Att skriva sig till läsning, med hjälp av datorn, i förskoleklassen
Projektet startade i Norge för flera år sedan av en norsk pedagog som heter Arne Trageton. Grundtanken är att barnen lär sig läsa och skriva med datorn som hjälpmedel.
När barnen skriver på datorn behöver de inte forma bokstäverna själva. Bokstäverna de skriver ser ut precis som bokstäverna i böcker och tidningar. Barnen skriver sig till läsning snabbare än vid traditionell inlärning.
Barnen använder datorn och skriver hemliga sagor (bokstavsräckor, pianospelar).
En hemlig saga om dinosaurier.
Emma har skrivit en saga och ritat till sagan i programmet Paint.
Sagorna skrivs ut och sedan jobbar barnen vidare med sagan. Barnen ringar in bokstäver (bokstavsjakt), räknar bokstäver och ritar till sagan.
Så ofta som möjligt arbetar de två och två för att lära av varandra Så ofta som möjligt arbetar de två och två för att lära av varandra. Dialogen är viktig. Det uppstår en lek- och lärsituation där barnen slipper sudda och lägga energi på att forma bokstäver med hjälp av pennan.