Design & Utvärdering, 5 poäng Introduktionsföreläsning 000320 Informatik A.3.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Advertisements

Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Vad är teknik?.
Att söka och förvalta kunskap
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Pedagogisk dokumentation
Att bygga en fungerande webbplats
Test och kvalitetssäkring i Ladok3
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Kursintroduktion VVV + HUB – Presentation och förväntningar – Fika – Kursinformation – Synsättsövning.
Perspektiv på arkitektur
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Kravspecifikation och IT-upphandling
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
GK/ÖK:ITO HT06 IT i organisationer.
Söderhamnsmodellen inflytande barn & unga
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Huvudområde offentlig förvaltning
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
Geografi Handlar om vår omvärld - men inte bara kartor!
Fordonskännedom FOK poäng
Projektledning och arbete i IT-projekt
Design En process på modet i organisationer Patrik Persson Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Design & Utvärdering, 5 poäng Produkt & Process Informatik A.3.
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
Vägen till ökad konkurrenskraft? Slutsatser? »Hur kan byggbranschen använda detta?
RÄTT eller FEL? GOTT eller ONT?
IVA´s Anläggningsforum Tema 2 Dynamisk design (Informationsbaserad design)
Fastighetsmäklareprogrammet Fastighetsförmedling I Välkommen Viktiga personer, lärare m.m. Upprop Fastighetsmäklareprogrammet Kursplan Kursutvärdering.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
PROJEKT Vad är projekt? Vad är inte projekt?. PROJEKTETS DIMENSIONER OCH SÄRDRAG Projekt som arbetsform Projektets dimensionerProjektets särdrag ProjektresultatMål.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
Psykologprogrammet Termin 7 HT 2010 Litteraturöversikt Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
INFORMATIONSSYSTEM Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning VERKSAMHET avbildar Definitionen alltför.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Orientering 365 Kartminne HELA ÖVNINGEN bygger på det att DU funderar hur du vill göra din Orientering Du kan förbätra ngt som du vet att du gör.
Introduktion. Administration Jag, B448, , Kursböcker enligt webben Schema enligt webbenwebben Laborationer 23, 29/10 + 7/11 kl
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Form och funktion Designprojekt TK år 7.
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Teknik Vad ska vi göra i tekniken?. Vad är skolans uppdrag? När vi lär oss inom skolan kommer vi att arbeta utifrån olika tankesätt  Historia  Internationellt.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Välkommen till Civilingenjörsutbildningen i Datateknik!
Digitaliseringens möjligheter och problem
åk1 HT Vecka Vecka 44-2 VT Vecka 3-12 Vecka 13-22
Sociologi Introduktion.
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Design & Utvärdering, 5 poäng
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Teknik & Artefakter.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Design & Utvärdering, 5 poäng
ArtDatabanken Till styrmodell .
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Design & Utvärdering, 5 poäng Introduktionsföreläsning Informatik A.3

Om introduktionsföreläsningen Kursutformning –undervisningsformer, obligatoriska uppgifter, tentamen, mm Kurslitteratur –böcker och kompendium Att studera IT-design –varför? –inledande begreppsdefintioner

Lärare på momentet Annakarin Nyberg Anna Croon Fors Andreas Lund Daniel Fällman Carljohan Orre

Kurshemsida a3vt2000/umea/index.html –anslagstavla –distribution av kursrelaterat material

Vad handlar kursen om? ???

Kursens innehåll Designteori för IT –Design: produkt & process –Designern & designarbetets karaktär –Metoder och tekniker Introduktion till Människa-Datorinteraktion –Användbarhet: krav och utvärdering –Metaforer och mentala modeller –Prototyping Design i specifika användningssammanhang –Design, utvärdering och World Wide Web –Interaktion med information: agenter och visualisering –Samarbete med IT-stöd

Målsättningar med kursen Att ge kunskap och förståelse för betydelsen av specifika användningssammanhang Ge kunskap om designarbetets karaktär Att ge ökad designförmåga –att kritiskt kunna bedöma och beskriva IT-artefakter –att praktiskt kunna utföra ett designarbete

En teknik - många användningssammanhang

En förenklad syn på design avgränsat problem LösningRationell process

En rikare designförståelse

IT-artefakters egenskaper Strukturella egenskaper Funktionella egenskaper Etiska egenskaper Estetiska egenskaper Alla artefaktegenskaper är ett resultat av design –Medvetet eller omedvetet, önskat eller oönskat

Exempel: ICQ

Vad händer imorgon? Fokus på IT-design som produkt och process –Produktsemantik –Från vision till specifikation Uppgift till imorgon –Välj en IT-artefakt som du antingen tycker mycket bra om eller som du anser vara riktigt dålig –Försök beskriva den i termer av de fyra egenskaperna (struktur, funktion, etik och estetik)