1 Pedagogiska möjligheter med läsplattor för personer med funktionshinder.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 A F A S I G N A L Datorhjälp vid kommunikationshinder Peter Kitzing, LU, V 2002.
Advertisements

Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Innehåll • Bakgrund • Tidplan • Funktionalitet • Visning.
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Appar i skolan Johnny Andersson.
ClaroReadPro V5 B engt Österlind Solna Skoldatatek 18 november 2009.
Talsyntes, läs och skrivhjälp
Talböckernas väg till eleverna
 Didactor är en lärmiljö på nätet.  Utan lokala installationer.  På datorn, surfplattan eller telefonen.  Du behöver bara en internetanslutning.
Varför är det bra med talböcker?
Stava Rex Bengt Österlind Solna Skoldatatek Solna 18 februari 2010.
Att skriva sig till läsning
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
Elever som haft huvudvärk en gång i veckan eller mer
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Lässtöd Anita Kelvgård, specialpedagog
Läs & Skriv Johnny Andersson.
Tillgängliga läromedel Läromedelsavdelningen
Lärverktyg Göteborg 2/ Johnny Andersson.
Hur använder vi Internet ?. • till att få kontakt med andra.
Poddar du? 23 saker Moment 8 Musik & böcker 21 & 23 maj 2008.
Från vaggan till graven med talböcker
Informationshantering
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Resultat av dialogforum våren Syfte Väcka nya tankar Tillvarata den tysta kunskapen Synliggöra skillnader i synsätt mellan kollegor Förstå vad ett.
Teknisk rapportskrivning
Nu är den här som e-bok ! Jonas Hallström, Bibliotekstjänst AB.
Att marknadsföra DAISY på barnbibliotek och i skola
1 Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. För att komma.
Svenska DAISY-konsortiet Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB) Susanne Axner & Cecilia Mattsson Framtidens taltidning.
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
Thomas Westin Kapitel 1-8 och 10
Stora additionstabellen
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Programmering B PHP Lektion 2
Vad ska man läsa på ? Av Anna Troy, 2011 Läsplattor, surfplattor och en och annan datormobil.
Källor! Hur gör man egentligen?
Word Read Plus 08 talsyntes
C-pen Z-pen Skanner Amis och Daisy
Anpassad studiegrupp på SFI Alternativ läs och skrivinlärning
Elevassistenter och det lärande uppdraget
En likvärdig utbildning för alla tillsammans gör vi det möjligt.
E-arkiv.
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
E-böcker Örjan Hellström
Tillgänglighet - är det dyrt?
Läsplattor på Göteborgs stadsbibliotek. Därför startade vi  Stort intresse  Ge låntagarna chans att pröva på riktigt  Marknadsföra bibliotekets e-böcker.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Informationsteknologi - Lektion 2 Trådlöst nätverk (WLAN) Trådlöst nätverk (WLAN) Filarkivet: Filarkivet:
Skoluniform – en punkares mardröm? Jon Franzén Umeå Universitet VT 2006.
Läsplattor i ett pedagogiskt perspektiv
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
Jordgloben & kartan.
Källkritisk informationssökning
MTM:S PRODUKTION AV KURSLITTERATUR EN FÖRDJUPNING Kerstin Ekman.
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
{ Ekonomiska system Olika sätt att försöka styra samhällets ekonomi.
Alternativa verktyg. Hur kan vi hjälpa eleven? Auditiva böcker – Auditiva Läromedel Auditiv förstärkning vid skrivning Digitalisering/skanning av läroböcker.
Stig Andersson Samordnare digital läromedelsutformning Tillgänglighet i praktiken.
En genomgång av nya funktioner Introduktion till appen från Inläsningstjänst.
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Att skriva en resonerande text
Mål v.49 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
MASSMEDIA.
En lättläst sajt om politik
Pedagogiska konsekvenser vid CVI
Demokratiskt digitalt Dalarna - personliga anpassningar
Presentationens avskrift:

1 Pedagogiska möjligheter med läsplattor för personer med funktionshinder

Pedagogiska möjligheter med läsplattor

3

4

5 Åke Runnman Rådgivare Specialpedagogiska skolmyndigheten, Umeå Pedagogiska möjligheter med läsplattor

6 Hur fungerar läsplattan? Vilka modeller finns? Vilka är fördelarna...och nackdelarna? Vad bör vi tänka på? Pedagogiska möjligheter med läsplattor

7 Hur fungerar läsplattan? Pedagogiska möjligheter med läsplattor

8 I dagsläget finns det finns i Sverige drygt tiotalet olika läsplattor. Internationellt finns många fler. Två olika typer, pekskärm eller tangentstyrda Med eller utan talsyntes Med eller utan trådlöst nätverkskort (WiFi) Vilka modelltyper finns? Pedagogiska möjligheter med läsplattor

9 RH-elever Läs och skriv Samma upplaga Lärarnas kompendier Tysta Tjocklek En sida Kan inte ”fuska” Synelever Koncentrationssvårigheter Nya rena böcker Miljö Stressande Framsida Bokmärken på rätt sida Vilka är fördelarna Pedagogiska möjligheter med läsplattor

10 Typ av platta/navigering Anteckningar med styluspenna Bokmärken Kostnader jmf m tryckta böcker Svart/vitt Dåligt utbud för yngre En svensk syntetisk röst Problem med skalningen av pdf-text Överföring via Adobe Digital Editions, auktorisering av platta. För många steg vid boklån …och nackdelarna? Pedagogiska möjligheter med läsplattor

11 Teckenstorlek Tydlighet Ljud Styrsätt Användbarhet Lättarbetad Tålighet Fodral till läsplatta Navigering Filformat Minne internt & externt Skärmstorlek Vikt Pris Service Vad bör vi tänka på! Pedagogiska möjligheter med läsplattor

12 Hur fungerar läsplattan? Vilka modeller finns? Vilka är fördelarna...och nackdelarna? Vad bör vi tänka på? Pedagogiska möjligheter med läsplattor

13 Åke Runnman Rådgivare Specialpedagogiska skolmyndigheten, Umeå Pedagogiska möjligheter med läsplattor