än tidigare år De teoretiska ämnena har inte påverkats negativt av att tid till projektet tagits till dem Duktiga, inlyssnande och proffsiga projektledare RUN ger mer än fysiska effekter

Vi vill testa ännu fler aktiviteter! Jag har börjat äta mindre godis Eleverna Vi vill testa ännu fler aktiviteter! Jag har börjat äta mindre godis Det har varit speciellt roligt att testa sånt som man vanligtvis inte gör Jag har börjat i basket

STREETDANCE Angeredsgymnasiet HT-09

AQUA Kärra simhall och Valhallabadet HT -09

FÄKTNING Göteborgs Fäktklubb VT-10

KONTAKT: Petra Johansson, 0703-90 92 45, petra-johansson@telia.com Terese Duesgård, 0707-89 64 61, terese.duesgard@gmail.com