Alastair Creelman Linnéuniversitetet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för lärare En guide.
Advertisements

• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Välkommen till Webbstjärnan
IKT i engelskundervisningen
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för SBC En guide
Carina Bergqvist Torvallaskolan
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Christina Jansson
Kommunikationssamordnare EU-kommissionen i Sverige
Vad är Creative Commons?
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Bibliotek 2.0 Från kontroll till nätverk
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Internet och upphovsrätt
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
IT i Sverige 2009 Kort introduktion
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Stöd och verktyg kring kommunikation, bilder och grafisk formgivning
Nya förutsättningar för lärande
ROLIGT. FRAMTIDS- UTMANING Nya lösningar Kunskap om olika yrkesområden.
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Möten med akademins värld Staffan Andersson Uppsala universitet.
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Tretalet, fem delar, 45 minuter, 164 ord i minuten
Ge 3 fördelar med studentbloggar som en del av kursarbetet. Vad är ditt favoritverktyg för lärande och undervisning och varför? Har du delat med dig av.
Kommunikationskoncept för den Internationella studentrekryteringen DEL [Detta är en ppt- med inspelad berättarröst. Du kan när du vill använda.
Välkommen till Webbstjärnan Ditt namn Dina kontaktuppgifter En workshop i webbpublicering Namn Kontaktuppgifter Kursledare.
”If we teach today, as we taught yesterday, we rob our children of tomorrow” John Dewey.
iPad och IT som digitala verktyg i undervisningen
MOOCs och OER - möjligheter och utmaningar för biblioteken Gunilla Fors Malmö stadsbibliotek.
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning.
Sidnummer Vad händer och vart är vi på väg? Biblioteksstämman 2010 Gunnar Sahlin Foto: Jimmie Mac.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
VART TAR PENGARNA VÄGEN?. ”Knepigt, kontot är tomt och jag har egentligen inte köpt något.”
Digitalt referensarbete - att vara bibliotekarie i en social tidsålder Stockholms stadsbibliotek mars 2012.
Ingegerd Rabow, Biblioteksdirektionen, Lunds universitet ScieCom och DOAJ Nordiskt samrådsmöte Uppsala
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
VART TAR PENGARNA VÄGEN?. ”Knepigt, kontot är tomt och jag har egentligen inte köpt något.”
REKLAM OCH MARKNADSFÖRING. PÅ GOTT … ”Want to get happier? Let’s go shopping again. I’m ready.” ”Glöm drömmen om en vit jul. Shoppa istället!” ”Nu måste.
Formativt och Summativt
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Regler & strategi
Med världen i handen Mia Smith
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Sällskapet Politik & Näringsliv (SPN), Brysselutskottet Lunchseminarium, Europaparlamentet, 30 november 2004 Direktivförslaget om patent på “datorrelaterade.
Innovation and Project Management Cecilia Enberg.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Don´t just try! Do! Emma Nääs
Photo by subcomandanta - Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License with Haiku Deck.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Nationella provets delar:
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
PNA i framtiden: Vad kan jag förvänta mig och vad kan förväntas av mig
Vad är poängen? Vem använder detta? “Mycket bra med videoinspelningar” “… videorna var nog till stor hjälp” “Jag gillade mycket nätföreläsningar,
Hoppas det här går hem ! Bildspelet vecka 3 5 BE ® BrucElvis
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
My role model.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Nationella provets delar:
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Övning Tid: 20 minuter Vad är upphovsrätt?.
Viewpoint The Viewpoint Organisation was established in 1999 to promote the engagement and participation of children and young people in decisions that.
Digitalisering ur ett språkutvecklande perspektiv
Changes version bakisakuten.se.
Presentationens avskrift:

Alastair Creelman Linnéuniversitetet alastair.creelman@lnu.se Nya arenor för lärande Alastair Creelman Linnéuniversitetet alastair.creelman@lnu.se

Alastair Creelman alastair.creelman@lnu.se Blogs on IT and learning Corridor of Uncertainty (English) Flexspan (Swedish) Twitter: @alacre Map: Public Domain http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2008_Europe_Political_Map_EN.jpg on Wikimedia Commons

Var lär vi oss? CC BY-SA Some rights reserved by ElCapitanBSC CC BY-NC-ND Some rights reserved by tö CC Some rights reserved by Steve Rhodes CC BY-NC-SA Some rights reserved by tuija CC BY-NC Some rights reserved by Quang Minh (YILKA)

Fast i klassrummet CC BY_NC-SA Some rights reserved by Mr. Jay Yohe CC BY NC Some rights reserved by Olivia Hotshot

Flexibelt Distans Online E- Nätbaserat Mobilt Spelbaserat Lärande CC BY-NC-ND Some rights reserved by Digitalnative

Fler färger att måla med CC BY Some rights reserved by geishaboy500

Nyckelkompetenser Hitta rätt (filtrera) Källkritik (granska, bedöma) Bygga nätverk Samarbeta Lösa problem Kreativitet och entreprenörskap CC BY-NC-SA Some rights reserved by practicalowl

Digital kompetens The Five Resources model of Critical Digital Literacy has been developed by Juliet Hinrichsen and Antony Coombs at the University of Greenwich. The model, its elements and diagrams are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 UK: England & Wales License.

Mirakellösningar? CC BY-NC-SA Some rights reserved by Christy Tvarok Green CC BY-NC Some rights reserved by xjyxjy

It ain’t what you do, it’s the way that you do it Evaluating One Laptop Per Child (OLPC) in Peru, EduTech, World Bank, 2012 Overview and Analysis of 1:1 Learning Initiatives in Europe, EU Kommissionen, 2013 Att förändra skolan med teknik: bortom “en dator per elev”, Åke Grönlund, Örebro Universitet, 2013 En elev - en dator: kunskapsbildningens kvalitet och villkor i den datoriserade skolan, Håkan Fleischer, Högskolan i Jönköping, 2013 Bild: CC BY Some rights reserved by Barnaby

Attityder och kulturer CC BY Some rights reserved by scotbot

Minska distansen CC BY-NC-SA Some rights reserved by Great Beyond

Ingen studiehandledning Text-orientering Inga synkrona möten Ingen studiehandledning Text-orientering Statisk miljö Osynliga lärprocesser Skapa sammanhang man vill ta del av som är överskådliga och tydligt kommunicerar vad som förväntas av studenter och som låter studenter gå in i bearbetande och kunskapande processer men hjälp av digitala medier och inte konsumera innehåll! Completion rates – a false trail to measuring course quality? Creelman & Reneland-Forsman, 2012

Nyckelfaktorer Interaktionsnivå Flexibilitet och variation i webbmiljö Kollaboration Synkrona möten Struktur och tydlighet Empirically and theoretically based (Creelman & Reneland-Forsman, 2012)

Det handlar inte om leverensform…

CC BY-ND Some rights reserved by David Salafia

Arenor för lärande CC BY Some rights reserved by woodleywonderworks CC BY NC-ND Some rights reserved by queensu

Flipped classroom Blooms taxonomi Input från flera Inte bara inspelade föreläsningar Utnyttja klassrumstid Se Daniel Barkers föreläsning, Flipped classroom – det omvända arbetssättet Bild: CC BY Some rights reserved by MillionaireAt19

CC BY-SA Some rights reserved by swanksalot on Flickr Privat eller publikt? CC BY-NC Some rights reserved by Anirudh Koul on Flickr

Smartare kollaboration Guide – Smartare samarbete CC BY Some rights reserved by cwasteson

Personlig lärmiljö Symbaloo

Nya roller för … Läraren Eleven Skolan CC BT-NC Some rights reserved by Webbstjärnan.se

Lärande - var som helst - när som helst … om du vet hur CC BY-NC Some rights reserved by Kevin McShane

Backpack learners CC BY-NC-ND Some rights reserved by midnightglory

Från antingen … eller .. till båda och Olika lärmiljöer passar olika aktiviteter Många sätt att mötas Förläng diskussionen Öppenhet Att bli sedd CC BY-NC-ND Some rights reserved by Ohio University Libraries

Bedömning och examination Från undervisning till lärande Upphovsrätt Lärarens roll Elevens roll Skolans roll Examination Policies och strategier CC BY Some rights reserved by Mycael

Mina digitala fotspår ... Mina bloggar om flexibelt lärande Flexspan (svenska) Corridor of Uncertainty (engelska) Corridor of Learning (artiklar jag läser) Flexflow (dagliga nyheter från mitt nätverk) Twitter (länkar och tips) http://twitter.com/alacre Mina bokmärken http://www.diigo.com/user/alacre CC BY-NC-ND Some rights reserved by (NEW ACCOUNT: peterwmdavis)

Nyhetsbrev om IT och lärande Prenumerera …