Kärnan i all kommunikation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Badrum i Knivstas nya äldreboende
Advertisements

KOMMUNIKATION - att förstå och bli förstådd
Exempel på Powerpoint presentation
VI TAR DITT YRKE PÅ ALLVAR.. KVALITET KOMPIS KUL KUNSKAP KREATIV KONKRET KARRIÄR.
Affärsidé Vi vet att kunder vill ha aha-upplevelser, fräscha förslag, idéer och priser mm för att känna shoppingglädje. Personal finns inte alltid på plats,
INTRODUKTION TILL LOGOTYPEN Greppa Näringen logotypen är den officiella avsändaren och vårt viktigaste verktyg. Logotypen har en klar och tydlig form.
Typografi Krav eller hjälp?.
Nu har turen kommit till oss presentation av kommunikationsmaterial om Sammanhållen journalföring + Nationell Patientöversikt, NPÖ.
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Att skriva sig till läsning
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Medier. Hälsa säljer  I Finland finns det redan 20 olika tidningar som enbart har hälsa och motion som teman.  Det utbildas inte hälsojournalister i.
Grafisk design av tryckt reklam
kommunikation kommer av latinets communicatio
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
POWERPOINT 2007 GRUNDKURS. VAD GÖR POWERPOINT?  SKRIVER TEXTER  RITAR GRAFIK  ANIMERAR  INFORMERAR Här kommer snart resultatet för 2012… TÄNK OM?
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Kommunikationsplanens delar
Baspresentation om immaterialrätt för lärare
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Manual: Att skapa ett nytt forum och att kommentera i forumet. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
TYPOGRAFI.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Klarspråk – med mottagaren i fokus Kristin Aastrup, Bolagsverket.
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Webbdesign Vittert vetande om webbdesign, SBe, PK
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Vittert vetande om webbdesign
Att skriva dikter.
Mönster och uttryck.
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Den retoriska arbetsprocessen
Leda och planera sokratiska samtal
Färger Typsnitt Struktur Bilder Animationer
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Propaganda Vad är propaganda?.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Kommunikation.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Tips och tricks! VIKTIGT!!! Läs tips sidorna innan du börjar med din presentation.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Hur är verksamheten anpassad?.  Individens behov styr.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Grafisk kommunikation
Klarspråk – ett begripligt myndighetsspråk
Författarens för – och efternamn Arial regular
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Kommunikation.
Logo för Sjukhus/Universitet
Om du jobbar i huset (ekero1)
Kommunikation.
Kommunikation.
VIKTIGT!!! Läs tips sidorna innan du börjar med din presentation.
Grafisk design FORMEN.
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 80 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
Svenska – skriva berättelser
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
MÅNGA olika TYPSNITT kan ge ett
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 80 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
Pedagogiska konsekvenser vid CVI
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 72 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
G Anpassa den här banderollen med ditt eget meddelande! Markera bokstaven och lägg till din egen text. Använd en bokstav per bild.
B Anpassa den här banderollen med ditt eget meddelande! Markera bokstaven och lägg till din egen text. Använd en bokstav per bild.
Presentationens avskrift:

• Formgivning har som syfte att hjälpa mottagaren att ta till sig ett innehåll Kärnan i all kommunikation. Att med ett språk föra ett innehåll från en hjärna till minst en annan. Språket vi använder oss för att föra fram våra budskap I den här kursen är visuell formgivning.

… kan utformas för att väcka uppmärksamhet, underhålla, provocera eller informera Vi kan använda oss av olika strategier för att föra fram vårt budskap. Eller för att göra vårt budskap hört.

Grafisk formgivning handlar om att lära sig se, för att kunna förstå, göra alternativa lösningar, jämföra och styra formgivningen. För att kunna välja olika strategier måste vi kunna förstå hur människor fungerar och vilka mekanismer som styr människors tolkningar och seene. Vi måste behärska och förstå ett visuellt språk. Det finns väldigt många “regler” för formgivning och perception. Vi måste känna till dessa för att kunna leka med och bryta mot dem.

Allt för att underlätta för den som skall ta emot budskapet All grafisk fomgivning syftar till att en mottagare ska kunna ta emot budskapet. (Det betyder inte att budskapet ska vara tillgängligt för alla). Ofta har man själv en väldigt tydlig bild av vad man vill förmedla. Tyvärr så är det inte alltid alla som har samma referensramar som man själv. Ta för vana att testa er design på andra personer. Är den begriplig?

Färg form och bilder som kommunikationsmedel Vilket kan kännas nytt och obekant Vi är vana vid det talade eller skrivna språket. Vissa symboler har vi lärt oss tolka. De flesta människors bildspråk ligger kvar I den åldern då de slutar rita och kommunicera med bilder. Däremot har människors förmåga tt tolka bilder blivit större.

Dett gör att vi missar det mesta. I vårt moderna kommunikationssamhälle fördubblas mängden information varje år. Samtidigt har vi allt mindre tid på oss att ta till oss information som vi utsätts för. Dett gör att vi missar det mesta. Hur och varför tolkar och ser människor saker?

Vad är det då vi ser? Förenklat kan vi säga att vi reagerar på saker vi blir provocerade av, förundrade av, intresserade av, det som bryter ett mönster- det som sticker ut.

Hur vill vi se? Vi uppfostras också att känna igen och tolka bilder på ett visst sätt. Dels genom uppväxten men också som en medveten strategi från grafisk formgivare och marknadsförare. Genom att profilera visuellt kan vi få vår omgivning att känna igen en produkt eller ett företag bara genom val av typsnitt, färgskala eller bildmanér.

Och här är deras förlagor

typografi Typografi är den konst som med hjälp av bokstäver och andra tecken åskådliggör tankar och ord för ögat.

Formspråkets historia typografi Historia Bokstaven Text Formspråkets historia

Med layout menas att lägga ut text och bild på en yta.

I praktiken betyder det att bestämma format, satsyta, spalter och marginaler. Men även att disponera innehållet, välja typsnitt, bildmanér, färg och papperskvalitet.

Grafisk kommunikation

Grafisk kommunikation Grafiska signaler I det offentliga rummet.