Hur du tar hand om din kunskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Plugga bättre och effektivare
Samtala om böcker.
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Motivation och förändring
Plugga på bästa sätt!.
Din hjärna och ditt minne!
Barnanpassad utredning
- Kroppens kontrollcentrum -
Del 4 Anteckna och planera
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Kort genomgång och repetitionsövningar Vad ska du kunna vid avsnittsavslutet?
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Att läsa och studera.
Analytiker & Holistiker
Att lära på mottagarens villkor
Mål och betygskriterier
Intervju inför ViV-projektet.
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Repetition och tillbakablick
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Passion, Samhörighet och Kärlek
Klok filosofi.
En bild säger mer än tusen ord !
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Vad är du för typ av person?
Aktivt lyssnade.
Lär dig plugga effektivt
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Konsten att lyckas med sina studier
Bra att tänka på i ämnet svenska och när man har mig som lärare…
Analytiker & Holistiker
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Vem är du?.
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Studieteknik och inlärning
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Idrottspsykologi.
Del 4 Anteckna och planera
Studieteknik Vad ska det vara bra för?.
Del 3 Din hjärna och ditt minne!
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Efter filmen… 1) Vilka nya ord lärde du dig i filmen som handlar om reklam? 2) EPA- skriv ner och berätta för en kompis! 3) I filmen pratar man om att.
Utomhusmatematik i elevens närmiljö
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Exempel på skriftligt omdöme
STUDIETEKNIK.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
Hur du kan lära bättre!.
Ledarskap.
STUDIETEKNIK.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Att lära på mottagarens villkor
Presentationens avskrift:

Hur du tar hand om din kunskap Lärande Hur du tar hand om din kunskap

Att bli studiesmart Det finns många tankar kring hur man lär sig saker på bästa sätt. I den här presentationen tänkte vi berätta om några faktorer som påverkar ditt lärande.

Ställ in rätt kanal Det finns tre/fyra kanaler som vi använder för att ta in kunskap. Visuellt lärande – läsa, anteckna, rita, använda färger Auditivt lärande – läsa högt, berätta, lyssna, prata, diskutera Taktilt/Kinestetiskt lärande – spela teater, göra modeller, bilder eller film

Visuell – använder ögonen Människor som lär sig bäst genom att använda ögonen. Att se sakerna de ska lära sig. En person med visuell inlärning arbetar främst med vänster hjärnhalva. Man har lätt att bygga upp bilder av, visualisera, rita eller se saker i textsom man skalära sig.

Auditiv – använder öronen Människor som lär sig bäst med öronen. Att lyssna. En auditiv person gillar diskussioner och när någon anna berättar saker. En auditiv person gillar genomgångar och film. Om en auditiv person ska läsa något, kan det vara bra att göra det högt, då hör de orden och kan lättare memorera dem.

Taktilt/kinestetiskt lärande (rörelseminne) Människor som lär sig lättast genom att ta i saker och få en känslomässig upplevelse. De lär sig lättare om en känsla/ sinnesupplevelse kan kopplas till kunskapen. Det kan vara att göra sakerna själv, till exemel en bild, en teater en film, eller gå ut och hoppa multiplikationstabellen.

Hitta motivationen! Du kan! - Tro på dig själv Motivation - Viktigt att du förstår varför du ska lära dig vissa saker. Inställning – med en positiv inställning blir resultatet bättre. (Om man ger uppgiften lite tid brukar man alltid hitta intressanta avsnitt även i det som till en början verkade ointressant. Det blir också lättare att satsa mer när man märker att det ger resultat. ) Hitta motivationen!

För att få en bra inlärningen kan du tänka på att: * röra på dig regelbundet * ha sunda mat och sovvanor * se över rutinerna – frukost, gå till skolan, hantera läxor, fritidsaktiviteter osv. * stäng av telefonen, musiken mm för att kunna få tid till dig själv

”Repetition är kunskapens moder” 24 timmar efter en lektion har 80 % av det du lärde dig redan fallit ur ditt minne. Det gäller alltså att repetera inom ett dygn. Att repetera samma sak flera gånger i korta stunder men ofta gör så att du kommer ihåg mer än om du läser få gånger och mycket. Det behövs 4-5 repetitioner innan det man läst lagras i långtidsminnet. Dessa repetitioner ska ske vid olika tillfällen! För att en glosa ska lagras i långtidsminnet för alltid krävs 4-9 repetitioner vid olika tillfällen och sammanhang.

Förhoppningsvis har detta gett dig en del att tänka på… Lycka till i ditt fortsatta lärande