Användbara sidor för humanister? En undersökning av tio webbplatser Stefan Andersson Enheten för digital publicering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Placering av grundläggande element på webbplatsen (enbart Powerpoint-skisserna) Den här prototypen är en bilaga till Vägledningen 24-timmarswebben från.
Advertisements

Välkommen till Internet för nybörjare
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
Intagningssystemets databas Ögonblicksbild Kopia av intagningsdatabasen Uppdateras 3 ggr per dag 07:15 – 12:15 – 15:15 Roller Skola, kommun Periodiseras.
Formulär Tänkte nu gå igenom vad ett formulär är och hur man kan skapa dem i Access.
5 söknycklar från Luleå universitetsbibliotek Du måste….
Var sitter är användarna när dom är på biblioteket? En analys av IP-nr statistik • Var befinner sej användarna av bibliotekets e-resurser? • Hur stor del.
Flerspråkiga webbplatser
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Libris som mobilapplikation • Målgrupp • Specifikt mobil • Relaterat till researchprocessen • Kan sträcka sig en bit in i framtiden • Smartphones.
Att söka och förvalta kunskap
HTML - grunder. Program •Html kan skrivas i anteckningar, eller vilket annat textbehandlingsprogram som helst. Mitt tips: Notepad ++ Notepad ++ •Grafiska.
Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. Kontaktformulär  På varje seriös webbplats bör det finnas ett kontaktformulär.  Använd ej maillänkar, risk för spam!
Hur ger vi snabbt de kunskaperna? Vi behöver ge våra blivande e- handläggare förkunskaper, för att de ska klara sina utbildningar och uppdrag.
Informationssökning och källkritik
Skriva för webben.
Att bygga en fungerande webbplats
ARKISTOLAITOS Arkivverket Projekt för förnyelse av webbplatsen.
1 Användbarhetstester- en användbar metod för bibliotek? Mötesplats inför framtiden okt 2005 Anne Katrine Bretan Göteborgs universitetsbibliotek.
STANLI Metadata 2005/02/17 Nationellt arbete om Metadata Vilka problem kan vi lösa?
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
HEAD – HUVUDET I huvudet hittar du information om dokumentets titel, sökord, referenser till stildokument och annan information som normalt inte visas.
Linköpings Universitetsbibliotek
Användbara sidor för humanister? En undersökning av tio webbplatser Stefan Andersson Enheten för digital publicering.
SVEP Kungl. biblioteket Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1:Interoperabilitet Stefan Andersson Enheten för digital publicering, Uppsala.
LOPAC - ett samarbetsprojekt Göteborgs UB, Växjö, Lund, Uppsala LIBRIS.
Aina Svensson, Ultunabiblioteket, Elektronisk publicering och Open Access Nya alternativ för vetenskaplig kommunikation.
Elektronisk publicering - Epsilon, Open Access och juridiska avtal Presentation vid Forskarutbildningsrådet Aina Svensson, SLU-biblioteken,
Källor! Hur gör man egentligen?
Användbarhet Stefan Andersson, Enheten för digital publicering,
Bakgrund Internetworld.se har sammanställt Sveriges 100 bästa sajter. År 2003 rankades Bolia.com på plats 70 med motiveringen ”Skitsnygga möbler till.
1. Uppgiften presenteras
Det här bildspelet visar en del av innehållet i Friskverktyget - Privat. Starta bildspelet genom att i PowerPoint klicka på Bildspel i toppmenyn och sedan.
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Stefan Andersson, Uppsala universitet 1 TestSök Presentation av ett BIBSAM-projekt.
Sammanslagning av ämnesportalerna AGORA, KvinnWebb, Rättskällan och SamWebb Ann-Sofi Cullhed Uppsala universitetsbibliotek.
Webbfrukost 15 mars Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.
Informationssökningsprocessen:
Välkomna. Oss själva Utvecklare av produkter Standardisering Vi vill förmedla kunskap om Hur vi tänker och fungerar En portal för Hur vi tycker att teknik.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Vad är en bra webbplats? KANO Förtroendeingivande Effektiv Användbar Tillgänglig Ändamålsenlig Snabb och responsive Sökoptimerad Lättdelad Åtkomlig.
Sociologi & Socialpsykologi C Magnus Olsson, Umeå UB
Webbdesign Vittert vetande om webbdesign, SBe, PK
XHTML & CSS Introduktion Erik Nahkala
Målgruppsfokusering och modernt verktyg vid lansering i februari
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
1 Från Dagens Nyheter till China Daily EBSCO Söderhamn Henrik Åkerfelt
Vittert vetande om webbdesign
SVEP Sollentuna Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1 och DP2 Stefan Andersson, Eva Müller Enheten för digital publicering, Uppsala universitetsbibliotek.
Expertseminarium Island Cecilia Nilsson / 2-3 december 2008.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se DiVA Digitala vetenskapliga arkivet Ett arkiv.
Välkommen till årets andra nätverksträff Sundsvall 30 maj, 2006 Funda Denizhan och Magnus Burell Verva, Nätverket 24-timmarswebben.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
© Björn Lindell, Datapedagogiskt Forum, SLU Hur kommer jag i gång med att göra web-sidor? Länkar “on line” på URL:
Modul 6 Använda Internet för arbete och lärande. Inlärningsmål  6.1 Identifiera metoder för att få åtkomst till Internet.  6.2 Använda webbläsare för.
Informatik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
SVEP Carolina Rediviva Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1:Interoperabilitet Stefan Andersson Enheten för digital publicering, Uppsala.
SVEP Kungliga biblioteket 16 januari 2004 Eva Müller Uppsala universitetsbibliotek Tillgänglighet nu och i framtiden DP2: Långtidsbevarande Eva Müller.
Utvärdering & design av ett interaktivt användargränssnitt tabussen.nu H. Lewandowska, E. Rönnberg, L. Widman.
Informationssökning Källkritik. Centralt innehåll i svenska 1 Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande.
Informationssökning Anu Salminoja
En genomgång av nya funktioner Introduktion till appen från Inläsningstjänst.
Från Webb 2:0 till Webb 3:0. WEBB 0 Webb 0 = ingen webb alls. Data kommunicerades med tal, skrift, tryckkonst samt analoga medier och så småningom elektroniska.
IT Databas Göran Wiréen
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Medarbetarportalen (MP)
Presentationens avskrift:

Användbara sidor för humanister? En undersökning av tio webbplatser Stefan Andersson Enheten för digital publicering

Elektroniska resurser på biblioteken Dyra Låg användning Svåröverskådliga Google

Bibliotekens webbplatser Webbplatsen fungerar som ingång till myndighetens elektroniska tjänster... Om inte webbplatsen är anpassad till användarnas olika behov och förutsättningar, kommer dessa inte att kunna utnyttja de elektroniska tjänsterna. Därmed finns en risk att utfallet av myndigheternas investeringar i elektroniska tjänster blir mindre än väntat samtidigt som alla medborgargrupper inte kan ta del av de nya tjänsterna. Riksrevisionsverket, RRV (2003)

Vad är användbarhet (usability)?...the extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use. ISO

Några metoder Enkäter, intervjuer eller samtalsgrupper med användare Tester mot fastställda standarder (heuristics - Jakob Nielsen) Kategorisering och terminologi (hur väl stämmer bibliotekariens begrepp med användarens) Studier av hur användare löser exempeluppgifter (cognitive walkthroughs)

Användbarhetstester Riktlinjer (checklista - Nielsen) Konventioner (checklista - Nielsen) Tillgänglighet (Web Accessibility Initiative) Länktest (användarundersökning) Rekommendationer (resultat) Avgränsning: ej värdering av innehåll

Urval Humanioraområdet Fem kommersiella informationstjänster Fem bibliotek

Informationstjänster Encyclopædia Britannica Online Grove Music ISI Web of Knowledge Oxford English Dictionary Project MUSE

Bibliotek Göteborgs universitetsbibliotek Kungl. biblioteket Lunds universitets bibliotek Stockholms universitetsbibliotek Uppsala universitetsbibliotek

Riktlinjer - måste de följas? … these are just guidelines, not axioms. For all sites, there are surely exceptions. Nielsen & Tahir … rekommendationer och råd om hur en bra webbplats ska vara utformad för att alla användargrupper ska kunna orientera sig på webbplatsen, söka och läsa information samt interagera med webbplatsen på ett enkelt och effektivt sätt. 24-timmarswebben

Riktlinjer - testresultat Encyclopædia Britannica Online Oxford English Dictionary Project MUSE Grove Music ISI Web of Knowledge Bibliotek A Bibliotek B Bibliotek C Bibliotek D Bibliotek E

Riktlinjer - skillnader Sökfunktioner Grundläggande sidlayout/grafisk design Utformning av länkar Navigering Grafik Typografi Språk

Webbplatsens syfte och startsida Startsidan skall identifiera organisationen och förmedla vad den gör samt vad användarna kan göra på webbplatsen. Speciellt viktiga funktioner skall framhävas. Den skall också ha ett utseende som är distinkt och lätt att komma ihåg så att den enkelt kan urskiljas från andra sidor på webbplatsen.

Information om tjänsten Webbplatsen skall ha tydliga avdelningar med information om tjänsten/organisationen samt kontaktinformation, helst via länkarna "Om [namn]" samt "Kontakta oss". Information av internt intresse avsedd för anställda skall inte inkluderas.

Innehåll och språk Användare läser text på ett annat sätt på webben jämfört med trycksaker. Oftast skummas texten igenom istället för att läsas noggrant. Därför måste text och innehåll anpassas efter detta.

Visa innehåll genom exempel Att demonstrera webbplatsens innehåll genom konkreta exempel är ett effektivt sätt att visa på både specifikt och allmänt innehåll samtidigt som det snabbt kan hjälpa användaren att förstå navigering och struktur.

Arkiv och äldre innehåll Att inte längre hitta sidor eller information man tidigare använt på en webbplats kan orsaka stor irritation. "Cool URIs don't change... URIs don't change: people change them."

Länkar Eftersom hemsidorna tenderar att ha fler länkar än övriga sidor på webbplatsen är det speciellt viktigt att riktlinjerna för utformning av länkar följs här: Blå och understrukna Besökta länkar byter färg till lila

Navigering Navigeringen från hemsidan skall hjälpa användaren att snabbt få en överblick över webbplatsens innehåll. Den skall också framhäva de viktigaste tjänsterna. Länkarna skall vara så lättförståeliga att man inte behöver klicka på dem för att ta reda på vad som finns bakom.

Navigering forts. Fyra likvärdiga modeller som fungerar:  navigeringsmeny till vänster  flikar (Google)  navigeringsmeny längst upp på sidan  kategorier mitt på sidan (Yahoo)

Sökfunktioner Sökning är en av de viktigaste funktionerna på en webbplats. Den skall vara enkel, tydlig och lätt att hitta. En sökruta bör finnas på alla sidor på webbplatsen.

Verktyg och genvägar Genvägar till de mest intressanta tjänsterna kan göra att användarna snabbare kan komma åt den information de söker. Webbplatserna bör inte erbjuda verktyg eller tjänster bara för att de finns om de inte är relevanta.

Grafik och animeringar Bilder kan förhöja intrycket av en hemsida men också göra den mindre överskådlig och långsam att ladda ner. Animeringar bör undvikas. Maximalt mellan 5 och 15% av utrymmet på hemsidan bör upptas av grafik.

Grafisk design Grafisk design skall inte användas som utgångspunkt för en hemsida eller webbplats utan som en sista finputsning av layouten.

Drop-down menyer och textrutor Dessa bör användas så sparsamt som möjligt eftersom de ofta distraherar användaren. Drop-down menyer (rullgardinsmenyer) ger dålig överblick och fungerar ofta inte utan JavaScript.

Fönstertitlar Alla sidor behöver en enkel och effektiv fönstertitel (definierad i TITLE-taggen i HTML-dokumentet) som används i listor över bokmärken och tidigare besökta sidor i webbläsaren liksom i sökverktygens träfflistor. Stockholms universitetsbibliotek ( p)

URL En URL till en hemsida skall vara så enkel och lätt att komma ihåg som möjligt. vlet/se.kb.libris.websearch.Form?type=s imple

Nyheter och pressmeddelanden Nyheter på hemsidor måste ha effektiva rubriker och sammanfattningar som gör att användaren förstår vad det handlar om utan att behöva klicka på dem.

Pop-up fönster och splash screens Användande av ingångssidor (splash screens) skall absolut undvikas liksom pop-up fönster (ett fönster som läggs ovanpå den aktuella sidan).

Omnämnanden Omnämnanden (credits) av favoritsökverktyg eller webbläsare hör inte hemma på webbplatsen och inte heller tekniska beskrivningar av hur den fungerar. ”Webbplatsen har fått en ny layout, struktur och design och bygger tekniskt på en kombination av databaser och webbsidor. Även den tekniska plattformen är ny”.

Omladdning Omladdning (refresh/reload) av sidor för att ändra innehållet bör undvikas.

Anpassning Personlig anpassning (customization) av en hemsida kan fungera bra om den inte kräver för mycket arbete från användarens sida.

Datum och tid Datum och tid behöver endast visas för tidskritisk information som nyheter och liknande. Datum- och tidsinformation skall formateras enligt gällande standarder.

Konventioner Ser man den statliga förvaltningen som en sammanhängande enhet, är det viktigaste användarproblemet bristen på enhetlighet. Det innebär att besökaren tvingas lära sig nya strukturer, menyer, länkplaceringar och funktioner på i stort sett varje webbplats... Riksrevisionsverket, RRV (2003)

Likriktning?

Design ”… make something that works in the real world.”

Konventioner - testresultat ISI Web of Knowledge Encyclopædia Britannica Online Oxford English Dictionary Grove Music Bibliotek C Bibliotek A Project MUSE Bibliotek B Bibliotek D Bibliotek E

Tillgänglighet (accessibility) Att använda World Wide Web Consortiums (W3C) tekniker och standarder (som de är specificerade) är det enklaste och säkraste sättet att göra webbplatserna bättre tillgängliga. Riktlinjer för utformning av innehåll på webben

W3C:s riktlinjer (urval) Använd kodning och formatmallar (style sheets) och gör det rätt Se till att sidor som använder nya tekniker kan övergå mjukt till presentation med äldre teknik.

Kodning Felaktig användning av kodning (till exempel att använda tabeller för layout, eller -koden för att ändra typsnittsstorleken) gör det svårare för användare med specialiserade program att förstå hur en sida är organiserad och framför allt att navigera i den. Riktlinjer för utformning av innehåll på webben

Validering av HTML-kod Bibliotek UUB LUB GUB KB SUB Antal fel ( ) Inget bibliotek har strukturerade sidor.

Ny presentation avstängd Dokument skall kunna läsas utan formatmallar (style sheets). Sidorna skall vara användbara när scriptprogram, kortprogram ("applets"), och andra program är frånslagna eller inte stöds i webbläsaren. No frames-alternativ skall erbjudas.

Exempel med och utan CSS Med Utan

Länktest För att få en uppfattning om hur väl den terminologi som används på bibliotekens hemsidor överensstämmer med användarnas uppfattning. Testpersonerna har presenterats för konkreta länkar och angett vad de intuitivt förväntar sig finna bakom respektive länk.

Överensstämmer  Andra bibliotekskataloger  Att söka information  Bibliotekskataloger  Databaser  E-böcker  E-tidskrifter  Kurslitteratur  MyLibrary  Sök bok/tidskrift  Sök böcker  Sökguider  Tidskrifter  Universitetets avhandlingar och andra publikationer

Överensstämmer delvis  Allm. sökguiden  Digitala biblioteket  DISA  E-böcker, handböcker, uppslagsverk  Elektroniska resurser  Humaniora, Juridik, Medicin, Farmaci, Teknik och naturvetenskap, Naturvetenskap, Psykol-pedagog, Samhällsvetenskap  Internetsökning  LIBRIS/LIBRIS WEBBSÖK

Överensstämmer inte  Bibliografiska databasen vid Uppsala universitet  Informationssökning  Länkar  Portaler, länkar och sökverktyg  Talböcker  UB:s digitala kortkataloger  Ämnesguider  Ämnesresurser

Vet ej  DoD  EDC   GUNDA  Hjälphyllan  KB:s katalog Regina  Kursnätet  Lovisa  Rättskällan  Svesök  Temaguider

Rekommendationer Använd inte ramar Inkludera en funktion för enkel sökning Utforma länkar på ett standardiserat sätt Gruppera länkar och framhäv de viktigaste tjänsterna Använd ett användarorienterat språk Använd bara meningsfull grafik Använd W3C:s standarder Utforma en enkel och estetiskt layout Skapa enkla och stabila URI:er Visa informationstjänster genom konkreta exempel

Framtidsperspektiv  Högre krav på statliga myndigheter att göra sina webbplatser tillgängliga.  Gemensamma ingångar ("portaler") till forskningsbibliotekens elektroniska resurserna på nationell nivå.  Webbläsarna utvecklas.  XML/XHTML 2.0.