Vart leder eurokrisen? Lars Calmfors Vetenskapsrådets kvartalsseminarium: EU och drömmen om ett enat Europa 26/4-2013.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EU, bakgrund Tre krig: Fransk-tyska , 1: vkr , 2:a vkr
Advertisements

Hur ska framtida statsfinansiella kriser i Europa undvikas? Lars Calmfors Kungl. Vetenskaps-societeten Uppsala, 31/
Innebär hanteringen av eurokrisen den slutliga dödsstöten för den ekonomiska demokratin?
Lars Calmfors Senioruniversitetet 20/
EU, bakgrund Tre krig: Fransk-tyska , 1: vkr , 2:a vkr
KONJUNKTURLÄGET 21 december 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning •Euroområdet hankar sig fram men osäkerheten lättar andra halvåret 2012 •Fallande BNP.
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Konjunkturer.
F12: sid. 1 Föreläsning 12 Gränser för ekonomisk politik  Kan politiska beslutsfattare styra ekonomin rätt?  Vill politiska beslutsfattare styra ekonomin.
Europeiska unionens institutioner
Inflation  Definition: Allmän stegring av prisnivån  Mäts genom KPI (konsumentprisindex)  Riksbankens mål är att hålla inflationen på 2 procent/år (Riksbanken)
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 14/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? - Är den minskade oron verkligen befogad? Fungerar.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
För att kunna göra varor och tjänster behöver man produktionsfaktorer.
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 16/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? Fungerar det reformerade regelsystemet långsiktigt?
Kapitel 12 VALUTAMARKNADEN.
Internationell Ekonomi
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
KONJUNKTURLÄGET 31 augusti 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Återhämtningen tar en paus Även Sverige påverkas – arbetslösheten planar ut Förutsätter.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 juni 2014 Konjunkturläget, juni 2014.
Från framgång till kris
Blanchard kapitel 20 Växelkurser, räntor och BNP
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Eurokrisen Lars Calmfors Junilistans seminarium 29/
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Den öppna ekonomin: en kort introduktion.
EU (Europeiska Unionen)
KONJUNKTURLÄGET 20 juni 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning Lågkonjunkturen fortsätter Mest troligt att euron överlever – läget klarnar mot slutet av.
Utsikter för ekonomin Stefan Törnqvist
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 18 september 2012.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Blanchard kapitel Växelkurser, räntor och BNP
Finansiell stabilitet Juni 2010 Presskonferens
Ansvar och möjligheter Nya Moderaternas Europaplattform.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2014 Konjunkturläget, december 2014.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Konjunkturer.
F12: sid. 1 Föreläsning 12 Gränser för ekonomisk politik  Kan politiska beslutsfattare styra ekonomin rätt?  Vill politiska beslutsfattare styra ekonomin.
Penningpolitik med inflationsmål
Offentliga finanser och penningpolitik Förste vice riksbankschef Svante Öberg SACO
Marknad och politik: makroekonomi
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
1 Kursens Mål Allmänbildning “Att kunna läsa tidningarnas ekonomisidor etc.” Att lära ut redskap (modeller) som kan användas för att göra en självständig.
Finansiell Stabilitet December Den finansiella stabiliteten i Sverige är god för närvarande Men bankernas motståndskraft mot störningar har minskat.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
KONJUNKTURINSTITUTET
Finanspolitiska rådets rapport 2014 Lars Calmfors 13/
Penningpolitisk rapport 2008:2. Reporäntan höjs till 4,5 procent Reporäntan behöver höjas ytterligare under året För att klara inflationsmålet på två.
Föreläsning 3 Varu och penningmarknaderna tillsammans IS-LM modellen
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Behövs det finansiella systemet
Finansiella kriser Hans Sjögren Linköpings universitet 23 januari 2012.
Föreläsning 11 Växelkurser, räntor och BNP
Prisnivå och växelkurs på lång sikt Kapitel 12
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Penningpolitisk rapport Juli Svensk ekonomi utvecklas starkt.
1 Makroekonomi med tillämpningar Föreläsning 7: Penningmängd, Inflation och Sysselsättning.
Sverige och de globala utmaningarna. Är kriser en nödvändighet i den moderna ekonomin? Lars Calmfors Skånes ekonomidagar Kommunalekonomiska föreningen.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
K14: sid. 1 Kapitel 14 Humankapital och teknisk utveckling Kunskap – ett slags kapital, humankapital. Teknisk utveckling. Forskning och utveckling, en.
K10: sid. 1 Kapitel 10 Inflation, penningmängdens tillväxt och realränta Effekter av penningpolitik. Tre samband: Phillipskurvan, liksom som tidigare 
Internationell ekonomi Privatekonomi Företagsekonomi Nationalekonomi Internationell ekonomi Vad påverkar den internationella ekonomin? Förändringar i världsekonomin.
Stefan Fölster På slak lina Det ekonomiska läget Svenskt Näringsliv December 2010.
Internationell ekonomi Privatekonomi Företagsekonomi Nationalekonomi Internationell ekonomi Vad påverkar den internationella ekonomin? Sverige och världsekonomin.
K6: sid. 1 Kapitel 6 Produktion, ränta och växelkurs Vad händer med jämvikten om inhemsk eller utländsk efterfrågan påverkas? Vi börjar med en motsvarighet.
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet

Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Stefan Fölster Svenskt Näringsliv
Presentationens avskrift:

Vart leder eurokrisen? Lars Calmfors Vetenskapsrådets kvartalsseminarium: EU och drömmen om ett enat Europa 26/4-2013

Finansiellt sparande (procent av BNP) Konsoliderad bruttoskuld (procent av BNP) Grekland Irland Italien Portugal Spanien Cypern Belgien Frankrike Tyskland Sverige Offentliga finanser 2012

Införandet av euron innebar gigantisk asymmetrisk störning Kraftiga räntefall i periferiländerna Överbelåning i offentlig sektor i Grekland och Portugal Överbelåning i privat sektor i Irland och Spanien Reala apprecieringar och bytesbalansunderskott Fastighetsbubblor som brast i Irland och Spanien Stora budgetunderskott när bankerna måste räddas och skattinkomsterna kollapsade Italiens problem är att man tidigare ackumulerat en mycket stor statsskuld Cypern: bankkris på grund av utlåning till Grekland plus egen fastighetsprisbubbla

Strikta villkor för räddningslånen Skuldnedskrivning bara för Grekland Kapitalförluster för insättare med stora banktillgodohavanden på Cypern Strikta villkor om finanspolitiska åtstramningar/strukturreformer för att hålla nere kostnaderna för stöden och minska moral-hazard- problemen Men de finanspolitiska åtstramningarna reducerar efterfrågan, produktion och skatteinkomster Därför begränsade minskningar av budgetunderskotten i krisländerna

Behov av att skapa tillväxt för att ta sig ur de statsfinansiella kriserna Strukturella reformer – avreglering av produkt- och tjänstemarknader – kan skapa tillväxt men först på lång sikt På kort sikt behövs reala deprecieringar, dvs sänkta priser och kostnader i förhållande till andra länder, för att ge skjuts åt nettoexporten Svårt att åstadkomma mot andra euroländer utan egen valuta som kan falla i värde Tidsödande process p g a motstånd motstånd mot nominella lönesänkningar Erfarenhetsmässigt kan sådana lönesänkningar bara genomföras till priset av hög arbetslöshet Tyskland och andra mer välskötta euroländer skulle kunna hjälpa till genom högre inflation där

Stora påfrestningar på sammanhållningen inom eurozonen och EU Krisländerna känner sig satta under förmyndare som tvingar fram drastisk åtstramningspolitik Väljarna i de ”välskötta” länderna kan revoltera om det blir stora kostnader för stöden - garantier för räddningsfondernas upplåning - Eurosystemet (ECB och de nationella centralbankerna) kan göra stora kapitalförluster - i så fall inlevererar centralbankerna lägre vinster till statskassorna i euroländerna - ECB-löfte om obegränsade köp av krisländernas statspapper kan bli dyrt om krisländerna visar sig vara i grunden insolventa Europrojektet riskerar att splittra EU i stället för att driva integrationen framåt

Försök fördjupa den ekonomisk- politiska samordningen i euroområdet Skärpning av stabilitetspakten Finanspakten Europeisk termin Nytt förfarande vid makroekonomiska obalanser Bankunion

Stabilitetspakten Högsta tillåtna budgetunderskott: 3 % av BNP Högsta tillåtna offentliga skuldkvot: 60 % av BNP - om högre ska skuldkvoten ”minska i tillfreds- ställande takt” Medelfristigt mål om att budgeten ska uppvisa ”överskott eller vara nära balans”

Skärpning av stabilitetspakten Mer gradvisa och tidigare sanktioner vid för stora underskott - depositioner och böter Förstärkt skuldkriterium - tydligare regler: för hög skuldkvot ska årligen minska med 1/20 av skillnaden till referens- värdet - böter också vid brott mot skuldkriteriet Lättare besluta om sanktioner - omvänd kvalificerad majoritet

Finanspakten Regler om balanserad budget ska skrivas in i den nationella lagstiftningen - högst 0,5 procent av BNP i konjunkturjusterat budgetunderskott - 1 procent av BNP om låg skuldkvot Automatisk korrigeringsmekanism vid överträdelser EU-domstolen kan bötfälla länder som inte inför dessa bestämmelser i sin nationella lagstiftning

Europeisk termin Generella ekonomisk-politiska riktlinjer från Kommissionen och Europeiska rådet i början av året Nationella stabilitetsprogram Synpunkter från Kommissionen, Europeiska rådet och Ekofin-rådet Dessa ska beaktas av euroländerna i budgetarbetet Mer långtgående förändringar - Kommissionen ska förhandsgranska preliminära nationella budgetar innan de läggs fram i parlamentent - kan kräva omarbetningar - vetorätt på EU-nivå mot nationella budgetar? - europeiskt ”superfinansdepartement”

Nytt förfarande vid makroekonomiska obalanser Identifiera ohållbara obalanser som senare kan skapa statsfinansiella problem i ett tidigt skede - Irland och Spanien (Cypern) Övervakning av ett antal variabler - bytesbalans - utländsk nettoupplåning - kredittillväxt - bostadspriser - inflation - real växelkurs Ekofinrådet kan kräva åtgärder mot obalanserna - möjligheter till sanktioner

Bankunion Samspel mellan bankkriser och statsfinansiella kriser - bankkriser ger statsfinansiella kriser som i sin tur kan skapa nya bankkriser Gemensam banktillsyn av ECB - nationell banktillsyn kan av konkurrensskäl vara alltför slapp - sätt hantera moral-hazard-problem till följd av att det kan krävas europeiska stödinsatser Oklarheter om gemensam mekanism för att stänga ner och rekonstruera banker liksom om gemensam insättningsgaranti

Vart leder eurokrisen? Krisen har lugnat ner sig men fortsatta risker kvarstår - Slovenien? - Större bankförluster i Spanien? - Politisk kris i Italien? - Frankrike blir ett krisland? - Motstånd mot åtstramningar/reformer i krisländerna och/eller motstånd mot fortsatta stöd i Tyskland och andra länder De nya regelverken kanske inte fungerar - moral-hazard-problem till följd av bristande trovärdighet - brotten mot icke-undsättningsklausulen - man vill inte bestraffa sina ”peers” - krisländerna accepterar inte den ökade samordningen - kanske inte heller väljarna i de mer välskötta länderna Men kriser kan också skapa förutsättningar för radikala förändringar - Sverige efter 1990-talskrisen

Historisk parallel till USA efter frihetskriget Den federala nivån tog över betalningsansvaret för delstaternas skulder Många delstater överbelånade sig på 1830-talet och på 1860-talet De undsattes inte utan det blev (del)statsbankrutter Det ledde till att delstaterna själva införde strikta budgetbalanskrav Kommer det att gå likadant i euroområdet? Kan icke-undsättningsklausulen komma att återupprättas? Skuldnedskrivningar skulle ta krisländerna snabbare ur krisen även om den initialt skulle fördjupas På sikt ökar sannolikheten för att tidiga räntereaktioner ska verka disciplinerande Mindre behov av gemensamt beslutsfattande som väljarna kanske inte accepterar

Kan något land komma att lämna euron? Fördelar Snabbare reala deprecieringar med egen valuta - snabbare ur krisen Underskott kan finansieras med sedelpressarna Nackdelar Djupare kris på kort sikt Risk för okontrollerad inflation Tekniskt komplicerat Kapitalkontroller och frysta banktillgångar för att förhindra bankrusningar Smittoeffekter på andra länder - höjda räntor - bankrusningar