Design & Utvärdering, 5 poäng Introduktionsföreläsning Informatik A.3
Om introduktionsföreläsningen Kursutformning –undervisningsformer, obligatoriska uppgifter, tentamen, mm Kurslitteratur –böcker och kompendium Att studera IT-design –varför? –inledande begreppsdefintioner
Lärare på momentet Annakarin Nyberg Anna Croon Fors Andreas Lund Daniel Fällman Carljohan Orre
Kurshemsida a3vt2000/umea/index.html –anslagstavla –distribution av kursrelaterat material
Vad handlar kursen om? ???
Kursens innehåll Designteori för IT –Design: produkt & process –Designern & designarbetets karaktär –Metoder och tekniker Introduktion till Människa-Datorinteraktion –Användbarhet: krav och utvärdering –Metaforer och mentala modeller –Prototyping Design i specifika användningssammanhang –Design, utvärdering och World Wide Web –Interaktion med information: agenter och visualisering –Samarbete med IT-stöd
Målsättningar med kursen Att ge kunskap och förståelse för betydelsen av specifika användningssammanhang Ge kunskap om designarbetets karaktär Att ge ökad designförmåga –att kritiskt kunna bedöma och beskriva IT-artefakter –att praktiskt kunna utföra ett designarbete
En teknik - många användningssammanhang
En förenklad syn på design avgränsat problem LösningRationell process
En rikare designförståelse
IT-artefakters egenskaper Strukturella egenskaper Funktionella egenskaper Etiska egenskaper Estetiska egenskaper Alla artefaktegenskaper är ett resultat av design –Medvetet eller omedvetet, önskat eller oönskat
Exempel: ICQ
Vad händer imorgon? Fokus på IT-design som produkt och process –Produktsemantik –Från vision till specifikation Uppgift till imorgon –Välj en IT-artefakt som du antingen tycker mycket bra om eller som du anser vara riktigt dålig –Försök beskriva den i termer av de fyra egenskaperna (struktur, funktion, etik och estetik)