Forum för Affärsutveckling Business Intelligence Företagets Omvärldsradar AddQs frukostseminarium 2011-06-10.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Advertisements

Synergator Consulting Business Development & Management Copyright 2009 Verktyg för Företagsutveckling.
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Page 1 GADD Software en introduktion Publik version, September 2013, gaddsoftware.com.
Att utvärdera nyttan av FoU
Stefan Arbrink Agneta Torstensson
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsplan Sandström de Wit
Ett arbete med att etablera
Kunskaper och förmågor FEK1
Barr amma baro! – Antingen lär man ut, eller så lär man in!
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
VI GÖR INFORMATIONSAVDELNINGEN
Processorienterat förbättringsarbete
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Logistics platforms for improved strategic flexibility
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Välkommen till ESF:s seminarium
Mattis Bergquist
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Navigeringshjälp för företag som vill utvecklas!.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Organisation och produktion
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Föreläsning
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Hybrid av: Restaurang, Saluhall & Livsmedelsbutik.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Organisationers formella drag
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Proteinrik glass gjord på svensk kvarg
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Redo för en ny dag. Tänk om det fanns affärssystem som var lika enkla att använda som Office?!
Varför omvärldsbevakning?
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
Kap 10 Marknad för turism •
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
04/06/ Balanserade kunskapsflöden - därför behövs wfmd.org Balans i hela verksamheten > delarna.
Mallar svenska.
Välkommen!
OLU Omvärld och strategi
Landsbygdsnätverket Erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras och metoder utvecklas.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Personalstrategiska verktyg
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Marknad, målgrupp och mål
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Kommunikationsprocesser
Personalstrategiska verktyg
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Forum för Affärsutveckling Business Intelligence Företagets Omvärldsradar AddQs frukostseminarium

Liber 1988 Studentlitteratur 2006 Forum för Affärsutveckling

Vad menar vi med Business Intelligence? Process för att inhämta och utvärdera omvärldsinformation för att skapa besluts- underlag för verksamhetens inriktning! Forum för Affärsutveckling

Viktig omvärldsförändring Upptäckt Reaktion reaktivt agerande Ad hoc – utan Omvärldsradar Forum för Affärsutveckling

Viktig omvärldsförändring Med Omvärldsradar proaktivt agerande Omvärldsbevakning Analys Slutsats ”Upptäckt” Aktion Kontroll Forum för Affärsutveckling

Teknik Marknad Jordbruk Byggbolag Bank Bilindustri Läkemedel Varv Oljeraffinering Grossist Husmäklare Behov av olika typer av BI Forum för Affärsutveckling

Stabil omvärld Familjärt, okomplicerat ”The new ballgame” Turbulent omvärld Ansoffs turbulensteori Forum för Affärsutveckling

Igår: Solitära strategiska utredningar Ostrukturerat Svag förankring i den egna verksamheten Generella trender Långa tidsperspektiv Mer spännande än nyttigt – tillfälliga inspirationsövningar Konsulter gör det mesta av jobbet

Forum för Affärsutveckling Idag: Avstamp i den egna operativa verksamheten Krav på affärsnytta Korta puckar Mindre fokus på strategi Kvartalsekonomi Automatiserad bevakning

I morgon: Strategiskt – taktiskt beslutsstöd Verksamhetsorienterat Krav på affärsnytta Tätt sammankopplad med verksamhetsplanering och uppföljning Rapportering på mottagarnas villkor Forum för Affärsutveckling

SYFTE/MÅL ANVÄNDARE FOKUS KOMMUNIKATION K 3 - modellen Den gamla skolanDen nya skolan Strategisk planering Hot och risker Affärsutveckling Affärsmöjligheter Ledningen Alla Omvärldsanalys Projekt Omvärldskreation Process Push Pull Kompetens Koordination Kultur Kompetens Koordination Kultur

Forum för Affärsutveckling Kultur Värdegrund Vision Etik m.m. Kompetens Källor Metoder Verktyg m.m. Koordination Ansvar Organisation Nätverk m.m. Intelligence-funktionens effektivitet Intelligence-funktionens effektivitet

Forum för Affärsutveckling A B C D E F G Blind fläck ”fläckig uggla” ?

Forum för Affärsutveckling BI-cykeln EXTERNA KÄLLOR INTERNA KÄLLOR Processfrågor Inrikta Inhämta Bearbeta Delge Analysera Värdera MÅLGRUPPER

Forum för Affärsutveckling Omvärldskarta Autmotive Corp. Konkurrenter -Volvo -Mitsubishi -Ford o.s.v. Potentiella Konkurrenter -Toyota -Mazda o.s.v. Branschtrende -Allianser -Distributions system -Modetrender Kunder -försäljnings- statistik -Kundvärden -Köpmönster o.s.v. Länder -USA -Västeuropa -Norden o.s.v. Teknik- utveckling -Genombrott -IT-utveckling o.s.v. Politik -EU -Trafiklag stiftning o.s.v. Under- leverantörer -Produktivitet -Soliditet -Ägarbild o.s.v. Nya marknader -Kina -Malaysia o.s.v. Konk. produkter -Teknisk analys (VE) -Värdeanalys (VA) o.s.v.

Forum för Affärsutveckling Primär Sekundär HÄNDELSE Primär- och sekundärkällor

Forum för Affärsutveckling Externa källor Interna källor Primär källor Sekundär källor Internet, affärsdatabaser Information brokers Rykten Ögonvittnen Agenter Konsulter Säljare Styrelse, ledning Representanter Interna databaser Erfarenhet, tidigare kunskap Rykten

Forum för Affärsutveckling Källans tillförlitlighet ? Informationens sakriktighet ?

Forum för Affärsutveckling Brottsliga och oetiska Brottsliga men etiska Lagliga men oetiska Lagliga och etiska Brottsbalken Lagen om företagshemligheter Marknadsföringslagen Personuppgiftslagen m.m.

Forum för Affärsutveckling Utveckling av analysmodeller Konkurrensanalys (Porter)-konkurrenter -kunder Positioneringsanalys (BCG, GE, McKinsey) SWOT-analys (Ansoff) Livscykelanalys Benchmarking Scenario analys Trendanalys Värdekedjeanalys

Forum för Affärsutveckling BI- och beslutsprocesserna Beslutsloopen Underrättelsecykeln Delge Inrikta Inhämta Bearbeta Planera Besluta Genomför Följ upp MÅLET

Forum för Affärsutveckling

Integration med beslutsstödsystem CRM Affärssystem Business Intelligence

Forum för Affärsutveckling ”Ingenting hedrar en furste så mycket som ett upplyst folk.” Machiavelli

Forum för Affärsutveckling Exempel, Dashboards

Forum för Affärsutveckling Exempel, Dashboards

Forum för Affärsutveckling From Business Intelligence to Intelligent Business Björn Sandström ,